2020-05-08, 14:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Vilken dag har det dött flest på nu och hur många va det?
Helt omöjligt att se om det blivit förändringar då FoHM har valt att viss hur många som dog av covid på 70-talet. Troligtvis en miss.
Citera
2020-05-08, 14:25
Medlem
severustheemperors avatar
Hur många har tänkt på att Sverige inte varit så långt från andra "toppländers"
högstanivåer, döda/capita dag, bara i Stockholmsregionen.

Det om något säger hur framgångsrik den Svenska modellen är.
Gud bevare om GBG smäller till nu.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om hundar får 1 års immunitet för kanincoronavirus, varför skulle människor få längre immunitet för SARS-CoV-2 coronaviruset?

Så då kan man få sjukdomen igen efter ett år -så vi gör vi allt det här igen nästa år redan?

Det verkar ju jobbigt hålla på med det vi håller på med -med en hårt belastad vård hela tiden,

eller det blir färre och färre att vårda för varje gång, eller hur tänker du?

Då undrar jag, vad är alternativet? Att leva såhär i 10 år? Då kan man lika gärna ta livet av sig, för det är inget liv värt att leva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
135 nya rapporterade döda. R.I.P., ni 135 för mig namnlösa människor. ✝️🌹.

Det var verkligen en tråkig siffra, hade hoppats på lägre dagssiffra idag, mer 60-70...
Nya zeeland har zero
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur kan det plötsligt dö så många på en gång, kan det vara eftersläpning. Ja jag har inte hunnit fördjupa mig i siffrorna men det ser verkligen inte normalt ut. Allt ser ut att gå åt helvete nu.

Det är såklart eftersläpningar men 7-dagars snittet kommer ju såklart öka stort med sådana här rapporteringar.

Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Men då kan väl säga samma sak om antal nya fall, eller hur? Folk tillfrisknar ju också.

Lugna ner dig

Jag är så förbannat trött på den skribentens skeva presentation av statistik. Det tror fan att det är antal inlagda på IVA totalt som är intressant. Alla vet ju även att siffran för nyinlagda på IVA fylls på i flera veckor efteråt.
Citera
Medlem
Citat:
Kurvan pekar stadigt nedåt och det är stabilt inom sjukvården, men varför i HERRANS namn rapporterar man då 135 nya dödsfall, jag fattar ingenting?

135 nya döda är ju katastrofsiffror, är det jag som är DUM eller är strategin åt HELVETE?

Jag håller med...tror det är att tex i lördags tror jag det var så var det "bara" 10 dödsfall.. och i dag 135.. slår man ut det på en vecka blir det inte lika många...typ..
Citera
2020-05-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Totala IVA-fall ja. Totalt meningslöst. Det som är intressant är hur många som ligger inne just idag jämfört med tidigare perioder. Och det är färre.

Lönlöst att försöka få vederbörande att förstå, han/hon är någon form av troll eller dåligt skämt som endast lägger upp för att skapa uppmärksamhet...
Citera
Medlem
Citat:
Kurvan pekar stadigt nedåt och det är stabilt inom sjukvården, men varför i HERRANS namn rapporterar man då 135 nya dödsfall, jag fattar ingenting?

135 nya döda är ju katastrofsiffror, är det jag som är DUM eller är strategin åt HELVETE?

Äldrevården kort och gott. Äldre människor som inte anses klara av sjukhusvård/finns resurser etc. Viruset dödar multisjuka äldre och vi har misslyckats i vår hantering att skydda dessa grupper. Viruset i sig verkar extremt mesigt mot resterande delen av befolkningen. Sedan finns så klart undantag med yngre som avlider. Men det gör det med alla virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag får inte det här att gå ihop

varje dag, varje presskonferens "vi planar ut, vi har planat ut, kurvan går ner" osv

det enda som gått ner är ju antal fall på IVA?

det är ju fler som dör hela tiden? varje dag slår vi rekord i antal döda

har man slutat plocka in folk på IVA?

varför används detta som något positivt av FHM och media? det som spelar roll är väl hur många som dör och där ser jag inte att det går åt rätt håll?

Det skulle bli en dramatiska nedgång om vi hade samma dåliga system som andra länder och registrerat döda på samma sätt som de gör. Men nu har sverige ett bra system för det, vilket gör att vi fångar de flesta, vilket i sin tur gör så att våran siffra över döda ser sämre ut än vad den är. Men det är ju smått idiotiskt att klaga på sverige över det, om något så ska man ju klaga på de andra länderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är helt enig om det.

Ett vaccin är inte aktuellt för massvaccination av unga och barn förrän efter tidigast ett decennium av storskalig testning. Man måste se att det inte ger skador under pubertet och uppväxt.

Det skulle vara om Kina sticker sprutan i hela landet, utan att be om lov. Då får man ju hela Kina som försöksgrupp.
Upplyftande att det finns några kvar i denna tråd som tänker klart!

Just det, en global massvaccinering är en gigantisk risk, vi får hoppas att corona-hysterin inte tar oss så långt . Men just nu ser stora delar av världen ut att vara blind, endast coronaliv räknas, så man vet aldrig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+27 är inte totala fall. Det var ökningen från vad Folkhälsomyndigheten sa igår.

+27 är totala fall som har vårdats på IVA sedan början av utbrottet. Alltså 27 nyinlagda idag.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
135 nya rapporterade döda. R.I.P., ni 135 för mig namnlösa människor. ✝️🌹.

Det var verkligen en tråkig siffra, hade hoppats på lägre dagssiffra idag, mer 60-70...

Absolut! Jag hade hoppats på 80 döda eller lägre. Men då skall man komma ihåg att dessa nu avlidna insjuknade för flera veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in