2020-06-05, 16:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag missade MSB snubben Svante Werger idag, han som inte kan svara på frågor när han får och återkommer om en vecka med svaret, haha, denna Svante är ju ett ständigt skämt.1 miljon åt pipan tidigare p.g.a en app som uteblev.....
Framförallt har vi fortfarande ingen nationell app.
Citera
2020-06-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det är inte ett mål i sig att smitta så många som möjligt utan snarare en biverkan av att försöka hålla samhällsekonomin igång och samtidigt minimera skadorna och eventuella följder i en andra våg (som man helst vill slippa). Testning är bättre för ekonomin än att be alla att hålla sig hemma.

Inte ett mål i sig men inte en bieffekt som är oönskad direkt. Så du tror testningen inte handlar så mycket om att hålla tillbaka smittan utan mer om att folk kan återgå till arbete med vanliga förkylningssymtom?
Citera
2020-06-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Utvecklad sjukvård när man inte ens får tillgång till syrgas på äldreboenden?

Blanda inte ihop sjukvård och äldrevård, de är sedan 1990 (många av besluten togs då) väldigt särskilda. Båda finansieras mer eller mindre av staten, men genom olika kanaler med olika huvudmän (kommun vs region). Det är idag lite het potatis om en åldrig är sjuk (dvs regionen tar kostnaden och tar rehabilitering på sjukhus) eller bara gammal (och ska då ha vård, boende och rehabilitering på ålderdomshem / "SäBo") och kan skickas flertalet gånger mellan sjukhus och ålderdomshem. Och det är inte helt omöjligt att tänka sig att detta skickande fram och tillbaka kan skapa oerhörd stress och förkorta liv...

Man kan se det hela som en konsekvens av styrningen, då både region och kommun "har brist på pengar" och måste prioritera hela tiden, men staten är den som betalar i slutändan, egentligen hade det varit vettigt om man skippade mellanleden kommun och region då de mest verkar skapa förvirring om vem som är ansvarig och eventuellt försätta människor i livsfara medan de bråkar om vem som ska betala (strukturellt då, min uppfattning är att ansvarig läkare / sjuksköterska / sjukgymnast / vårdare / etc nästan alltid försöker göra det bästa).

COVID-19 har belyst en del problematik, bland annat att kommuner och privata boenden för äldre (för att spara pengar) inte längre har läkare på plats, eller ens en läkare att ringa för mindre problem, utan snarare har en lösning att när läkare behövs så åker man till sjukhuset, punkt (som sagt, finns säkert hem det fungerar kanon på). Det gör att äldreboenden i regel inte kan hantera sjukdom eftersom man strikt talat inte behöver (kunna) hantera sjukdom på äldreboende (se tänket om sjuk vs gammal ovan).

* VARNING, har förenklat lite ovan för att göra några poänger enkelt, jag har inte skrivit något som är fel i sak men en viss nyans saknas *

Bra sammanfattning om äldrevården i Sverige:
https://www.soch.lu.se/sites/soch.lu.se/files/rrsw_2016-6.pdf
Citera
2020-06-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tänk om man kunde ordna en demonstration när Sverige har 5000 döda för att verkligen visa hur 5000 döda ser ut.

COVID-19 lives matters, kan man ha skrivet på skyltarna, eller förnamnet på den som dog.
Bara lägga upp 5000 kroppar efter gatan..så ser man mängden Sen kön , ålder ,bostadsort och om de haft underliggande sjukdomar (och i såfall vilka)på alla dessa som dött på ett större plakat.
Citera
2020-06-05, 16:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Om vi accepterar dina dryga 10% smittade kumulativt, så kan inte 5% vara aktivt smittade (alltså hälften av totalen) om epidemin i Sverige har pågått i tre månader och man är aktivt smittad i någon vecka på sin absoluta höjd.

