2020-05-05, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Huvudsaken är hur väl vi klarat oss utifrån våra förutsättningar.
Vi borde ligga mellan Norge och Danmark, antagligen lite närmre Norge till.
Danmark får ses som gränsen för haveri, vi borde verkligen inte klara oss sämre.

I "Västeuropa" är det i princip två länder som sticker ut: Sverige och Tyskland.
Ett av dessa länder i positiv bemärkelse, det andra är vårt land...
Men för i helvete, skit nu för några sekunder i Sverige och fundera på hur det går för Danmark, Finland och Norge. Det går INTE speciellt bra för dem.
Citera
2020-05-05, 18:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
I 98% av länderna så sysslar man inte med sånt trams.

https://www.sciencetimes.com/articles/25410/20200421/austria-90-drop-coronavirus-cases-requiring-people-wear-face-masks.htm
Citera
2020-05-05, 18:47
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag försökte bara göra mig lite lustig kring att du skrev att det var bra att vi faller döda (ner).

Ska berätta en hemlis för dig. Jag har corona. Säg det inte till nån annan bara.

Då vet vi alltså att Corona påverkar förståndet, är det vad du vill ha sagt?
Citera
2020-05-05, 18:49
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi i Sverige behöver nog inte oroa oss. Många länder har tydligen redan lagt beställningar men inte Sverige så om och när det blir tillgängligt i Sverige så är det väl beprövat
Nu tänkte jag inte direkt bara på mig. Om jag bodde där vaccin kommer att ges först skulle jag oroa mig (=om jag så vore en annan). Vem ska vara först att ta detta i så fall hastigt framtagna vaccin? Bekymrar mig alltså om andra, människor i stort världen över.

Nej, tror inte på ett vaccin i år. Möjligtvis någon gång nästa år och då är det ändå snabbt marscherat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Märkligt, känner du inte större empati för dina landsmän än för invånare i något annat land?
Är du miljöpartist?
Diskussionen handlar om vilka länder som har anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda medborgarna från att dö, inte om vem som känner empati för vem.

Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
"De är våra mödrar och fäder, vi hedrar och respekterar dem. Utan dem har vi ingen identitet. Utan dem existerar vi inte."

Säger Sotiris Tsiodras, smittskyddsprofessorn i Grekland, samtidigt som rösten spricker och tårar väller fram. Han leder insatserna mot spridningen av coronaviruset i landet och håller en presskonferens varje kväll kl 18.

Grekland har 146 döda i Covid-19.

I Sverige har vi Anders "Boomer Remover" Tegnell. Kontrasten kunde inte vara större.

Sverige har 2 854 döda i Covid-19.
Man säger nåt liknande i Italien. På sina håll har typ mer eller mindre en generation gått bort, och med dem en del historien.

Här i Sverige handlar det (bl a) om att vara ”moderna”, ligga i ”framkant” och skippa det som är ”förlegat”.
Citera
Medlem
Adiemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du tror att det fetade är tecken på någonting bra så får du nog läsa på lite. Det innebär bara att Sverige testar så sjukt mycket mindre än andra länder. Varför vet jag inte.
Det men även att större och halvfattiga länder börjar klättra upp. Så det är också en anledning varför vi petas ner.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fast vår sjukvårdskapacitet har ju räckt till.
Jag har inte sett att Sverige har nekat nägon vård.
Ansträngt, men vi har klarat av det.

Jasså du har missat att Sverige pysslat med pre-triage i många år?

Hur ser du på det faktum att det hela tiden är ungefär samma antal i IVA i Sverige sen en månad? En lycklig slump eller?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

(tryck på "antal" för att visa totalt antal över tidsperioden).
Citera
2020-05-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, i alla fall enligt Wikipedia så är han ju läkare, dock ju arbetat på myndighet nu i en herrans massa år. Så kanske förlorar kontakten med människorna "på golvet", det händer kanske lätt när man inte praktiserar yrket i vardagen. Min anhörige som arbetar inom vården säger att hon blir arg när hon ser AT på tv för att han inte tycks ha inblick i hur det är i vården och hur vår "linje" drabbar personalen.

Jo jag kan bara tänka mig hur det sliter på personalens hälsa, dels med tyngden i arbetet men också de extra långa passen som många nu har.

Vet inte hur man uppifrån har tänkt att vården kan fungera över sommaren, om det fortfarande är många covid-patienter och personalen är slut och behöver semester...

Jag håller verkligen alla tummar och tår att vi ser en riktig och stabil nedgång nu i den här smittan, så att vården och dess personal "överlever".

