2020-06-01, 15:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är tveksam till att de har rest i hela Sverige, var har du läst det?

Stod i någon tidning att man kunde se Danskregistrerade bilar i stockholms skärgård under långledigheten. Ullared var fylld med Danskar. Min polare från Göteborg som jobbar på en känd bar berättade att de hade Danska turister i Göteborg förra helgen. Dom reser
Citera
2020-06-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Okej 8 avlidna rapporterade. Vill gärna tro att det är en kraftigt sjunkande trend här nu, ja.

Dock misstänker jag en del eftersläpning som vanligt som kommer in de närmsta dagarna. Förhoppningsvis inte några superhöga siffror som tidigare.

Om man studerar själva kurvan i sig, så ser den dock ut som att den sänks nedåt väldigt långsamt. Det kan därmed bli så att vi fortfarande riskerar att vi får höra om dagliga dödstal några veckor till. Men lägre vecka för vecka, hoppas det!

OBSERVERA !

Äldsta dödsfallen som rapporterats idag var 2 personer döda den 29-5-2020
samt 4 personer döda den 30-5-2020
och 1 person död igår
samt 11 personer med okänt dödsdatum

Eftersläpningarna idag var alltså bara max 3 dagar mot normalt upp till 19-21 dagar .
Det rapporteras kanske äldre dödsfall imorgon ?
Citera
2020-06-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ny studie visar att antal antikroppar som kroppen producerar och vilken sort är direkt relaterad till om man får mild sjukdom eller blir drabbad av en kraftig Corona sjukdom.
Så att säga de som tror att om deras antikropp test är positivt då har de fått immunitet får tänka om.
Jag ber inte FHM tänka om sin flockimmunitet strategi eftersom det är ett hopplöst fall.
De får drömma vidare att om folk får lite ont i halsen och hostar lite då har de fått immunitet.
Så är inte fallet. Såna antaganden är bara killgissningar.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.21.108308v1.full.pdf
Det där är gammal skåpmat, och känt från andra virala infektioner.

Jag har sagt det förut, men säger det igen. En stor del av befolkningen (framför allt barn) är "naturligt immun" mot covidsjukan och antikroppstester ger därför en missvisande bild av flockimmunitetsläget.

Gång på gång har domedagsprofeterna haft fel i sina prognoser. Det har varit uppenbart sedan april att smittan har minskat, och den kommer att vara praktiskt taget borta i augusti. Den enda landsände som riskerar en allvarlig andra våg är Skåne, och kanske i mindre utsträckning Göteborg (beror på hur det utvecklar sig).
Citera
2020-06-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Finland har också kommit fram till att munskydd för allmänheten är verkningslöst.
Men då så. Nu är det inte bara svärje, utan även finland som kommit fram till det. Vi stolta smarta svennar kan skratta åt resten av världen som bör munskydd höhöhöhö sicka idioter som går runt med munskydd höhhööhöhöh vi är så smart, bl a därför har vi mest döda i världen.
Citera
2020-06-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Varför skulle det sjunka för?
Nu har folk börjat leva som vanligt- dessa döda blev smittade för en månad sen när vi levde mycket mer restriktivt- detta kommer öka igen om inte Gud har förbarmande över oss med världshistoriens största mirakel

Det handlar kanske om att viruset blivit både mindre smittsamt och mindre farligt, i Italien verkar de också förundrade över att det inte är farligt längre.
Citera
2020-06-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Iofs handlade väl artikeln du länkade till om att danskarna åker till Skåne? De har ju större smittspridning i Köpenhamn så det kan man ju förstå och att de därför gillar vår öppenhet.

Handlar om danska och tyska turister som verkar trivas här i Sverige
Citera
2020-06-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det ser likadant ut i våra grannländer. Människor har inte fått sin normala sjukvård, eller valt bort den frivilligt av rädsla för att besöka sjukhus under corona.

