2020-02-20, 23:29
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Källa på att återinfektion är väldigt dödlig eller ens förekommer?

Ja det har jag.
Den har jag länkat till i tråden när du var inne här dessutom.

Orkar du inte leta kan du googla. Det är ingen brist på info om det direkt...
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det låter rimligt. Undrar dock om patientsekretessen inte gällde när man meddelade allmänheten att hon bar på smittan? Jag tror tyvärr att det handlar om prestige.

Bekräftade fall ska rapporteras till WHO. Dödsfall ska rapporteras till WHO. Friskförklarade och utskrivna rapporteras inte till WHO. Hur svårt är det att förstå?
Citera
Medlem
Intressant tråd på twitter från journalist:
https://twitter.com/WilliamYang120/status/1230598516256497664
Originalartikel: http://news.cctv.com/2020/02/21/ARTIcFQAeEZG5VERA702LQaU200221.shtml?spm=C94212.P4 YnMod9m2uD.ENPMkWvfnaiV.27

More on #COVID19 - Three members of #China's central taskforce for the #coronavirus epidemic showed up at a press conference to share their clinical findings. Here are some main takeaways -
Senast redigerad av debe 2020-02-20 kl. 23:40.
Citera
2020-02-20, 23:31
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja det har jag.
Den har jag länkat till i tråden när du var inne här dessutom.

Har inget minne av det.

Så det finns två alternativ:

1) Jag har inte sett den, så länka igen.

2) Jag såg den och det var konspirationstrams och kunde avfärdas.
Citera
2020-02-20, 23:32
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom avlidna ska rapporteras till WHO skulle det synas omedelbart i statistiken.

Eftersom du inte såg WHOs första konferens så sa det att alla länder bör informera om deras situationer och vi presenterar det som anses viktigt, jag minns inte direkt orden men jag förstod att du som land kunde välja vad som presenteras bara vi får in informationen.

Rätta mig gärna.
Citera
2020-02-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det låter rimligt. Undrar dock om patientsekretessen inte gällde när man meddelade allmänheten att hon bar på smittan? Jag tror tyvärr att det handlar om prestige.

Eftersom det är lag på att anmäla fall till Follkhälsomyndigheten. Smittskyddslagen heter den. Folkhälsomyndigheten måste i sin tur rapportera till WHO. Internationella hälsoreglementet heter den.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/ihr-internationella-halsoreglementet/
Citera
2020-02-20, 23:33
Medlem
Har mycket hellre lite snuva och hosta än magsjukan den saken är klar. Utanför Kina har vi dom enda pålitliga siffrorna och det är uppenbart att detta är harmlöst precis som vanliga förkylningar, influensa osv förutom för gamla då men så har det alltid varit.

Alla historier om liksäckar överallt osv är rena påhitt det fattar vem som helst även ni som spär på det skitsnacket.
Citera
2020-02-20, 23:33
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Bekräftade fall ska rapporteras till WHO. Dödsfall ska rapporteras till WHO. Friskförklarade och utskrivna rapporteras inte till WHO. Hur svårt är det att förstå?

Källa på det?
Gärna inkluderande ett avsnitt som beskriver att inga länder får göra undantag pga av patientsekretess, samt inom vilken tid rapporten ska vara inlämnad.
Citera
2020-02-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Eftersom du inte såg WHOs första konferens så sa det att alla länder bör informera om deras situationer och vi presenterar det som anses viktigt, jag minns inte direkt orden men jag förstod att du som land kunde välja vad som presenteras bara vi får in informationen.

Rätta mig gärna.

Som många andra länder lyder Sverige under internationella hälsoreglementet och rapporterar till WHO.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/ihr-internationella-halsoreglementet/
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ursäkta men jag håller inte med dig, all information som vi får in på den här tråden ska man givetvis ta med en tunna salt, sedan om du eller jag är bättre på att filtrera någon sanning låter jag vara osagt men för att bibehålla flödet av information till tråden så tycker jag att all information är viktigt, ska vi börja filtrera bort saker å ting så är vi inte bättre än...sa nån Kina?

Nej, jag manar inte till någon censur men ett visst kritiskt tänkande innan man länkar till vad som helst skulle underlätta diskussionerna och informationsflödet. Ärligt talat tror jag att en och annan också gör det. Det kunde vara klart värre. Men också bättre… Miljarder kan skriva vilket skit som helst. Det är inga svårigheter att producera fake, än mindre att sprida det.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Dör folk för snabbt så självdör viruset, det är alltså mycket osannolikt att det du beskriver stämmer.

Jaha, vad bra. Kan du då förklara varför inte viruset har stannat av i Wuhan som har i princip varit i en karantän den sista tiden?
Citera
2020-02-20, 23:37
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Källa på det?
Gärna inkluderande ett avsnitt som beskriver att inga länder får göra undantag pga av patientsekretess, samt inom vilken tid rapporten ska vara inlämnad.

Googla. Som du brukar skriva.

Tips: WHO nCoV Situation Report. Patientsekretess. Smittskyddslagen.

(Kollade upp dina "källor" om återinfektion, kom från inte så trovärdiga sidor. Ingen studie kunde jag hitta heller, bara vilda spekulationer)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in