2020-05-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror jag har förstått hela ditt mupperi och clown-argumenterade:

Du vet inte vad immun är, eller hur?

Eller också spelar du dum.
Du är ledsen för att inte fler dör och samhället kollapsar. Du är skadeglad när antikroppstester visar nedslående resultat, och när jag försöker förklara vissa omständigheter, börjar du märka ord.

Men, om du vill, tro på dina egna villfarelser om hundratusentals döda på grund av våra öppna skolor, som massmördaren Anders Tegnell diaboliskt har tvingat oss att hålla öppna.
Citera
2020-05-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Är du ens myndig? Småbarn smittar vuxna som dör? Det är för fan 0,01% av unga vuxna som dör, suck.
Vad är det idag, är det rast på dagis?
Vad är det du vill säga? Att det var rätt eller fel att ha skolorna öppna?
Citera
2020-05-24, 14:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Va fan ska jag ha källan till? Alla vet att det kommer fyllas i efterhand.
Så är det. Men eftersom det måste fyllas på rätt mycket för att komma upp i höga siffror så är mitt antagande rätt rimligt. Det är sex dagar med siffror på högst 12, i snitt 10. För att få upp det till 30 måste det alltså trilla in typ 170 stycken imorgon... och då kommer snittet ändå minskat.... Så vad tror du, kommer det 170 imorgon?
Citera
2020-05-24, 14:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hade barn varit extrema smittobärare så hade vi väl fått läsa i tidningarna om alla föräldralösa barn, där barnen har smittat båda föräldrarna som har avlidit.

Schweizarna rekommenderar ju dessutom barn under puberteten att umgås med sina äldre släktingar.

https://www.bbc.com/news/world-europe-52470838
De är inte extrema smittbärare. De smittar i ganska liten omfattning enligt tillgängliga studier. Men de smittar.

Enligt studier är barn index case (den som introducerar smittan i en familj) i knappt 10% av fallen där fler än en familjemedlem smittats.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.26.20044826v1
https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2213-2600%2820%2930152-1

Den där lebensmeude skall du inte lyssna på. Han är en idiot och det här forumets okunnigaste generalmupp
Citera
2020-05-24, 14:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Andas.

Det finns många barnfamiljer utan smitta trots att skolorna är öppna. Förstår du nu?

Det finns inget som visar att barn skulle ha mindre "viral load" och smitta mindre än vuxna. Du har uppenbarligen gjort samma tankevurpa som Tengele enl nedanstående fetning.

"Early transmission clusters were
started by travellers of adult age, making children less likely to be index cases in households
(4). Another circumstance making children less likely to carry the virus into households is that
kindergartens and schools were closed early in the outbreak in Germany. These combined
effects will cause children to be more likely to receive rather than spread infections in
households for purely circumstantial reasons. This observation may be misunderstood as an
indication of children being less infectious
. The determination of viral loads seems to provide an
interesting means to achieve an indirect but robust estimate of infectivity in the present
epidemiological circumstances"

The viral loads observed in the present study, combined with earlier findings of similar attack
rate between children and adults (2), suggest that transmission potential in schools and
kindergartens should be evaluated using the same assumptions of infectivity as for adults.

https://virologie-ccm.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/analysis-of-SARS-CoV-2-viral-load-by-patient-age-v2.pdf
Citera
2020-05-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vet inte heller hur Grekland skall organisera sitt mottagande av turister under 2020? Men å andra sidan behöver vi inte bry oss i detta utan det är upp till Grekland att fixa.
Å andra sidan skulle kanske Sverige börja diskutera hur man skall skydda sina gränser under sommaren 2020. Vi har ju inga restriktioner och mängder av turister kommer att åka till Sverige. Sedan har vi alla nysvenskar som åker tillbaka till sina krigsländer under sommaren för att sedan komma tillbaka till hösten.

Jag misstänker att vi kommer att köra med våra rekommendationer som vanligt.

Sen har ju Sverige en fördel. Den som ingen vill höra. Att stockholmarna förhoppningsvis är mer smittade än vad man tror. Så kommer turisterna hit - då kan de inte smitta oss en gång till.

