Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Tack för länk o s v.
Det här med munskydd/ansiktsskydd är en het potatis och jag förstår att man vill ha det inom vården. Särskilt när man betänker att tandläkare alltid brukar ha det i normala fall, utan pandemi/epidemi.
Egentligen borde smittade vårdtagare ha munskydd också men det blir väl svårare att få till, särskilt på en dement person och av andra skäl.
Jo, jag vet att det är en het potatis. Själv anser jag det verkar funka bra, t.o.m. ute t.ex. i tunnelbana där det är trångt osv, just utifrån att man ser att de i Asien inte får så mkt smittspridning när många har munskydd ute i kollektivtrafiken osv.
I Sverige på äldreboendena tycker jag det borde varit en självklarhet, iaf för personalen. Enda anledningen jag kan se att man ej rekommenderade det, måste vara att man visste att det helt enkelt inte fanns eller gick att uppbringa, tillräckligt många. Men det blir ju ändå konstigt, lite att dölja bristen med en konstig rekommendation...
Förstår hur du menar och tror inte heller det är lätt just med dementa. Av allt jag läst så verkar det mest effektiva ha varit att kohort-vårda då med dementa, dvs. avskilja dem från andra boende, på något vis.
Jag förstår svårigheterna men det borde gå att lösa, om man funderar. Jag tror, som jag minns, att kanske Skåne har gjort så... Finns inga perfekta lösningar, men kanske ändå bättre att avskilja smittade dementa, snarare än att "tvinga" på dem munskydd eller dylikt... Allt måste ju så klart ske på ett så humant sätt som möjligt.