2020-05-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Ruhm skrev en klassisk artikel som visades att recessioner är bra för folkhälsan (se https://www.jstor.org/stable/2587005). Under amerikanska depressionen minskade dödligheten. Det är raka motsatsen till vad som har hävdats. Det kan vara så att lockdown både minskar dödligheten i corona, men också annan dödlighet. Folk får det tråkigare, men de super mindre, får inte tillfälle att mörda någon, osv. Dessutom minskar stressen av att inte vara på jobbet. Hur den totala effekten blir när det gäller kvinnomisshandel får vi se. Helt klart ökar misshandel av kvinnor inom hemmet, men kvinnor blir också drabbade utom hemmet av våldsamma män, utsatta av äckel på jobbet, etc.
En intressant artikel, tack. Jag tror det blir plus minus noll här. Som du skriver så kan en sak upphäva en annan och min syn är att psykiskt friska människor är anpassningasbara. Se bara folk som plötsligt hamnar i en diktatur eller eller krig, man kämpar på för sin egen och familjens skull. Vi är helt enkelt för bortskämda och bekväma och förändring av tillvaron obehaglig, till och med värre än döden för en del.
Citera
2020-05-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Socialdemokratin är just nu riksdagens mest högerextrema parti. Deras politik bidrar mest till dödlighet bland etniska minoriteter (som har högst dödlighet i corona), men också etniska svenskar. Detta är något som vänsterpartiet bör inse.

Till skillnad från flyktingkrisens har svetsaren i alla fall sagt helt ärligt att det finns en gräns för resurser.

Jag väntar på Annie Lööfs uttalanden angående vad hon anser i frågan. Finns det en yttre gräns eller finns det oändliga resurser när det gälla Corona-krisen. Under flyktingkrisen vill man inte erkänna något största antal flyktingar som Sverige skulle tåla.

Men Annie Lööf har varit helt tyst :-o
Citera
2020-05-15, 11:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Tack. Kan ingen italienska alls men Wegerup brukar rapportera nyktert och nyanserat av sitationen där. Tråden "Vi som tror vi har corona" skulle väl ge ett 100%-igt utfall vid en liknande studie om det handlar om självuppskattning
Håller inte med om bedömningen av Wegerups rapportering. Saknar info om hur testpersonerna valts ut.
Citera
2020-05-15, 11:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/nyheter/viruset-kan-vara-utraderat-fran-london-om-veckor/

Stämmer detta?
Kan vi vara på väg mot en framtid där länder som har infört tuffa åtgärder faktiskt kan bli av med smittan utan att sprida den bland hela befolkningen?
Hur påverkar det isåfall Sverige?
Vi blir isolerade från resten av världen tills även vi är smittfria?
Kommer vi isåfall bli tvingade att trots allt införa stora restriktioner för att uppnå detta?

Det är märkligt att du är förvånad?
Många Sverige tycks ha gått på tomten Gieseckes dravel om att alla måste bli smittade, alla måste bli sjuka, jisses !!!
Det är nån slags masshysteri i Sverige bland en del.
Citera
2020-05-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Och hur ser Sveriges långsiktiga strategi ut sa du?

Hur ska vi leva våra liv med smittan?

Vi vet hur Danmarks ser ut:

test-test-test, isolate, trace contacts, quarantine

för att döda viruset. Som WHO rekommenderar.

Vi vet att flera länder i Europa satsar på munskydd i offentliga miljöer, i Tyskland köper man dom i automater i lokaltrafiken.

Hur ska vi leva med smittan? Hur vet jag att det är säkert att gå till tandläkaren, att tandläkaren och patienten som var där innan är smittfri? Optikern? Så jag inte drar hem smitta till personer i riskgruppen, vad har jag för trygghet och hjälp från samhället med detta?

Du kommer aldrig kunna gå riktigt säker med en pandemi. Det är en utopi.

Det goda i kråksången är att viruset är tämligen harmlöst med låg dödlighet. Bland friska under 50 är den i princip noll.

Danmark är ju inget föredöme direkt. På 15:e sämsta plats på jorden. Märkligt att hänvisa till ett land som även dem misslyckats kapitalt.

De testar inte överdrivet mycket heller. Bara 3ggr mer än Sverige och då vet vi vilken låg nivå Sverige ligger på. Så jag vet inte vad deras strategi är. Som Sverige ungefär. Vi får leva med det.
Finland har testat lika lite som Sverige.
Citera
2020-05-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Du påstår felaktigt att munskydd inte hjälper, vilket forskningen visar att de gör. Att du sen inte "orkar" läsa forskningsrapporten är upp till dig, men du ska inte sitta och sprida fake news bara för att du orkar.

Du talar mot fakta och du ska sluta sprida fake news!

