2020-05-21, 18:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Helt korrekt, självklart, Sverige är ju inte näre de värst drabbade och kommer aldrig att bli det heller...
Jo, Sverige är bland de värst drabbade länderna (Top 8 i världen just nu) och det VÄRST (Top 1) drabbade landet om man ser till befolkningstäthet (vilket enligt studier är en avgörande faktor).
Citera
2020-05-21, 18:06
Avslutad
Citat:
Korkat? jag vet inte det. Jag har inte speciellt svårt att föreställa mig hur tråkigt och trist Sverige är ovanför Smålandsgränsen...

" kolla där ungar, lite mer granskog och en bergsknalle och en älv... och en till, kolla!!" lol

Jag gillar precis som alla andra att ligga på en go strand i något avlägset jävla land. Jag har dock aldrig förstått mig på människor som gör sådana resor på sommaren när vi under en kort period kan njuta av vårat oerhört vackra land. Sådana resor gör man på höst/vinter för att orka med det kalla/mörka helvete vårat land förvandlas till.

Skidåkare tas inte med i mina tankar då dom uppenbarligen är efterblivna som betalar för att åka till mer snö.

https://www.youtube.com/watch?v=0LTgRMnDkEk
Senast redigerad av trazke 2020-05-21 kl. 18:15.
Citera
2020-05-21, 18:10
Medlem
Citat:
Helt korrekt, självklart, Sverige är ju inte näre de värst drabbade och kommer aldrig att bli det heller... MEN
det borde stämma till eftertanke för de sagoberättare (AT och co.) som inbillar sig att istället
"alla andra" kommer att bli lika hårt drabbade som Sverige idag.. eller hur?

Man vet aldrig vad framtiden innehåller. Det kan ju lika gärna bli en ny mastodont-våg till vintern/våren och med tanke på att Sverige låtit smittan puttrat över tid kan vi ha en vi en hög andel immunitet jämfört med exempelvis våra grannländer. I ett sådant scenario har vi ju då en fördel såklart. Problemet är bara att det finns väldigt många fallgropar i det. Hur länge är man immun exempelvis? Kommer ens en till våg? etc Hur stor del av befolkningen är immun?
Jag begriper fortfarande inte varför folk "ropar hej" så otroligt tidigt i pandemin kontra andra länder.
Citera
2020-05-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ajdå, men verkar ju väldigt märkligt att nämna triage i ett sammanhang där intensivvården går på 30-40% kapacitet för tillfället.
Det kan bero på vad man menar med platser. Det kanske är 40% av sängplatsererna som är upptagna, men det behövs så mycket mer för att kunna ge vård. Personal naturligtvis, men även skyddsutrustning och läkemedel så klart. I slutänden handlar det om pengar så klart. Alltså kan det säkert förekomma att man nekar vård trots att det finns lediga sjukhussängar.
Citera
2020-05-21, 18:14
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har hela tiden varit öppen med att jag vet att det finns en chans att Sveriges strategi är fel. Jag tror dock fortfarande den är rätt, personligen tycker jag det är lugnande att veta att vi förmodligen byggt upp en relativt kraftig immunitet till hösten.

Med det sagt så hoppas jag att jag har fel och att viruset brinner ut av sig självt nu i sommar utan att återkomma.

Jag tycker att vi redan nu kan slå fast att vår strategi inte varit speciellt lyckad, finns inga AT eller ingen tid i världen som kan ändra på det.

Kanske, säger kanske, kommer en del andra länder att drabbas lite hårdare nästa vinter, men då är spelplanen en helt annan, det finns kanske medicin, kanske redan ett vaccin, man vet hur man ska bära sig åt vid nya utbrott osv osv.
Nä vi tillhör förlorarna i denna pandemi, tyvärr.
Citera
2020-05-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite tråkigt då att pösmunken Giesecke lyckats ha fel i varenda påstående om Corona han klämt fram
Det har han inte haft, snarare har han haft mera rätt än de flesta experter på ämnet.
Citera
2020-05-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Varför är du så besatt av att räkna antalet döda? Är det inte jobbigt att behöva följa dödsstatestiken så slaviskt? Ger det dig någon form av välmående?

