2020-05-15, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi har klarat oss långt bättre ekonomiskt än övriga EU så långt.

Vi har +600k som är korttidspermitterade och vår arbetslöshet börjar närma sig 2 siffrigt.

Anser du att så ej är fallet?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Antalet döda skadar Sveriges rykte alldeles för fort. Kommer ta mindre evighet att reparera nuvarande solkiga rykte.

Sant. Om man följer utländsk media så står det klart att ingenting från 1900-talets början har förändrat omvärldens bild av Sverige så mycket på så kort tid.

OK, det finns några länder i världen som har högre dödstal än Sverige: Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, UK. Men bilden i utländsk media är att dessa har "drabbats" hårt i den tidiga vågen och "kämpat tappert" (UK är litet undantag, körde Sveriges linje alltför länge men svängde sen. Nu är det positiva nyheter att viruset är nästan borta i London).

Men Sverige är en helt annan sak. Trots att vi har ett av världens högsta dödstal så kör vi på som inget hänt. Inga åtgärder. Fulla serveringar och fulla köpcenter. Skolor öppna. Dessutom: Vi ligger bara strax efter de länderna jag räknar upp ovan, men de har besegrat smittan till stora delar. Med nuvarande utveckling så rusar Sverige upp i "världstoppen" i döda. Senaste veckans tillskott är högst i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"Erna Solberg vill helst se att alla fem nordiska länder öppnar sina gränser samtidigt:

Vi arbetar för en allnordisk öppning vid samma tidpunkt. Men det ska vi titta närmare på när den 15 juni annalkas."

finns ett stort tryck inifrån norge att öppna med 100 000 tals stugägare i Sverige inför sommaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
36000 döda är för många. Nu måste FHM lägga ner alla tankar på att smittan skall spridas långsamt. På med masker, starta smittspårning, isolera etc.

Om man nu ska orka skriva i tråden, verkar vara trollfest ikväll.

36000 är en underskattning. Den korrekta siffran för flockimmunitet är runt 60000 döda, en procent av 60 procent - detta är vad alltfler internationella studier pekar mot. Med nuvarande takt att "smitta lagom" uppnås detta hösten 2021. Svensk ekonomi och sjukvård kommer då stå i ruiner. Det blir dock billigare att köpa bostadsrätt då massor med svenskar, inte minst sönderbrända läkare och sjuksköterskor (de som har överlevt), har emigrerat.
Citera
2020-05-15, 20:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Vi har klarat oss långt bättre ekonomiskt än övriga EU så långt.

Tro fan det om du hänvisar till Q1 eller kvartal 1 som du säger där många av de mest drabbade länderna hade en katastrof mars.

Norge och Danmark säger att de har kontroll även om det är ansträngt. Hur det ser ut i de stora Europiska länderna gällande 100% ekonomi vågar jag inte uttala mig om.

Om jag säger att jag tror Sverige kommer ha topp fem i Arbetslöshet i Europa när skolstarten i Augusti 2020 vad säger du då?
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ta bort Tegnell och Löfven så har du svaret
Ja kunde misstänka det.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Kan du länka mig detta?

Marcus Oscarsson skrev om det
https://www.facebook.com/591566134283366/posts/2693197370786888/
Citera
2020-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Var kan man läsa om att folk smittats en andra gång?

Skulle inte säga att man smittas två gånger utan att smittan aldrig försvunnit. Detta förbättring och sen förvärring har det rapporterats om.

Mitt inlägg refererar till det här:
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/22221751.2020.1756699?needAccess=true

Och specifikt till provsvaren för patient 12.
Citera
2020-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Då jag har slovensk påbrå känner jag mig lite stolt faktiskt. Tegnell kanske borde göra studiebesök?
Kolla lite hur män med kompetens löser problem?!?

Tegnell hade nog sagt att kompetens kan leda till falsk trygghet och det finns inga studier att kompetens kan hejda virus.
Citera
2020-05-15, 20:14
Medlem
Wajis avatar
Citat:
finns ett stort tryck inifrån norge att öppna med 100 000 tals stugägare i Sverige inför sommaren.

Får inte glömma att alla Norrmän som åkte över till Sverige i Påsk blev straffade av Norges regering i form av 14 dagars karantän oavsett om de ville eller inte. Böter var även nära för nästa övertramp.
Tror även att Norge hoppas och tror att Sverige får ner siffrorna för annars kommer Norge vidta åtgärder.
Citera
2020-05-15, 20:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Du sprider Fejk news.

Sveriges BNP sjönk -0,3% under första kvartalet, Genomsnitte iu
EU var hela -3,8%.

https://borsvarlden.com/artiklar/sveriges-bnp-indikator-sjonk-mindre-an-vantat-i-kvartalstakt-under-forsta-kvartalet/

Coronan fick på allvar påverkan på Sverige först sista veckan i kvartalet (sista veckan i mars). Italien var nere för räkning redan i slutet av februari, ett av EU's största ekonomier. Frankrike och Spanien i början av mars.

Där har du förklaringen.
Citera
2020-05-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tro fan det om du hänvisar till Q1 eller kvartal 1 som du säger där många av de mest drabbade länderna hade en katastrof mars.

Norge och Danmark säger att de har kontroll även om det är ansträngt. Hur det ser ut i de stora Europiska länderna gällande 100% ekonomi vågar jag inte uttala mig om.

Om jag säger att jag tror Sverige kommer ha topp fem i Arbetslöshet i Europa när skolstarten i Augusti 2020 vad säger du då?

Alla levde i kvartal 1. Och Sverige klarade kvartal 1 bland de bästa i hela EU.

BNP sjönk bara -0,3%

tyskland gick in i e recession på -3,4%

en gigantisk skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in