Njaa. Skulle inte tro det. Åtminstone kan han ju alltid fråga sina egna barn hur tungt de upplever vården i vardagen och få en inblick på det sättet. Ena dottern är ju läkare och har bl a jobbat även med Ebola-patienter i Afrika (precis som sin far) och den andra dottern är sjuksköterska. (Den tredje dottern jobbar med miljö- och hållbarhetsfrågor.)

Så jag tror att pappan har en ganska bra bild av hur jobbig vården har blivit.

Sen om han skulle känna sig det minst tveksam angående något nytt forskningsresultat på området, då kan han ju alltid diskutera med sin fru vilka evidensbaserade metoderna som just denna forskning har använt - eftersom hon undervisar just i detta ämne. Förutom att hon driver postdoktoral forskning
inom molekylär endokrinologi, epigenetik, strukturbiokemi och cellulär virologi mm.

Anders själv tog sin läkarexamen i mitten av 1980-talet och förutom att ha jobbat med Ebola-patienter tjänstgjorde han både på Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen. Han är också ledamot av Kungliga krigsvetenskapsakademien där hans inträdesanförande handlade om - (tadaa....pandemiers påverkan på samhället.

Så jag tror nog att du slipper vara orolig för att Anders inte skulle ha tillräckligt mycket teoretisk kunskap eller att inte skulle ha inblick i hur det är i vården under dessa Corona-tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
”Sverige” behandlar inte dig dåligt eller någon dåligt 😃
”Sverige” är inte girigt
”Sverige” är inte någon eller några enskilda personer.
”Sverige” är vårt och vi alla tillsammans.

Du har hakat upp dig på nåt bara.
Det måste finnas andra saker som gör/gjort att du är så här bitter.
Ryck upp dig nu för fan och kom in i matchen 😃👍

Vi tar om det.
Sverige, alltså staten, har valt en linje under denna pandemi där man nedprioriterat en del av sitt folk.
Denna delen av sitt folk är de svaga.
Huruvida jag ingår i de svaga eller inte är inte relevant.
Ja har i alla fall tullräckligt med empati för mina medmänniskor för att påverkas av detta. Därför kan vi säga att jag blir drabbad.

Att nedprioritera just den delen av sitt folk som är svagast är kriminellt. Är äckligt. Är inhumant.
Och därför har Sverige GJORT något dåligt mot mig. Och många andra.

Sverige är dessutom girigt. Att man nedprioriterat sina svaga är just för att man är girigt. Hade man inte varit girigt så hade man försökt rädda dem. Men det har man inte gjort. Av girighet.

Sverige är de styrande och majoriteten av befolkningen.
Det är dem som finns bakom den vägen Sverige valt att gå.

Sverige är INTE vårt och vi alla tillsammans.
Sverige är just nu de starka mot de svaga.

Som du ser har jag inte hakat upp mig på nåt.
Jag bara konstaterar situationen.
Det är hemskt situation där giriga skitstövlar försöka få att verka precis som vardagslivet ser ut idag: vilken dag som helst under 2019.
Det är fruktansvärt att man är en sån hycklare att man förutom att agera kriminellt man även vill få det att verka so allt går bra.
Så man är alltså en äcklig girig hycklare.

I ljus av allt detta känns det helt ovidkommande om att prata om att rycka upp sig och komma in i matchen.
Å andra sidan finns det chansen att du tillhör den delen som blivit totalt hjärntvättad och har ingen aning om vad som händer.
Dessa är då de värsta typer. De är så pass korkade att de lyckats bli lurade om att det är bra som det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Huvudsaken är hur väl vi klarat oss utifrån våra förutsättningar.
Vi borde ligga mellan Norge och Danmark, antagligen lite närmre Norge till.
Danmark får ses som gränsen för haveri, vi borde verkligen inte klara oss sämre.

I "Västeuropa" är det i princip två länder som sticker ut: Sverige och Tyskland.
Ett av dessa länder i positiv bemärkelse, det andra är vårt land...

Närmast Norge i förutsättningar? Jag skulle nog hävda att Norges oljefond på 10000 miljarder Nok ger dom aningen bättre förutsättningar för att vidta åtgärder
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hade du följt tråden så hade du vetat att den nu klassas som luftburen. Kommer
ut med utandningsluften. Hänger kvar längre än 3 timmar i ett rum osv.

Corona viruset är 80 to 120 nm.
Han pratar minsta droppar kan stanna längre
De dropparnas storlek kan vara mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in