2020-05-13, 22:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Vi får ju verkligen hoppas att det inte stämmer, för det är riktigt jävla illa.

Ja, det vore katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om studien från Spanien som visar på 5 % (!) flockimmunitet bland befolkningen är sann...

Ja då kan vi nog alla enas om att världen kommer kollapsa fullständigt med Sverige i täten
Intressant att när Aktuellt planerade ett reportage om den spanska studien så lyckades de tydligen inte få någon från flockimmunitetsmaffian Tegnell-Giesecke-Britton-Albert att komma och uttala sig, utan den enda de kunde hitta var någon diabetesforskare:

https://katalog.uu.se/empinfo/?id=N9-1007

Som iofs säkert är jättekompetent inom sitt område, men varför blir hon inkallad för att kommentera en studie om coronavirus??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Suck, det här har vi ”alarmister” befarat sedan länge. Dåliga nyheter för Sverige som väntat:

” Låg immunitet i Spanien "Inga goda nyheter för Sverige"

"envist hävdat" -blev det så nu efter WHOs senaste presskonferens....?

Så kommer iallafall inte jag ihåg det,

Nej det har hävdat det i 2 månader snart

sen så förväntade ju sig spanjorerna 5 % immunitet så undersökningen stödde ju deras uppskattningar.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Återstår att se om de verkligen har råd med det.
Jag tror inte Tyskland och andra länder öppnar upp för att risken är över nu. De öppnar upp för det inte är ekonomiskt försvarbart att hålla stängt längre.
Du tror att de hade öppnat även om de hade haft fortsatt stor smittspridning (högt R-tal)?
Tillåt mig att tvivla.
Citera
Medlem
Det är nu definitivt dags för FHM att erkänna sina fatala misstag och ta konsekvenserna. Detsamma gäller ansvariga politiker. FHMs "strategi" är inte grundad på forskning utan gissningar och önsketänkande. FHM har satsat allt på ett kort, flockimmunitet. Sverige skulle köra ett helt eget race och då uppnå flockimmunitet före alla andra var tanken. Men som vanligt så visade det sig vara rena önskedrömmarna. Viruset sprider sig mycket långsammare än de gissade och det är mycket dödligare räknat på antal smittade. Nu när man på allvar har börjat kunna antikroppstesta människor visar det sig att vi inte ens är i närheten av flockimmunitet. Antalet immuna kan ligga så lågt som 3%.

I praktiken innebär det att flockimmunitet inte fungerar. För att komma upp i minst 40% smittade så skulle vi komma upp på tiotusentals döda och det skulle ta åratal. Dessutom kan man inte vara säker på att vi når immunitet i alla fall.
Det finns bara ett sätt att hantera ett virus som sprids så långsamt och är så dödligt. Det är att göra allt man kan för att utrota det. Annars ger man upp och låter det spridas fritt. Men vem vill bo i ett land där hundra människor dör om dagen av en sjukdom som man kan smittas av så fort man träffar en annan människa. Covid 19 kan mycket väl etablera sig som den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Förutom att väldigt många dör så leder sjukdomen till bestående skador och enorma kostnader för sjukvården.
Citera
2020-05-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Vi får ju verkligen hoppas att det inte stämmer, för det är riktigt jävla illa.

Belgiens studie visar ju på samma. Och vi har färre döda så vi kanske ligger några procent lägre?..
Citera
2020-05-13, 22:50
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"envist hävdat" -blev det så nu efter WHOs senaste presskonferens....?

Så kommer iallafall inte jag ihåg det,
Nej, det är egendomligt, men man hör (och läser) uppenbarligen det man vill höra och läsa.
Själv har jag aldrig förstått diskussionen om flockimmunitet som "medel" - utöver som "medel" ifall man skulle välja att massvaccinera, som vid svininfluensan - när flockimmunitet i mina ögon måste betraktas som en väntad konsekvens. Men det är jag, det. Andra hör och läser helt andra saker.

Sedan min första kontakt med länets smittskyddsläkare, i början av mars, så har det varit helt klart att målet är att bevara sjukvården intakt (och orsaka så liten skadeverkan på samhället i stort, som möjligt). Svensk sjukvård är mycket mera slimmad än vad folk i allmänhet verkar förstå. Reserverna var små, och de har fått byggas ut i hast, bland annat genom att ställa in icke-akuta operationer.
Citera
2020-05-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
"Med facit i hand". Andra hade inte heller facit på förhand men förstod ändå hur de skulle agera.

"Det är lätt att vara efterklok". Ja, men andra länders politiker var förkloka.

Tegnell har gjort samma bedömning som övriga smittskyddsinstitut i Norden. Så han borde klara sig hyfsat från kritik.

I andra länder tog dock politikerna täten. Det gjorde inte Löfven.
Citera
2020-05-13, 22:52
Medlem
Citat:
Om studien från Spanien som visar på 5 % (!) flockimmunitet bland befolkningen är sann...

Ja då kan vi nog alla enas om att världen kommer kollapsa fullständigt med Sverige i täten

ja men vid vilket datum får man det till 5% då om man gjorde undersökningen den 27 april...

dessutom så står de ju klart och tydligt i artikeln att 5% var precis vad man uppskattat att det skulle vara
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Svårt med dessa undersökningar då många i spanien som varit sjuka inte längre har mätbara värden av antikroppar.
Några svenskar kom hem från militära olympiska spelen i Wuhan i slutet av november, och insjuknade i vad som senare misstänktes vara covid-19. Det var bara en av de som testades några månader senare som uppvisade antikroppar, men det kanske ändå är möjligt att det var covid de smittats av om antikroppsnivåerna hade hunnit sjunka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dina förortsförolämpningar rör mig inte i ryggen.
Men du får gärna svara på frågan kring att färre och färre uppvisar antikroppar?

Suger denna?
https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/
Citera
Medlem
Citat:

Är den här Kinapesten slutet för mänskligheten? :
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in