Du får inte se det som att sjukvården har offrats, för det är inte riktigt sant. Världen har drabbats av en allvarlig naturkatastrof, som på olika svårt sätt drabbar miljoner svenskar. Och jag vill inte låta otacksam, men det finns även många yrkesgrupper som drabbas hårdare än vården. Ett exempel är flygvärdinnor, som inte bara förlorat jobbet, utan hela sin existens då behovet av deras yrkeskompetens har utraderats. Vi sitter alla i samma båt, och det finns inga vinnare. I den här tråden diskuterar vi olika sätt att förlora.

Det är klart den har. I ögonblicket som man lät fegheten styra, var det uppenbart att vården skulle kollapsa.

Jag vågar påstå att servicekåren inom flygbranschen är lättare att laga än vården.

Detta är fö ingen naturkatastrof.

Virus kommer från djur, och i detta fall rena virusfabriker, i Kina.

Djurhållning är ett mänskligt ansvarsområde.

Tsunamis, vulkanutbrott och orkaner är naturkatastrofer.

Vi sitter inte i samma båt allihop.
Citera
2020-06-01, 15:12
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Och han meddelar att alla partier regioner och nationer är lika ansvariga inför kommande kommissionen.
Ska vi gissa att han såg sin skugga och är borta i 4 veckor till om kurvorna vänder igen?

Ja det är klart, alla partier och hela folket är ansvariga. Alla är ansvariga förutom S.

Patetiskt försök till att försöka komma undan.
Citera
2020-06-01, 15:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Sveriges kommer ha låga dödstal hela denna vecka.
Stefan Löfven måste nämeligen delta i direktsänd partiledardebatt på Söndag i SVT agenda 😷😷😷

Dom ska nästan enbart debbatera Corona.

Intressant, det tänkte jag inte på. Kan nog ligga något i detta.
Citera
2020-06-01, 15:16
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
OBSERVERA !

Äldsta dödsfallen som rapporterats idag var 2 personer döda den 29-5-2020
samt 4 personer döda den 30-5-2020
och 1 person död igår
samt 11 personer med okänt dödsdatum

Eftersläpningarna idag var alltså bara max 3 dagar mot normalt upp till 19-21 dagar .
Det rapporteras kanske äldre dödsfall imorgon ?
Sannolikt är det för att kunna bygga upp ett positivt momentum som de väljer att rapportera låga siffror ett par dagar. Flera länder bestämmer just nu hur de ska tillåta resor och då det verkar viktigt för regeringen att Sverige inte ska hållas ute underrapporterar de just nu.
Citera
2020-06-01, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
"Vi" är alla samhällsmedborgare och frågan var om just Ni skulle ta Ert ansvar och bära mask i de offentliga miljöer de fungerar i för att minska spridningen för att "vi" ska slippa bli smittade.

Vad exakt gör Ni för att stoppa spridningen?

Maskbärande i de miljöer de har effekt är inte för att slippa bli smittad själv utan för att inte smitta andra om man själv är spridare utan symptom, pre/asymptomisk spridare alltså, alternativet till mask är att inte befinna sig i de miljöerna.

Så, frågan är, om det visar sig att mask har effekt i vissa offentliga miljöer för att hindra smittspridningen, skulle Ni bära en oavsett FHM om Ni måste befinna Er i de miljöerna?

SAS och andra flygbolag har redan tagit det beslutet åt Er, behöver vi vänta på att andra näringsidkare tar samma beslut eller kan kanske "vi" ta sådana beslut på egen hand för samhällets bästa?

Är Ni en samhällsmed eller motborgare?
Ja som jag sa så följer jag alla folkhälsomyndighetens rekommendationer. Hur andra gör kan jag inte svara för.
Citera
2020-06-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Sannolikt är det för att kunna bygga upp ett positivt momentum som de väljer att rapportera låga siffror ett par dagar. Flera länder bestämmer just nu hur de ska tillåta resor och då det verkar viktigt för regeringen att Sverige inte ska hållas ute underrapporterar de just nu.

Jag ser att bl a afontbladnet gått ut med stark kampanj till försvar av helgonen på FHM samt regeringen.
Nu är det bara för mycket. Alla går emot Svärje. Nu måste man ha extra insatser för att dölja allt det som kan döljas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in