2020-02-21, 13:11
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tänker som du. Det måste ha pågått en längre tid. Fem dödsfall inträffar väl inte med en gång.. Jag tippar att det hållit på någon månad
Det påstods ju för någon vecka sedan att en kvinna dött i Teheran, men det ogiltigförklarades sedan.
Är det idag dom har val?

Undrar det kom sig att dessa två män som dog i Qom, hur det gick till när dom blev rapporterade. Det är väl idag det är val.

Alltså detta med Iran tycker jag är läskigt. Det finns väl knappast några som reser mellan Wuhan och Qom..?
Och sett i ljuset av det som nyligen hänt mellan Iran och västvärlden, gör att jag blir "på alerten".

Dessutom har vi rätt stort "utbyte" med Iran vad gäller resor.
Citera
2020-02-21, 13:16
Medlem
Australiensiskt vaccin på väg till testproduktion.

https://www.watoday.com.au/national/australian-coronavirus-vaccine-goes-into-test-production-20200221-p5436l.html
Citera
2020-02-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vem bryr sig om det nu..?
Du tittar på en vattendroppe när en hel tsunami är på väg. Håll i dig säger jag bara. Önskar alla lycka till!

hur menar du en hel tsunami? det är inte så att vi kommer ha en ny wuhan här, eller menar du att tusentals kineser kommer komma hit och storma svenska gränsen.
Citera
2020-02-21, 13:18
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Matematiskt ohållbart att räkna procent på ökningstakten. När det fanns en smittad och han smittade tio personer samma dag var ökningstakten 1000 procent. När det finns 75 000 smittade och det tillkommer 10 smittade till under dagen blir ökningstakten 0,013% (om jag satt decimalkommat rätt).
Korrekt tänkt såvida det kommer 10 fall till men det gör det inte. Utanför Kina ökar det fortfarande exponentiellt med ca 10% även om många kommer från båten. Att det endast ökar med ca 900 i Kina per dag beror nog mer på kapaciteten att testa folk mer än att det "bara" är 891 nya.
Citera
2020-02-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, det ser lovande ut (för oss européer). Detsamma verkar dock inte gälla asiaterna.
Det är nog snarare så att man i Kina experimenterat friskt med olika lkm. Man har använt korikostereoider vilket kan göra att man få problem med hjärtat. De komplikationerna är nog vad man tolkat som att man sjuknat om.

Det är vad jag tror.
Citera
2020-02-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Intressant artikel från Tyskland.

"There are also new findings from the Munich hospital on the course of the disease. "About ten days after the onset of symptoms, we saw immunity in all patients," says Wendtner. This time is enough for the body to recognize the intruders, to form antibodies against them and to render them harmless.

If the data that Wendtner and his colleagues have collected is not misleading, patients are no longer contagious if fewer than 100,000 virus particles per milliliter can be found in samples from the nose or throat. "From a scientific point of view, patients could be discharged at this stage," says Wendtner.".

https://www.sueddeutsche.de/gesundheit/coronavirus-klinik-muenchen-schwabing-1.4806060
Stort tack för den intressanta artikeln.
Citera
2020-02-21, 13:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Det gjorde det under spanska sjukans första varv med. Ett sådant instabilt virus vi har att göra med här känns som rena rouletten. Sannolikt därför epidemologerna är så bekymrade. Uttrycket "inte ropa hej" känns relevant i detta läge.
Ordspråket mota Olle i grind känns också väldigt relevant här.
Citera
2020-02-21, 13:49
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog snarare så att man i Kina experimenterat friskt med olika lkm. Man har använt korikostereoider vilket kan göra att man få problem med hjärtat. De komplikationerna är nog vad man tolkat som att man sjuknat om.

Det är vad jag tror.

Ja, så kan det mycket väl vara. Att Kina medicinerat ihjäl ett stort antal smittade i sina desperata försök att hitta ett botemedel är inget som skulle förvåna mig.
Citera
2020-02-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, så kan det mycket väl vara. Att Kina medicinerat ihjäl ett stort antal smittade i sina desperata försök att hitta ett botemedel är inget som skulle förvåna mig.
Nej. De tyska rönen som länkades nyss verkar peka på att man få immunitet efter tio dagar.

Det vore helt normalt för ett coronavirus.
Citera
2020-02-21, 13:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Intressant artikel från Tyskland.

"There are also new findings from the Munich hospital on the course of the disease. "About ten days after the onset of symptoms, we saw immunity in all patients," says Wendtner. This time is enough for the body to recognize the intruders, to form antibodies against them and to render them harmless.

If the data that Wendtner and his colleagues have collected is not misleading, patients are no longer contagious if fewer than 100,000 virus particles per milliliter can be found in samples from the nose or throat. "From a scientific point of view, patients could be discharged at this stage," says Wendtner.".

https://www.sueddeutsche.de/gesundheit/coronavirus-klinik-muenchen-schwabing-1.4806060

Mycket intresant, välunderbyggt och transparent. för en gångs skull.
Citera
2020-02-21, 13:54
Medlem
Vedträs avatar
Förutom att nöjesflyga inte är bättre än att bajsa dagens barn i ansiktet ur klmatperspektiv, så är det idiotiskt att utsätta resten av landet för import av Corona viruset. Ställ in era resor om ni har några anspråk på att ges mer respekt än än fluga.
Senast redigerad av Vedträ 2020-02-21 kl. 14:07.
Citera
2020-02-21, 13:56
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. De tyska rönen som länkades nyss verkar peka på att man få immunitet efter tio dagar.

Det vore helt normalt för ett coronavirus.

Inkubationstid + 10-12 dagar för att nå immunitet är helt normalt för de flesta influensavirus som
9 A/H1N1pdm09, 5 A/H3N2, 12 B-Victoria, 0 B-Yamagata
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in