Citat:
Ursprungligen postat av
deconstruction
Intressant, Jag har länge funderat på om det är vädret eller någon annan faktor som gör att R talet går ner (om det verkligen är så?) Tror inte för ett ögonblick att det i Sverige har någonting att göra med att folk blivit bättre på att skydda sig eller pga immunitet som FHM påstår.
Vet du hur det är i Spanien och Italien? Det är i inlandet viruset har spridits så kanske kan det ha något med kosten att göra och inte vädret? eller båda delarna? Antar att de inte äter så mycket fisk där. Har svårt att förstå att Kanarieöarna med alla barer och turister kan ha 10 gånger så lite smittade som i det Spanska inlandet. Det är väldigt svårt att förklara den statistiken.
Jag tror det är en kombination av flera saker.
Oavsett om vi haft 5,10 eller 20% smittade så är det trots allt färre nya att smitta.
Och nog borde en viss förbättring skett på att skydda sig och på äldreboenden mm, allt var ändå ganska luddigt i början mitten av mars.
Att det sprids mer i inlandet kan ju absolut bero på annan kost (med mindre d-vitamin)
Det som jag däremot tycker är solklart är att strategin verkar påverka ganska marginellt jämfört med andra faktorer. Hade man haft en väldigt strikt strategi väldigt tidigt hade det såklart gjort en väldigt stor skillnad.