2020-05-12, 22:52
Medlem
Bara Kalifornien utbildar 3000 smittspårare av corona !
EMAIL
CORONAVIRUS CALIFORNIA
Army of contact tracers in California seek to stomp out coronavirus
Health experts say contact tracing is key to reopening California. Now the state is ramping up a program to stomp out COVID-19.
By Miriam Hernandez
Thursday, May 7, 2020 4:15PM
Ad Duration00:00
PlayPlay
Current time00:21
Seek

00:00
Duration01:52
Toggle Mute
Volume

SettingsToggle Fullscreen
EMBED <>MORE VIDEOS
The state is ramping up a program to identify people who are potentially exposed to the coronavirus but are unaware of it.

LOS ANGELES (KABC) -- The state is ramping up a program to identify people who are potentially exposed to the novel coronavirus but are unaware of it.

On Wednesday, 3,000 employees of the California Department of Public Health began their training as disease detectives.

They are learning how to backtrack the steps of a newly infected person and reach out to everyone that person potentially exposed. From close contacts such as roommates, to huge crowds if the infected person happened to join the throngs at the beach.
The contact tracers would request that the contacts quarantine for 14 days and watch for symptoms

https://abc7.com/contact-tracing-coronavirus-stopping-whats-a-tracer/6158131/
Citera
2020-05-12, 22:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Låter helt galet men skulle inte helt förvåna om det är sant, och du brukar vara trovärdig. Det där är något som några kommer att få stå till svars för om det visar sig vara fullgod utrustning och tillförlitliga tester som erbjöds, det låter som att det var det.

Vad hemskt.

Tillförlitliga corona tester på bulk "till rimlig kostnad" i Februari.. Jo tjena, oppurtinisten Bert Karlsson som ojar sig låter det som
Citera
2020-05-12, 22:55
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nånting händer ju, as we speak. Siffrorna går ned men svensken har slappare inställning till rekommendationerna.

Italien har ju sett en förändring av covid19 patienter, dom som kommer in nu för tiden har mycket mildare symtom än tidigare.

Sverige kan också ha fått en mutation av viruset, till det mildare. Det vore väl positivt.

Positiva tankar är dock ej populära här inne, ber om ursäkt på förhand.

Ja, det känns ju onekligen som att det skulle vara på det viset. Siffrorna går ner utan att vi har fått striktare rekommendationer.

Uppskattar de här positiva tankarna!
Citera
2020-05-12, 22:55
Medlem
Gusselbys avatar
Har någon hört eller sett något svar på varför det går så trögt att komma upp i de 100 000 testerna i veckan som utlovats? Saknas det folk att sköta det eller vad är anledningen?
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag tror att folk börjar få en psykos så de är i någon slags hyper förnekelse just nu.

Vissa argument blir mer och mer förvirrande här omkring.
Få är väl förvånade över att du är förvirrad. Du kanske behöver tänka mer i stället för att spotta ur dig inlägg som en kulspruta? Lite mer övertänkta inlägg? Men skriv på du för all del, verkar inte så seriöst bara.
Citera
2020-05-12, 22:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Låter helt galet men skulle inte helt förvåna om det är sant, och du brukar vara trovärdig. Det där är något som några kommer att få stå till svars för om det visar sig vara fullgod utrustning och tillförlitliga tester som erbjöds, det låter som att det var det.

Vad hemskt.

Visst är det hemskt! Jag är fortfarande lite skakad över att det har hänt - att ingen i beslutande position ville ha hjälp att få tag i varorna.

Idag har den verksamhet där jag jobbar mycket god tillgång för flera dagliga byten av fullvärdig skyddsutrustning - heltäckande engångsrockar, visir, munskydd, indikatorhandskar, desinfektions/handsprit och såväl antigen- som antikroppstester. Vi har ingen som helst brist.
Vi kan dessutom testa ofta.
Allt detta har vi ordnat genom de inköpskanaler för CE-godkända produkter som tjänstmänsinköparna inte ville höra talas om.
Senast redigerad av Solglittret 2020-05-12 kl. 23:03.
Citera
2020-05-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag pratar med en okänd flashback användare.

Vad är ditt argument?

En allmän läkare som just nu får en hel del uppmärksamhet världen över med sina reportage.

Jobbigt antagligen.
Visst, jag är bara en Flashback-användare, men jag får ju inte nån uppmärksamhet heller.

”DrWhistleblower” är ingen expert. Han har ytliga kunskaper om virus. Han jobbar på en vårdcentral på glesbygden som varken har en akut eller IVA. Mina Facebook-kompisar skulle typ kunna bilda flockimmunitet i Tranås. Han har kanske aldrig ens träffat någon med COVID-19. Han vet inte mer om COVID-19 än vad han kan läsa sig till på nätet. Dessutom verkar han ha någon form av exhibitionistisk personlighetsstörning.

