2020-02-19, 22:52
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Man kan nog gissa på viss ironi från zorigo i inlägget..

Jag anade det men man är aldrig säker på något på detta forum. 🙂
Citera
2020-02-19, 22:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att vara visselblåsare i Kina verkar ha en avsevärd påverkan på immunförsvaret.

Har väl tänkt samma sak att doktorn kanske fick lite hjälp av den kinesiska underrättelsetjänsten på slutet. Verkar ha gått ganska fort i slutändan.
Citera
2020-02-19, 22:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sverige har inte bara lägst antal vårdplatser/invånare i EU utan lägst antal vårdplatser i hela den industrialiserade världen. Sverige skulle därmed antagligen vara sällsynt usla på att kunna hantera en omfattande epidemi. Tyvärr..

https://www.etc.se/inrikes/rekordfa-vardplatser-sverige-samst-i-eu

Men vi har ju detta enorma superbygge NKS. Där måste det ju finnas hur många platser som helst, eller hur? (OBS sarkastisk)
Citera
2020-02-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De har ju även diskuterat att viruset kan ha kommit av konsumtion av myrkotte. Man har ju också tagit fram möjligheten av att olika stressade djur på dessa vildmarknader kan ha tillsammans ha muterat fram COVID-19. Så kanske är det både fladdermus och myrkotte tillsammans. (fattar dock inte hur man kan äta någon av dessa arter). Så vi får tacka kineserna för deras oändliga experiment med nya virussorter
Javisst är det så!
Citera
2020-02-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag ska inte låtsas som att jag satt mig in i precis hur deras datormodell ser ut, men jag undrar om den ändå inte får extra svårt med tillförlitlighet i Europa, eftersom det inte är helt ovanligt att flyga till/från ett land, men bo i ett annat. Även om modellen räknar på slutdestination och tar hänsyn till byten kan den rimligtvis inte uppskatta hur många resenärer som visserligen landar på t.ex. Kastrup men som sedan fortsätter med tåg till Sverige. Men tanke på hur litet Arlanda är och hur usla förbindelser man normalt sett har österut (Finnair var ju framme och tog hela det konceptet [man flyger för övrigt fortfarande direkt till Kina i viss utsträckning fram till 1/3]) väljer väl i princip hela Sverige från Göteborg och söder ut att flyga via just Kastrup (när man ska till Kina).

Jo, jag hajar att modeller är just modeller och att de omöjligen kan vara en perfekt avspegling av verkligheten (och att det inte är önskvärt heller för den delen, för då blir de för otympliga för att kunna användas), men jag tror som sagt att den finns till mer för att ge en slags överblick på ett globalt plan, inte att man ska kunna gå in och mäta på någon enstaka promille på varje enskilt land och jämföra. Det blir som att fokusera på sekundvisaren på en klocka.
Javisst men det ger ändå ett hum om hur exponerade olika länder är.
Citera
2020-02-19, 23:05
Medlem
Påminnelse till hjärndöda svennebananer!

As the WHO expresses skepticism about China's response to the virus following earlier praise, President Xi is apparently trying to rewrite history and make it look like the Politburo Standing Committee was more on top of things than they really were.

Like George Orwell once wrote: "Who controls the past controls the future: who controls the present controls the past..."

https://www.zerohedge.com/geopolitical/president-xi-insists-he-gave-orders-contain-coronavirus-outbreak-weeks-it-went-global
Citera
2020-02-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Med tanke på hur lite patientsekretessen betydde när hon lades in så kan man ju iofs tycka att den borde betyda än mindre om hon skulle vara frisk och utskriven. Sannolikt vårdas hon fortfarande.

Sjukhusets agerande är mycket märkligt oavsett. Om man med buller och bång redovisar de fall som med ambulans förs till sjukhus för provtagning oavsett om de är smittade eller ej, så ska man naturligtvis också meddela om bekräftat smittade har friskförklarats. Allt annat skapar bara rykten och osäkerhet.
Det kan ju vara så att hon begärde sekretess när media började rapportera om henne, Eller hur?
Citera
2020-02-19, 23:08
Medlem
jardins avatar
Citat:
Fast kineserna har inte riktigt visat hur viruset slår på olika faktorer såsom ålder eller andra bidragande orsaker till sjukdomen. Exempelvis var ju läkaren Li Wenliang som dog av COVID-19endast 34 år och såg ganska frisk och hälsosam ut. Så jag tror inte att man skall tro att man överlever bara för att man är ung och frisk.
Kinesiskan, vars 80-åriga pappa avled i Paris, är kvar på sjukhus. Hon är runt 50. Hörde till de först insjuknade i Frankrike så hon borde nu ha tillbringat dryga tre veckor på sjukhus. I Frankrike lämnar man då och då rapporter om hur det står till med de insjuknade.
Läkaren, som blev smittad av tolken är friskförklarad liksom några till.
Citera
2020-02-19, 23:08
Medlem
naturtvåls avatar
40 mobila krematorier har skickats till Wuhan enligt denna video på Youtube. Detta tas upp i slutet av videon.

Källa: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DURBCneTwXUw&ved=2ahUKEwi7zYDazN7nAhWum IsKHYqeBUwQo7QBMAJ6BAgAEAY&usg=AOvVaw0mnrH18O-NWTSushvdZxRD
Citera
2020-02-19, 23:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Men vi har ju detta enorma superbygge NKS. Där måste det ju finnas hur många platser som helst, eller hur? (OBS sarkastisk)

Haha.. ja där gick ironin fram!
Citera
2020-02-19, 23:12
Medlem
Jag tror hon fick en lite mer knepig lunginflammation och att det är därför det tagit tid att behandla henne. Varför skulle Sverige vara det land som inte rapporterar
in henne som recovered? Stämmer ju inte.

Tror smittan har smugit sig fram långt mer än vad vi vet nu, i Mars April kan man nog se lite åt vilket håll det går.
Är det ingen som tänkt på hur snabbt det gått med antal smittade fall? När jag började läsa i denna tråden för drygt en månad sen fanns inte många fall, knappt några döda. Då undrade jag vad hysterin handlade om, hade inte fått grepp om situationen men nu när veckorna gått så ser man omfattningen. Det kan bli besvärligt framöver (dock ingen panik)
Citera
2020-02-19, 23:13
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag tror att hon är frisk och utskriven. Inget tyder på att en ung kvinna skulle bli svårt sjuk och avlida. Dödligheten för människor under 39 är 0,2% och dödligheten bland kvinnor är lägre än för män.

hade varit mycket anmärkningsvärt att rapportera sjukdomstillståndet fram till ett par veckorsedan och sedan låta bli att rapportera att hon blev frisk. Sedan måste man fortfarande vara medveten om att siffran för dödligheten är mycket osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in