Många är aktivt smittade i en månad.
Citera
2020-06-05, 16:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja så kan det nog mycket väl vara. Jag tänkte på det, de skulle väl göra något till prov om antikroppar, tror inte att det nämndes idag, det kanske är det provet de hoppas på att det visar "rätt" denna gång... Det skulle väl komma denna vecka? Kanske hör något om det nästa vecka...

Som med folkomröstningar. Får man inte "rätt" resultat så gör man en ny.

Det går bra det här.

Citat:
Nu fler coronadöda i Sverige än i Kina

Kina har nästan utrotat viruset. Men i Sverige ökar smittan kraftigt – och Tegnell ångrar ingenting.

https://www.friatider.se/sverige-gick-om-kina-i-antal-coronadoda

Och vad är då de styrandes åtgärd som svar på detta? Nedstängning för att minska smittspridningen? Isolera smittade, isolera och stänga av svårt smittade delar av landet för att inte sprida smittan till de övriga? Minska på resandet och därmed smittspridningen?
Nej. Släppa på reserestriktionerna.
Som sagt, vi styrs av dårar.

Själv gör jag allt jag kan för att inte bli en del av den där flocken.
Citera
2020-06-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man tog det inte på allvar. Det är bara att se på Tegnell`s kommentarer när allt började, han visste bättre.., "-sånt sker inte i Sverige"

Sedan har det blivit, som om ett barn som lekt med tändstickor och brasan går inte längre att släcka. Ser på blandat i chock, och taffat prövar att göra någonting.

Tegnell har visat sig oförmögen att leda arbetet på ett kompetent sätt.
Det instämmer jag helt i.
Citera
2020-06-05, 16:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det visste jag inte efter att FHM har sagt i flera månader att om man är sjuk så ska man stanna hemma.
Då det är alltså ok att gå ut även om man är testad positivt. Var går gränsen? Får man också gå in i mataffären då?

Jag blir bara förvirrad av olika budskap.
Inte konstigt att smittan sprids när sjuka får vara ute bland folk.

Det är just det som är meningen. De eftersträvar ännu den där flocken. De vill ha smittspridning.
Citera
2020-06-05, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ju för fan du som pratar om upp till en miljon smittade svenskar i nuläget så lägg ner. Men nu vänder på steken igen och börjar prata om helt irrelevanta saker. Jag lägger ner diskussioner här.

Cirka 500 tusen maximalt aktivt smittade. 1 miljon totalt. FHM trodde ju att 5 miljoner skulle varit smittade redan för tre veckor sedan. I alla fall Giseke. De flesta insåg nog det orealistiska i detta.
Citera
2020-06-05, 16:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Han hänvisade till deras "Anders Tegnell", Jaap van Diesel som sagt att Sverige och England har misslyckats med sina strategier.
Ja herregud, du menar alltså att den galningen går ut och kritiserar andra? Det finns alltså sex eller sju länder som har sämre statistik än Holland, och DE länderna kritiserar han? Och detta sagt med tanke på Hollands statistik som bara tar med de som testats positivt för COVID-19?

Vilken mupp!
Citera
2020-06-05, 16:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Sverige går du till arbetet och skolan även om någon i ditt hushåll ligger hemma och är sjuk i covid-19. Så länge du inte själv har symptom är det business as usual.🤦🏼‍♀️
Ja jisses....och sedan när antalet smittade går upp så loggar talangerna in på FB och hävdar att "det är för att vi testar så förbenat mycket som antalet smittade går upp".
Citera
2020-06-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja jisses....och sedan när antalet smittade går upp så loggar talangerna in på FB och hävdar att "det är för att vi testar så förbenat mycket som antalet smittade går upp".
Jag tror den verkliga kausaliteten är den omvända. Med andra ord, att de plötsligt pratar om att testa mer omfattande tror jag hänger ihop med att antalet smittade ökar. Detta behöver man skaffa sig ett alibi för, och då gör man det genom att driva upp antalet tester så att man kan skylla på det, när det i själva verket är smittospridningen som tagit fart igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in