Om han får ”uppmärksamhet världen över” för sina reportage så är det för att världen är lika fucked up.
Senast redigerad av aw 2020-05-12 kl. 23:02.
Citera
2020-05-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Om du inte vill ha svar så bör man heller inte vara på ett forum... det är liksom hela meningen med ett forum

Inte ett dugg nedlåtande. Vi har en pandemi. Och den kommer vara här i år framöver.
Det är bara att acceptera vare sig man vill eller inte. Varken du eller jag har nämligen nått val. Ingen annan på denna jord heller.

Nej man bör heller inte vara på ett forum för att trycka ner andra människor och hålla på med nåt "Slappna av, tänk positivt"-prat, när man inte har en aning om den andra människans livssituation överhuvudtaget i relation till covid. Det är bagatelliserande och nedlåtande, oavsett vad du säger.

Som människa finns aldrig någon ursäkt att bete sig så mot andra, oavsett om det är IRL eller på ett forum.

Man kan ändå vara ödmjuk, respektfull och inse att man inte vet allt om den andra personen. Frågor om liv och död, och vad det innebär personligen för en annan människa, och som covid verkligen handlar om, kan man förhålla sig respektfull inför. Speciellt om man adresserar en annan persons rädsla så pass direkt, som du gjorde, och talar till den personen om det.

Du får skriva vad du vill så klart, om Covid och hur mycket du tycker det är en bagatell. För mig är det inte det. För min del kommer jag inte heller att svara mer till dig.
Citera
2020-05-12, 23:02
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tillförlitliga corona tester på bulk "till rimlig kostnad" i Februari.. Jo tjena, oppurtinisten Bert Karlsson som ojar sig låter det som
Just det gjorde även mig lite fundersam eftersom det sägs att testerna blivit bättre med tiden, eller stämmer inte det? Men vem vet. Solglittret brukar vara helt ok i sina inlägg så...

Det här kommer fram senare när utredningskommissionen är klara om hundra år. Får man hoppas.
Citera
2020-05-12, 23:04
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mm eller hur.. När dödstalen minskar så är det mörkning, när inlagda på IVA och sjukhus minskar så är det triage osv.. Och du av alla dårar pratar om en ding ding värld.. Voine voine

Vi ligger på ett av de högsta dödsantalet per capita i världen. En hel värld frågar hur lilla Sverige kan ligga i topp osv. Själv pratar vi om kurvan går ner men likväl är siffrorna så höga att omvärlden reagerar. Att Tegnell och co hänvisar till kurvor och IVA är deras redskap för trygga Sverige gör ju inte saken bättre.

Kallar du alla dårar som inte tycker som du och Tegnell eller? Sedan måste jag ifrågasätta om du tycker det är en acceptabel nivå även om din sk kurva säger att det går ner?
Citera
2020-05-12, 23:04
Medlem
Dopaminas avatar
Det är så sjukt att Sverige låter SARS 2.0 härja fritt när människor inte verkar utveckla antikroppar i hög utsträckning. Jag är ingen förespråkare för lockdown men tycker garanterar att en del saker kan styras upp och bli mer strikt för att minska spridningen. Gärna absolut döda spridningen.

Åkte kollektivt nu i dagarna och det här med att hålla avstånd fungerar helt enkelt inte. Social distans håller inte på tåg och bussar. Även om det finns mer strategiska platser ur smittskyddssynpunkt så sätter sig folk bakom eller framför en trots lediga säten längre bort.

Mina pendlargrannar var två hostande förskolelärare i Stockholm som skulle ut och shoppa. Blir jag sjuk inom en vecka så smittades jag i lokaltrafiken trots ypperlig hygien, munskydd och försök till distans. Det blir spännande att se det här. Onödigt åkande är ett faktum alltså.

Hur är det med luften i tåg? Känner alltid viss torrhet i ögon/mun i vissa tåg eller bussar. Kan inte vara bra med torr AC luft som blåser runt virus inuti. Vad tror ni om luftmiljön i bussar och tåg, dålig grej? Något som kan ändras på? Sedan undrar jag varför inte tågen vädras vid samtliga slutstationer med typ öppna dörrar? Hur är städningen på tåg och bussar? Används desinfektionsmedel? Någon med insikt?
Senast redigerad av Dopamina 2020-05-12 kl. 23:28.
Citera
2020-05-12, 23:05
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
den skrämmande framtid är här ! Videon måste ses !!

Singapore deploys robot 'dog' to encourage social distancing

https://www.youtube.com/watch?v=2DJmIjKtVkA

Häftigt. Men vad ska den göra egentligen? Man kan vända den upp och ned med benen uppåt så får den ligga och sprattla där.
Citera
2020-05-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Där håller jag med dig att man kan inte rädda alla hur gärna man vill men hon låg och vred sig samtidigt som hon försökte få luft. Varför kan man inte i dessa lägen ge ordentligt med morfin?
Hade jag låtit min hund ligga så kippande efter luft i ett dygn hade jag säkerligen fått fängelse.

ps jämför inte en människa med en hund menar bara att de i slutet kan vara mer generösa med morfin ds

Det ser makabert ut men så ser det ofta ut när patienter går in i sista skedet i livet. Det finns tydliga riktlinjer om vilken behandling man sätter in i dessa lägen, vilket säkerligen gjorts även i detta fallet. Respirator eller stor dos morfin hör inte till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in