För alla er som inte tror på immunitet så säger även husgurun Björn Olsen att han gör det. Någon sorts immunitet får vi - hur länge: det är en annan fråga. Tidigare pratade han om 1-10 år, men vet ej om han har ångrat sig.. ;-)

Personligen tror jag inte att folk reser alls i den utsträckning som tidigare. Det verkar för osäkert och man vill inte vara långt hemifrån. Absolut inte i länder där sjukvården inte ha fungerat. Och helst inte på öar.
Citera
2020-05-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det finns inget som visar att barn skulle ha mindre "viral load" och smitta mindre än vuxna. Du har uppenbarligen gjort samma tankevurpa som Tengele enl nedanstående fetning.

"Early transmission clusters were
started by travellers of adult age, making children less likely to be index cases in households
(4). Another circumstance making children less likely to carry the virus into households is that
kindergartens and schools were closed early in the outbreak in Germany. These combined
effects will cause children to be more likely to receive rather than spread infections in
households for purely circumstantial reasons. This observation may be misunderstood as an
indication of children being less infectious
. The determination of viral loads seems to provide an
interesting means to achieve an indirect but robust estimate of infectivity in the present
epidemiological circumstances"

The viral loads observed in the present study, combined with earlier findings of similar attack
rate between children and adults (2), suggest that transmission potential in schools and
kindergartens should be evaluated using the same assumptions of infectivity as for adults.

https://virologie-ccm.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/analysis-of-SARS-CoV-2-viral-load-by-patient-age-v2.pdf
Snälla, ta och läs mina tidigare inlägg i tråden, inklusive citat från nämnda artikel. Sedan kan ni sluta hänga upp er på virustiter i labbtest och faktiskt kolla epidemiologiskt hur det ser ut med barn och smitta och COVID-19.
Citera
2020-05-24, 14:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nu dör fler av självmord än coronavirus i arbetslöshetens nedstängda Californien.

California doctors say they have seen 'a years worth of suicides' in the last month because of the impact lockdown is having on mental health
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8351613/Doctors-John-Muir-Medical-Center-Walnut-Creek-seen-deaths-suicide-COVID-19.html

"Suicide ATTEMPTS" förtydligades det med i texten. Sedan fick vi inga siffror heller utan endast vad några enstaka ansåg på sina sjukhus.

Dålig artikel som lämnade mer att önska. Är intresserad av att veta mer om vilka effekter lockdowns har i såna här avseenden och hur mycket det verkar skilja mellan olika länder osv. Kan tänka mig att det är extra illa i kapitalismens högborg USA och speciellt i de dyrare städerna.
Citera
2020-05-24, 14:31
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hade barn varit extrema smittobärare så hade vi väl fått läsa i tidningarna om alla föräldralösa barn, där barnen har smittat båda föräldrarna som har avlidit.
Jasså? Brukar inte föräldrar vara medelålders? Risken att en förälder skulle dö är i så fall väldigt liten och att båda skulle dö är extremt osannolikt.

Jag undrar ofta om personer som argumenterar extremt korkat, verkligen är så korkade? eller om dom bara spelar korkade?

Du har inte lust att klargöra det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Regionerna verkar ha så otroligt olika rapporteringssystem för dödsfall i COVID-19....

Det sjuka är att trots att Skåne rapporterade 6 döda i sin rapportering idag, så är det inte där de 3 nya på c19 eller platz kommer ifrån. Där är dom från Norrland .
Jag förstår inte alls var siffror kommer ifrån. Platz tex har redan fångat upp de 6 döda i Skåne tidigare.
Enligt dom så dog det 13 st den 21 maj i Skåne..
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Det dör fortfarande för många dagligen i Sverige, men man ser att det går åt rätt håll. Färre och färre varje vecka och våra grannländer verkar vara nästan helt klara med spridningen.

Jag börjar tro att det inte kommer bli en andra eller tredje våg. Viruset har muterats så mycket att det vi ser nu är det vi får, hoppas i alla fall på det. Hade varit jävligt skönt om vi kunde komma ur detta skiten och dra igång allas ekonomier på allvar igen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
SARS-CoV-2 är inte influensan. Det är skillnad i proportioner.
Inte för den som dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in