2020-05-28, 17:34
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så bara för att man inte hinner rapportera dödsfall så är statistik ur kontroll? Det finns väl inte en enda parameter statistik som är ögonblicklig?
Hör du hur du låter? s
Kan man inte rapportera dödsfall i tid då har man inte kontroll, eller vad tycker du?
Man har ju kontroll när man kan rapportera i tid och så enkelt som möjligt.
Citera
2020-05-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nämnda företeelser har dränerat hela riket på resurser. Smittspridning är en annan femma, smittan han inte ta fart i Malmö före det social distansering började att praktiseras.
Dränerat resurser? Staten har ju betalat ut miljarder till företag och regioner.
Citera
2020-05-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Kan man inte rapportera dödsfall i tid då har man inte kontroll, eller vad tycker du?
Man har ju kontroll när man kan rapportera i tid och så enkelt som möjligt.
Statistiken kommer tids nog.
Citera
2020-05-28, 17:37
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
En vild gissning är att Sverige är bättre på att föra statistik också.
Jag trodde att vi var det också innan corona pandemin började, men med tanke på alla eftersläpningar och FHMs försök att skapa statistik i samband med antikroppstester som skulle få en statisker att rysa är jag väldigt tveksam. Dock verkar antalet döda i covid ligga i linje med överdödligheten och i linje med andra jämförbara länders överdödlighet så i detta fallet är vi inte så usla som man kan tro men samtidigt inte bättre heller.
Citera
2020-05-28, 17:42
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen konsertsommar, i Sverige

När är det troligt att man tidigast kan arrangera festivaler och livekonserter?

– Vår preliminära bedömning har varit att mindre möten kan ske under hösten. Pratar vi stora möten med internationellt resande så är bedömningen i dag att man ska vänta till nästa år.

På många håll i Europa ser det annorlunda ut. Efter en vår av total nedstängning börjar flera länder nu att lätta på sina restriktioner. I länder som Danmark tillåts numera sittande konserter med upp till 500 personer. I Spanien är det från den 8 juni tillåtet med utomhusevenemang för 800 personer.

Branscharrangör i Sverige tror att Sveriges live/musikbransch kommer ta skada.

Förståeligt iofs att vi ej kan ha konserter i sommar. Men trist.

https://www.dn.se/kultur-noje/tegnell-konserter-och-festivaler-tidigast-i-host/
Samtidigt som svenska festivalarrangörer låtsas som att man kommer kunna ha konserterna senare i år, och har fortsatt biljettförsäljning.
Hoppas man får någon sorts refund iallafall.
Edit; det är egentligen oviktigt, dem som ska ha semester är de som jobbar inom vården och gör ett superbra jobb!
Men istället ligger fokuset på huruvida man kommer att få titta på fotboll och resa utomlands, inte på att försöka få ner dödstalen.

//Skalman
Senast redigerad av Mr-skalman 2020-05-28 kl. 17:52.
Citera
2020-05-28, 17:43
Medlem
-AIR-s avatar
Den har tagit såg mycket från oss. Vår osynliga fiende som ockuperat vårt land. Den har tagit våra konserter, våra fotbollsmatcher, våra avslappnande krogbesök där vi kunde njuta av maten över ett glas vin och prata om allt och inget. Även om vi vågar oss ut på krogen så är vi ständigt vaksamma på eventuella symptom hos människorna i vår närhet. Om någon hostar så fäster man ögonen i personen och studerar den för att göra någon slags riskutvärdering. Det är absurda tider vi lever. Det finns liksom ingenting att prata om längre förutom Coronaviruset, Tegnell och antalet dödsfall. Innan var sporten och den levande kulturen själva navet i våra samtal med varandra. Även politik var intressant att diskutera när man grillade i solskenet och drack kall öl under öppna sommarhimlar. Nu grillar vi fortfarande och fyller våra glas med öl men samtalsämnet kastar mörka dystopiska skuggor över middagen.
Vi kan inte vända blicken från vår osynliga fiende. Det är som vi nästan tvångsmässigt måste tänka på det. Viruset har trängt in våra själar, avsöndrar djup ångest och svårmod. Jag önskar så att det fanns fler samtalsämnen, att det fanns ett mänskligt och levande nav av politik, sport och kultur som cirkulerade i mitten av vår tillvaro. Men ingenting av det finns längre kvar. Hela vår existentiella bakgrundsfond av sport, kultur, spelningar, evenemang, nöjesfält, resor, teater och fester har raserats av en skräckinjagande och dödlig lungsjukdom som skördat tusentals liv i Sverige. Vi vet inte längre var vi ska vända blicken. Kartan och kompassen från förr i tiden är obruklig. Vi vandrar genom de långa Coronadagarna som förvirrande och rädda själar utan någon förmåga att navigera mot ljuset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det haltar. Ett lejon kan man låsa in eller skjuta. Ett virus . . . knappast . . .

