2020-05-02, 23:50
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var väl samma? Om Vi tänker på dagens artikel? Det var många fler äldre som dog och de anhöriga fick inte veta varför. Sedan av många testade man bara den första döda för corona som visade sig positivt. Alla de andra döda testade man inte ens. Man ville alltså dölja smittan.
Nej jag tänkte på denna:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kommunerna-undanholl-information-om-smittspridningen-inom-aldreomsorgen
Vilken tänkte du på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo men de säger ju samma sak när luften är dålig och när de ska flyga så...

alla förstår att hålla avstånd och inte nysa på folk är ett långt bättre alternativ än en smitthärd till munskydd som inte bidrar till nått mer än där det är väldigt trångt. Och där ska vi ju undvika att vara ändå så.

Att dra på sig ett munskydd random på stan hjälper ju ingenting mer än att inte svälja en skalbagge då man cyklar.

Det är din åsikt som inte bygger på något annat än ditt ego och detta har jag för länge sedan avfärdat som nonsens.

Vetenskapen säger att munskydd minskar spridning av virus, att hjälm skyddar huvudet och att bilbälten skyddar bilresenärer.

Citat:

The big mistake in the U.S. and Europe, in my opinion, is that people aren’t wearing masks. This virus is transmitted by droplets and close contact. Droplets play a very important role—you’ve got to wear a mask, because when you speak, there are always droplets coming out of your mouth. Many people have asymptomatic or presymptomatic infections. If they are wearing face masks, it can prevent droplets that carry the virus from escaping and infecting others.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/not-wearing-masks-protect-against-coronavirus-big-mistake-top-chinese-scientist-says#

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är rätt säker på att det smittar på flera meters avstånd, det finns exempel på det från en case report från en kinesisk restaurang t.ex och från en buss.

Men det spelar egentligen ingen roll för mitt följande argument: Bevisligen så smittas ju folk i allmänheten. Om dessa burit mask (både smittospridaren och den som blir smittad) vid smittoögonblicket så hade många av dessa smittor självklart förhindrats. Alltså: bär mask på allmän plats. Qed.

Du är dig fri att bära mask. Utgår ifrån att du gör det från och med nu.

Det har inte funkat särskilt väl i övriga västeuropa men kör på
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ecuador utmärker sig på dödslistan.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Bara 3 länder som är före det relativt lilla landet. Vi kan nog glömma att värmen skall hjälpa oss.

Ja en av de hårdast drabbade städerna där har runt 27-32 grader varmt under mars-april, så att svensk sommar i sig skulle förstöra viruset känns ju inte så värst troligt... Möjligen ifall det kan lindra lite av att vi i Sverige är mer utomhus på sommarn och inte sitter lika tätt ihop som inomhus, men värmen i sig verkar ju inte direkt hjälpa iaf..
Citera
2020-05-02, 23:51
Medlem
ministryofdrugss avatar
Vad är det med Sveriges dödsstatistik? Ena dagen är det 150 döda, nästa dag 15 döda. Ser inga andra länder vars siffror fluktuerar så.
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr för dig är det inga spekulationer och jag väntar fortfarande på din rapport om att munskydd skulle hjälpa helt random på stan

Jag utgår också ifrån att du har på dig munskydd från och med i morn efter ditt jävla tjat?

Definiera helt random på stan.
Citera
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast dödligheten kommer att bli mycket högre eftersom COVID-19 kommer att gå i flera vågor och redan överlevande men försvagade, kommer inte att klara de övriga vågorna.

Man vet ju varken hur lång immuniteten är eller hur stark den är. Den kan vara för alltid. Den kan vara delvis i många år som skydd mot starkare sjuklighet i viruset kommande gånger om man får det igen.

Det är inte alls säkert att det alls kommer tillbaka i samma form. Det kan försvagas, det kan dö ut. Det kan vara ett virus som bara kom en gång.

Det går inte att veta.
Citera
2020-05-02, 23:52
Avslutad
Citat:
Fast dödligheten kommer att bli mycket högre eftersom COVID-19 kommer att gå i flera vågor och redan överlevande men försvagade, kommer inte att klara de övriga vågorna.
Genomgången infektion belönas med en tacksam immunitet som med all sannolikhet varar i några månader och kanske till vaccin finns på plats.
Citera
2020-05-02, 23:52
Medlem
Citat:

Är nog snarare tvärtom. De svagaste dör i början och sen minskar dödligheten. De som överlevt är immuna och kommer sannolikt inte drabbas när nästa våg kommer i höst/vinter.
Citera
2020-05-02, 23:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det är inte deras fel... De har blivit itutade från experter med Ebola färskt i minnet.. Syftet med ett munskydd för att minska spridningen av coronaviruset skiljer sig från det medicinska syftet att inte utplånas av Ebola... Men det har man tydligen inte fattat ännu.

Fast vi vill väl inte heller bli utplånade av COVID-19, eller hur?
Citera
2020-05-02, 23:53
Medlem
Citat:
Men det är ju inte FHM som ska skydda våra äldreboenden. De är ju inte ansvarig för detta. Du har missuppfattat detta totalt.
FHM ger riktlinjer och sen är det upp till aktörerna att följa detta.

FHM är INTE ansvariga för våra äldreboenden.

Vilka riktlinjer har de gett för skydda da? Inget, mer än väldigt sent påkommet besöksförbud.

Jo de är ansvariga för hur långt vi ska gå i våra bestämmelser och riktlinjer då regeringen gör i princip allt som FHM säger.

FHM och regeringen kunde exempelvis lagföra att alla som jobbar på ett äldreboende ska ha skyddsutrustning, och testas regelbundet oavsett om de har symptom eller inte. De äldre kan låsas in på sina rum, för inte umgås med andra äldre, äldreboendena kunde tillochfrån desinfekteras.

De kunde också gett alla som är i riskzonen som bor i eget hem, gratis hemleverans av mat. Jag kan nämna väldigt mkt mer de kunde ha gjort, men de har gjort i princip nada. Så de kan inte stå där och säga att de har gjort allt de har kunnat, för de har gjort så gott som inget. Snarare tvärtom, de uppmuntra de i riskgrupperna att gå ut och röra på sig.
Citera
2020-05-02, 23:54
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Tyvärr för dig är det inga spekulationer och jag väntar fortfarande på din rapport om att munskydd skulle hjälpa helt random på stan

Jag utgår också ifrån att du har på dig munskydd från och med i morn efter ditt jävla tjat?

Jag hade iaf ledigt haft munskydd. Mindre besvär med tanke på eventuella vinster.

Fast det finns ju inga att få tag på i det här u-landet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in