Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Jag ser inga problem med att ECMO-platserna tar slut och inte heller att intensivvårdsplatserna eventuellt tar slut. Nej, det är trist att några människor dör men ingen katastrof och samhället går vidare utan att det märks. Det rör sig förmodligen om så få människor att landets totala dödlighet knappt rör sig. I vart fall kommer den totala dödligheten i Sverige i ett globalt och historiskt perspektiv att vara lågt även om så mycket som 0,2% av befolkningen dör av viruset.
Jag var alarmist i början. Trodde på riktigt att detta var nya böldpesten. Fick en klump i magen när jag läste tråden första dagarna. Men nu finns gott om information, fakta bokstavligt talat stirrar oss i ansiktet. Utanför Kina, i synnerhet i väst, så har viruset visat sig vara ungefär lika farligt som vanlig influensa. Det kan ändra sig givetvis, men det finns goda skäl till att vara optimistisk. På nästan hundra fall har någon enstaka blivit allvarligt sjuk, en 80-årig kines har dött och ingen därutöver har blivit kritiskt sjuk.