Vad i helvete det är ju precis det man kan.
Inte utrota HELT såklart men noll döda går absolut, dessutom med ett lika öppet samhälle som Sverige.
Rätt ballt eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Och det var färre bekräftat smittade än veckan innan då det testades mer. Jag förstår inte din poäng?

Min poäng är att motsäga skribenten som kom med följande påstående: (ungefär)

Klart vi får fler smittade, när vi testar mer!

Det stämmer absolut inte. Under de senaste två veckorna har vi nästan haft exakt lika många smittade, trots betydligt antal färre tester.

Enligt de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten testades cirka 28 800 personer för covid-19 förra veckan. Det är 4 000 färre tester än veckan dessförinnan.

Förra veckan antal smittade: 3480

Förrförra veckan antal smittade: 3669

Alltså stämmer inte påståendet öht. Håller med om att det hade varit en lättnad ifall vi hade sett fler smittade, pga fler tester. Men så är det alltså inte.

Det är faktiskt oroväckande att antalet smittade är nästan samma, trots 4000 färre tester! Det är inte bra, anser jag.
Citera
2020-05-28, 17:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Du har nog missuppfattat det, orkar inte förklara för någon som är korkad och oförmögen att ta till sig av information.

Nä, det behöver du inte heller med tanke på din låga intelligens.
Citera
2020-05-28, 17:45
Medlem
Vem har gått på myten att andra inte rapporterar från andra länders äldreboende?

Ny rapport visar: Nordiska grannländerna redovisar också avlidna på äldreboenden
https://twitter.com/Ipse_Cogita/status/1265753694307586048
Citera
2020-05-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det tror jag, detta kommer bli starkare minne än något sedan andra världskrigets slut. 1,4 miljoner svenskar sitter i karantän sedan flera månader. Alla som jobbar i vården har aldrig haft en sådan här period i sitt liv. Media har heller aldrig under så lång tid dominerats av en sak. Det här drar ut över månader dina andra exempel var ögonblickshändelser som debatterades i efterhand. Hundratusentals förlorar sina jobb nu. Vanor och livsstil ändras permanent, många företag som försvinner i samband med detta kommer aldrig tillbaka.

Din analys är klockren. Det kommer bli ett efter Corona där vi alltid kommer tänka på vår livsstil. Arbetsmarknaden kommer ändras totalt. Jag tror många människor kommer fortsätta jobba hemifrån, köpa mat på nätet, och det kommer påverka kommersiella lokaler negativt.

För mig är Corona något som skakat om min värld. På ett livsavgörande sätt. Min familj delas av Atlanten, och jag skulle inte ha varit i Sverige under april maj. Det blev tvärstopp, för alla saker som varit planerade sedan lång tid tillbaka. Vi pratar mycket ekonomi, jobb, framtid och det är flera osäkerhetsmoment. Man bekymrar sig för varandras hälsa och har Skype på i timtals. Vi talar Corona, och hur vi ska undvika smittan. Vi oroar oss ifall vi skulle få sjukvård. Det är ändrade vanor i allt, och vi har slutat shoppa, för att intresset för nya saker har försvunnit. Jag har aldrig jobbat så mycket i hemmet och i trädgården som nu. Saker på plantskolorna och byggmarknaderna tar slut och fylls inte på så de räcker till alla.
Citera
2020-05-28, 17:47
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Undrar hur de svenska siffrorna hade sett ut om Sverige hade haft samma befolkningstäthet som Belgien eller lika många generationsboenden som Italien.

Befolkningstätheten är ca 15 ggr högre i Belgien än i Sverigfe. Det gör att jämförelser avseende Död/capita haltar betänkligt. Kan man hitta ett bättre mått på dödligheten som tar hänsyn till befolkningstätheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in