2020-02-20, 22:39
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Åh, populärt att racka ner på kina nu?

Hur ska det då gå i Sverige där du ser välklädda människor äta snorgubbar till frukost på pendeltåg och kissfläckade kakibyxor är mer regel än undantag?

Menar du att gemene man i Kina har god hygienisk nivå alltså? Intressant. Du har uppenbarligen aldrig satt din fot i landet.

Gäsp...nästa.
Citera
2020-02-20, 22:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Problemet i Korea och Japan är väl främst trångboddheten. Nyser en smittad person på Shinjukus tågstation under rusningstid kan hundratals människor smittas på mindre än en minut osv osv. Men rent allmänt har japaner mycket god hygien, koreaner sisådär hygien och kineser usel hygien (folk spottar, harklar sig och skjuter snor direkt från näsan i allmänna miljöer).

Absolut är närhet en anledning, ser vi på Spökbåten som jag kallar den så vet vi inte resultatet än om hur många som blev smittad. Men förmågan som det här viruset har att smittas är mer än bara kontaktsmitta om det inte fanns en smittad bagare som spottade på varje frukostbulle som delades ut.
Citera
2020-02-20, 22:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Irak stänger gränsen mot Iran enligt en del medier.

Sen pratade de precis på TV4 om att Getinge har slutat leverera produkter till Iran på grund av sanktionerna mot Iran. Tydligen får Iran en hel del av sina hjärt och lungmaskiner från det svenska företaget. Det var ju inte så bra om de får en Corona epidemi.

Det skulle vara bra om de slutade leverera utomlands öht, vi kan komma att behöva ha kvar dom i Sverige
Citera
2020-02-20, 22:42
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror man kan räkna med c:a 50 infektionsplatser på universitetssjukhusen (i städer av Västerås, Örebro Jönköping etc, storlek). Det verkar vara svårt att hitta säkra siffror på nätet.

Googlade och hittade att på Örebro sjukhus finns det 30 vårdplatser för infektionspatienter.
https://www.regionorebrolan.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Infektionskliniken/Om-infektionskliniken/

Vidare så hittade jag att det finns 28 infektionskliniker/enheter i Sverige fördelade på 31 sjukhus.

Alla kliniker har nog inte så många slutna platser och det blir ju bara färre och färre när det inte finns tillräckligt med sjuksköterskor.
Citera
2020-02-20, 22:44
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eller mer sannolikt: hur länge har hon varit frisk nu?
Jag tänker gå ut på den tunna isen och bestämt hävda att hon meddelas som död inom en månad. Om jag har fel finns det orsak till glädje, hur hanterar du din eventuellt felaktiga gissning? Nog begriper du att det ligger i allmänhetens intresse att alla kanaler basunerar ut den glada nyheten att hon kan springa Stockholm marathon om hon vill? Att hon skulle vara fullt frisk i hemlighet är inte rimligt, det gagnar ingen att mörka något sånt.

Högafflar och eld är inte en trolig reaktion på ett friskförklarande så jag förstår verkligen inte poängen med ditt önsketänkande?
Citera
2020-02-20, 22:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl bra om vissa filmer läggs upp här och blir debunkade istället för att de som ser dem inte får någon annat än den ensidiga information som filmklippet visar.

Om du har följt tråden så ser du ju att det knappast hjälper. Dessa filmklipp blir sanningar som folk upprepar i stil med "vi har ju sett filmklipp" "Corona-sjuka faller ihop på gatorna", "lik fyller gatorna" osv.

Det är uppenbart att flera postar vad som helst utan minsta kritisk granskning för att mata tråden med fake news.
Citera
2020-02-20, 22:46
Medlem
Grollarens avatar
Två suspected på Fiji.

https://www.rnz.co.nz/international/pacific-news/410020/coronavirus-two-in-isolation-in-fiji-awaiting-test-results
Citera
2020-02-20, 22:47
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Åh, populärt att racka ner på kina nu?

Hur ska det då gå i Sverige där du ser välklädda människor äta snorgubbar till frukost på pendeltåg och kissfläckade kakibyxor är mer regel än undantag?

Kina är jävligt sunkigt, och det ska påpekas! Det saknas i regel tvål på offentliga toaletter. Det inkluderar även de flesta av sjukhusen. Det plus det så kallade "wet markets" där man säljer rått kött och grönsaker under extremt ohygieniska former är den primära anledningen till den här situationen.
Citera
2020-02-20, 22:53
Medlem
Grollarens avatar
Här kommer lite mer nyheter om Kinas nya ändring på definition.

The NHC this week eliminated so-called clinically diagnosed cases -- patients whose CT scans show signs of pneumonia but have negative lab tests -- from its diagnostic criteria.

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/China-changes-patient-count-method-again-feeding-mistrust
Citera
2020-02-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag tänker gå ut på den tunna isen och bestämt hävda att hon meddelas som död inom en månad. Om jag har fel finns det orsak till glädje, hur hanterar du din eventuellt felaktiga gissning? Nog begriper du att det ligger i allmänhetens intresse att alla kanaler basunerar ut den glada nyheten att hon kan springa Stockholm marathon om hon vill? Att hon skulle vara fullt frisk i hemlighet är inte rimligt, det gagnar ingen att mörka något sånt.

Högafflar och eld är inte en trolig reaktion på ett friskförklarande så jag förstår verkligen inte poängen med ditt önsketänkande?

Att vara fanatiskt intresserad av en persons infektion av detta coronavirus tillhör epitetet skvaller, vilket kvällspressen är duktiga på. Det påverkar inte hur dödligt viruset är - något som allmänheten bör vara betydligt mer intresserad av.
Citera
2020-02-20, 22:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om du har följt tråden så ser du ju att det knappast hjälper. Dessa filmklipp blir sanningar som folk upprepar i stil med "vi har ju sett filmklipp" "Corona-sjuka faller ihop på gatorna", "lik fyller gatorna" osv.

Det är uppenbart att flera postar vad som helst utan minsta kritisk granskning för att mata tråden med fake news.
Att vissa lägger en ”sanning” i det är tråkigt och enerverande. Visst vill några skapa en form av hysteri men jag har läst allt i den här tråden och tycker att det granskas och debunkas väldigt bra här.
Citera
2020-02-20, 22:57
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Ursäkta men jag håller inte med dig, all information som vi får in på den här tråden ska man givetvis ta med en tunna salt, sedan om du eller jag är bättre på att filtrera någon sanning låter jag vara osagt men för att bibehålla flödet av information till tråden så tycker jag att all information är viktigt, ska vi börja filtrera bort saker å ting så är vi inte bättre än...sa nån Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in