Det låter lite sjukt i min värld men men.

För att jag ogillar regimens lakejer. Men till och med hornalisterna börjar tveka i stödet nu. Dödstalen visar att något gått fel.
Vi har också antalet kritiskt sjuka i corona, i Sverige anges 342 personer. Samtidigt anges för Danmark 23, för Norge 17 och för Finland 22 personer. Försök att ta in dessa fruktansvärda siffror.
Citera
2020-05-21, 18:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Matt Hancock meddelar nu att antalet smittade i London efter antikropps-tester uppskattas till 17%.
Han är noga med att påpeka att antikroppar INTE är ett definitivt bevis för immunitet mot SARS-CoV-2.

Jämför detta med Stockholms 7.3% och påståenden om att man blir immun.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-21 kl. 18:19.
Citera
2020-05-21, 18:17
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
https://eng.belta.by/president/view/belarus-president-coronavirus-situation-on-the-mend-130571-2020/

Vitryssland visar vägen. Mindre än 200 döda och samhället är helt öppet, samtidigt som nya fall minskar. Ett riktigt föregångsland som vi borde börja studera.

Försökte ju förklara för dig igår att Vitryssland fått kritik för att de vägrat rapportera in då och då. Speciellt pålitliga känns de inte i siffrorna.

MEN du har ändå en poäng att vi kan lära oss av vissa saker de gjorde som jag också nämnde igår, som att införa 14 dagars karantän för inresande. De testade dessutom minst 3ggr mer än Sverige i inledningen. Dessa saker blir dock knepigare för Sverige nu när vi redan kommit så långt i spridningen pga vår slappa inledning.

Som jag skrev igår så har de även stenhård karantän för smittade och det går inte jämföra t ex Minsk med STHLM i turism, så de har fördelar där.
Citera
2020-05-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är nog korrekt att de närmsta dagarna borde vi inte se någon ordentlig rapportering, så har det ju varit de andra långhelgerna tyvärr. Förstår din förtvivlan också, det är helt naturligt att känna i den situation vi är i. Låt oss ändå fortsätta hoppas på väldigt nedåtgående tal nu..

Ja antalet på IVA sjunker ju i vart fall. Men vilka skillnader det är. Enligt worldomeder har Sverige 342 kritiskt sjuka, Danmark har 23, Norge 17 och Finland 22. Förskräckliga siffror för Sverige.

Enligt platz.se har vi 358 på IVA.
Citera
2020-05-21, 18:19
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden varit öppen med att jag vet att det finns en chans att Sveriges strategi är fel. Jag tror dock fortfarande den är rätt, personligen tycker jag det är lugnande att veta att vi förmodligen byggt upp en relativt kraftig immunitet till hösten.

Med det sagt så hoppas jag att jag har fel och att viruset brinner ut av sig självt nu i sommar utan att återkomma.

Sveriges strategi hade varit rätt, om vi hade uppnått den flockimmunitet som experterna utlovade, samtidigt som de äldre hade skyddats, och vi alla hade haft lika rätt till sjukvård.

Nu vet vi att andra länder inte kommer ha samma antal döda människor i syfte att rädda skinnet på Löfven och hans regering, eller på moderater som ansvarar för vården eller på myndigheter och deras personal som har fel i det mesta de gör.

Jag tror vaccin är på väg, för aldrig har det satsat så mycket vetenskap och pengar på något som just nu för att få fram vaccin. Skulle vi få ett vaccin är Sverige utskämt för all framtid, där det kommer talas om den humanistiska stormaktens uppgång och fall, och hur det kom sig att kalifatet tog över den västerländska värdegrunden i Svärje.
Citera
2020-05-21, 18:20
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Ok men det är väldigt osäkert kring immuniteten. Minns du när Hiv kom? Antikroppar har påvisats i 4 veckor enligt en privat källa men efter det är det mer diffust och det verkar som detta extremt kraftfulla virus kan löpa amok i kroppen hos många. Lägg till eventuella organskador på längre sikt. Och du tycker vi haft rätt strategi. Det är klart att viruset inte brinner ut helt i sommar. Fickor kommer att finnas efter denna 'smittspridning i lagom takt' i-det-som-en-gång-var-Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in