2020-02-21, 19:02
Medlem
Theforeigners avatar
MYCKET allvarligt att 7 av 19 smittade är allvarligt eller kritisk sjuka, USH!!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Italy
19 smittad (15 av dom i dag)
1 rcoverd
7 alvarlig/kritisk
Citera
2020-02-21, 19:02
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det där var ju precis det jag skrev: Att man är immun mot en stam (strain) men inte mot en ny mutation. Så vanlig immunologi fungerar nog för corona också,
Bilbälte fungerar nog också såvida man inte krockar på ett sätt där bilbältet inte ger skydd.

Med andra ord: Är väl ingen vet som vet. Antingen kan man gissa positivt eller negativt.
Citera
2020-02-21, 19:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Nästa land som det sprids snabbt enligt nyheterna är Sydkorea. Nu ska en kristen sekt på flera tusen blivit smittad av en superspridare.

Är det ett virus som går hårdare på asiater? Någon som tyckte att det finns för många kineser på jorden?
Smittbärerskan vägrade att underordna sig behandling, typ, utan deltog i sektens aktiviteter, typ.
Citera
2020-02-21, 19:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej dödligheten är ju inte så hög, men det är ändå allvarligt, eftersom det sannolikt går hundratals om inte tusentals smittade på varje död. Iran har en epidemi.

Ja det får man väl hoppas, så att det inte är för att viruset har muterat .
Citera
2020-02-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Bilbälte fungerar nog också såvida man inte krockar på ett sätt där bilbältet inte ger skydd.

Med andra ord: Är väl ingen vet som vet. Antingen kan man gissa positivt eller negativt.
Nej men normalt sett så ger antikroppar en livslång immunitet mot ett antigen.
Citera
2020-02-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Italy
1 rcoverd
7 alvarlig/kritisk

Många andra är troligtvis smittade utan att vara medveten om det. Tänker mig att det brakar loss i Sverige nu i helgen om 1-3 dagar. Är bara en tidsfråga. I mitten av mars trodde väll experterna. Men det kanske redan brakar loss här i helgen rejält..

Bara kolla mönstret på färjan och smittade...
Citera
2020-02-21, 19:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Italy
1 rcoverd
7 alvarlig/kritisk

Ja, det var ett bakslag som heter duga. Men tror verkligen att Italien reder ut detta. Det finns ett samband mellan personerna.
Citera
2020-02-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Men nej, det är precis så det INTE är. Du bygger upp antikroppar som skyddar dig några månader men ger INTE livslång immunitet, inte ens mot samma strain. En jämförelse med exempelvis påssjuka, där blir du immun för resten av livet, coronavirus not so much.
Vet du vad det är för mekanismer som gör att man inte får immunitet? Jag hittar ingenting i min litteratur.
Citera
2020-02-21, 19:11
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Lite knepigt det där med Wuhan. Jag har aldrig hört alas om platsen/staden/området förr innan det där viruset dök upp. Det bor ju en hel del folk där, och det verkar välbesökt, men jag har aldrig hört talas om det.
Citera
2020-02-21, 19:11
Medlem
Såg Dr vad han nu hette som nån länka till i tråden och han hade ju statistiken som var intressant över alla smittade och fördelat på åldersgrupper. Som ca 700 barn under 10 som smittats 0 döda, sen var det 0.2% dödlighet fram tills det vart äldre människor då ökade det precis som vanliga influensan.

Med det enorma mörkertalet av smittade så kan man väl spekulera i en dödlighet kring kanske 0.3% max. Är man inte gammal eller sjuk så är det inget att oroa sig över. Sen är det bra att man för att vara säker tar stora försiktighetsåtgärder med nya virus tills man konstaterat att dom inte är värre än andra influensor och förkylningar.
Citera
2020-02-21, 19:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej men normalt sett så ger antikroppar en livslång immunitet mot ett antigen.
Vad jag sett så gäller det inte svininfluensan. Men återigen detta virus är helt okänt och effekten av det kommer inte vi inte kunna bestämma immuniteten på för förrän det är över.
Citera
2020-02-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Vad jag sett så gäller det inte svininfluensan. Men återigen detta virus är helt okänt och effekten av det kommer inte vi inte kunna bestämma immuniteten på för förrän det är över.
Jo influensan blir man immun mot. Annars skulle ju inte vaccin fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in