De har en psykologisk effekt och en effekt att om du nyser/hostar då fastnar en stor del av snoret i munskyddet. Virus kan fortfarande åka igenom masken.

Men jag förstår att man vill gärna bli rik på att kränga masker till desperata människor.

Och begränsa folkets frihet att röra på sig och träffas.. Nästa steg är väl att man får inte träffas ens på nätet mer än 2 åt gången..

Mobilspårning och kreditkortsspårning. Men inte ens i Sydkorea är folk så dumma att de skulle gå på´t
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
All den senaste datan pekar på att det inte bara är möjligt att isolera och svälta ut viruset utan även relativt enkelt, man måste bara vilja och börja...
Den som vill åka utomlands kan kanske självisolera ett par veckor innan, ta ett test som visar att man är smittfri, och så voilà är det bara att åka. Man kan alltså idka "självsvält" för att svälta ut viruset.

Att enstaka personer gör det är relativt enkelt. Att hela samhället gör det är det betydligt mycket mer problematiskt och tar längre tid eftersom inte precis alla kan isolera sig ensamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Pratade men en läkare om detta för några år sedan. Han arbetade på en vårdcentral där de hade många somaliska patienter och han sa att D-vitamin brist var ett stor problem i den gruppen. Det som slog mig var att det verkade som det var en slutsats han själv dragit. Läste någonstans nyligen att kunskapen bland läkare när det kommer till D-vitaminer är ganska bristfällig. Man kan inte ta patent på hormoner så det förvånar mig inte alls

edit: kommentera gärna min tidigare fråga, jag kan inte skicka PM

Har inte colesterol lite påverkan i ombildandet av sol-Dvitamin med?
De värdena är ju låga hos c19 pat., om det är pga. c19 eller redan innan vet jag ej dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Spridning är den självklara anledningen, alkohol och droger ökar riskbeteende men detta är sjävklart och ska inte ens behöva förklaras om man använder huvudet.
Ska man sen spåra smittade är krogsvängen ett enda stort tilltrasslat garnnystan med smittvägar.

Det tillsammans med samhällsnyttan, antalet medborgare som kan dra nytta av de öppna åtgärderna och där vinner daglivet över nattlivet.

Man kan inte droga sig/dricka under dagarna?
Citera
2020-05-15, 11:06
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Intressant, Jag har länge funderat på om det är vädret eller någon annan faktor som gör att R talet går ner (om det verkligen är så?) Tror inte för ett ögonblick att det i Sverige har någonting att göra med att folk blivit bättre på att skydda sig eller pga immunitet som FHM påstår.

Vet du hur det är i Spanien och Italien? Det är i inlandet viruset har spridits så kanske kan det ha något med kosten att göra och inte vädret? eller båda delarna? Antar att de inte äter så mycket fisk där. Har svårt att förstå att Kanarieöarna med alla barer och turister kan ha 10 gånger så lite smittade som i det Spanska inlandet. Det är väldigt svårt att förklara den statistiken.

Jag tror det är en kombination av flera saker.
Oavsett om vi haft 5,10 eller 20% smittade så är det trots allt färre nya att smitta.
Och nog borde en viss förbättring skett på att skydda sig och på äldreboenden mm, allt var ändå ganska luddigt i början mitten av mars.

Att det sprids mer i inlandet kan ju absolut bero på annan kost (med mindre d-vitamin)

Det som jag däremot tycker är solklart är att strategin verkar påverka ganska marginellt jämfört med andra faktorer. Hade man haft en väldigt strikt strategi väldigt tidigt hade det såklart gjort en väldigt stor skillnad.
Citera
2020-05-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Munskydd hjälper inte - de är endast prydnader och duger som psykologiskt stöd för folk som är rädda och vill "göra något" för att skydda sig själva. Eller vill ha en mask men vill inte sticka ut.
?
det finns en tråd om detta och jag har postat länkar till det vetenskapliga stöd som finns, skaffa dig lite bildning innan du kommer med grundlösa påståenden (FB) Lösningen är enkel - Det är munskydd.
Citera
2020-05-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Du påstår felaktigt att munskydd inte hjälper, vilket forskningen visar att de gör. Att du sen inte "orkar" läsa forskningsrapporten är upp till dig, men du ska inte sitta och sprida fake news bara för att du orkar.

Du talar mot fakta och du ska sluta sprida fake news!

Du har helt fel. Finns bara en studie på mask som är någonting att ha och den kommer ifrån Hong Kong.
FHM har hänvisat till den flera gånger. Den påvisar minimal effekt på smittspridning.

Nu pratar vi alltså om mask utomhus för allmänheten.

Så nej, det finns inga studier som påvisar att det skulle ha nån reell effekt. Men det fina är ju att du och andra är helt fri att ta på dig en sådan. Ingenting hindrar dig. Det är det fina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in