2020-02-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Den som vill göra sig en hacka på coronaviruset kan ju köpa aktier i AirLiquide eller AGA.

Syrgas ( och respirator ) är enda behandlingen som kan ges.

Krematorieugnar, deinfektionsmedel, virussäkra luftfilter och hazmat-overaller. Inte minst, läkemedelsbolagen som har vaccin inom räckhåll. Kom gärna med bolagstips. Hela börsen kommer inte att rasa. Viruskatastrofen, om den blir av, kommer att skapa nyrikedom för de som är förutseende, som vid alla katastrofer förr. Kryptovaluta tror jag kommer att gynnas när ingen vill hantera virusbesudlade papperspengar. Tänk vidare och spring inte med massan. Själv ska jag ställa mig vid sidan och titta på utifrån tråkiga räntefonder under ett kort slag innan folk hunnit börja rusa i panik.
Citera
2020-02-21, 15:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Varför håller folk på att räkna enstaka fall?

Hundratals är smittade i fängelser och naturligtvis tusentals till hundratusentals utanför.....

Därför att det handlar om Europa
Citera
2020-02-21, 15:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Exploderar helt nu. Sydkorea plötsligt över 200 fall, Japan över 100. Sydkorea 2 döda, Japan 1 död, Iran 4 döda.

Jag skrev det förut också, det känns som vi har haft en "mellanperiod" från början av februari till nu, men nu tar intresset fart igen eftersom det börjar bli allvar även i länder utanför Kina.

Kinas "utplanande" siffror" är naturligtvis enbart bluff, med syfte att skydda ekonomin.
Citera
2020-02-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
eller så kan man köpa en del av det företag som producerar läkemedlet aluvia hiv medicin, då det har visat sig att sådana hiv mediciner fungerar bra mot virus.

Men egentligen så kommer bilindustrin och alla tillverkande företag främst drabbas av viruset, samt handelsbolagen i efterhand.

Det är främst usa och japan som kommer drabbas hårt av viruset vad gäller handeln, men även några länder i eu.

Vet någon hur sveriges handel med kina ser ut?
Både Volvo och Scania har varnat för effekter, bl annat svårigheter att få tag på delar att montera bilar med.

För ett par dagar sedan begärde två underleverantörer till Volvo rekonstruktion, då deras lager är tömda och de ej kan täcka utgifter närmaste tiden.

IKEA stängde väl tidigt alla varuhus i Kina, dock mest en koncernfråga, snarare än påverkan i Sverige. Vet ej var deras möbeldelar tillverkas dock.

Vi kommer nog få se en hel del notiser och företag i kris närmaste tiden.
Citera
2020-02-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Korrekt tänkt såvida det kommer 10 fall till men det gör det inte. Utanför Kina ökar det fortfarande exponentiellt med ca 10% även om många kommer från båten. Att det endast ökar med ca 900 i Kina per dag beror nog mer på kapaciteten att testa folk mer än att det "bara" är 891 nya.
Ännu värre matematiskt feltänk. Om det finns 1 supersmittare som smittar 900 på första dagen så blir ökningen 90 000%. Finns det 75 000 smittade och 900 tillkommer på en dag så blir ökningen 1,2%.
Citera
2020-02-21, 15:10
Medlem
Nu kanske jag är sent på bollen, och jag hinner tyvärr ej läsa igenom allt som blivit skrivit senaste dygnet.
Men jag ser att den svenska patienten har blivit grönmarkerat nu på denna sida:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

(Highlighted in green = all cases have recovered from the infection)
Citera
2020-02-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Både Volvo och Scania har varnat för effekter, bl annat svårigheter att få tag på delar att montera bilar med.

För ett par dagar sedan begärde två underleverantörer till Volvo rekonstruktion, då deras lager är tömda och de ej kan täcka utgifter närmaste tiden.

IKEA stängde väl tidigt alla varuhus i Kina, dock mest en koncernfråga, snarare än påverkan i Sverige. Vet ej var deras möbeldelar tillverkas dock.

Vi kommer nog få se en hel del notiser och företag i kris närmaste tiden.
då kan man väga upp..vad är viktigaste nu i första hand..borde vara säkerhet för att rädda så många man kan.
Citera
2020-02-21, 15:13
Medlem
HGs avatar
Är det nu inte dags att kalla COVID-19 för en pandemi istället för att vänta på att det blir en pandemi då det istället är för sent att införa olika typer av restriktioner.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Ajaj dödligheten ät 1,04% internationellt nu, alltså gått upp från 0,5% på några dagar. 3,4% allvarligt/kritiskt sjuka.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ännu värre matematiskt feltänk. Om det finns 1 supersmittare som smittar 900 på första dagen så blir ökningen 90 000%. Finns det 75 000 smittade och 900 tillkommer på en dag så blir ökningen 1,2%.
När blev sanningen ett matematiskt feltänk. DET ökar med 10% om dagen. Självklart har du rätt när man lägger till ett OM.
Läs om mitt inlägg i lugnochro.
Citera
2020-02-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Blir man mindre sjuk och smittad när man väl blir testad positivt?

Nej men du kan isolera patienter, ge förhållingsregler och smittspåra runt fallen. På så sätt begränsa och stoppa smittspridningen. Det trodde jag var självklart men verkar inte riktigt så.
Citera
2020-02-21, 15:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ajaj dödligheten ät 1,04% internationellt nu, alltså gått upp från 0,5% på några dagar. 3,4% allvarligt/kritiskt sjuka.

Ja, och nu har vi stor och okontrollerad spridning i flera asiatiska länder och även Iran. Länder som vi har stort personutbyte med. Jag skulle säga att det är närmast 100% klarlagt att vi kommer få en omfattande epidemi även i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in