2020-04-29, 23:24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ja?

En månads tid?

När tog FHM och Tegnell sina beslut? Lite längre än för en månad sedan, eller hur.

Och jag tror det kommer visa sig vara ett korrekt beslut, visst att vi borde i alla fall under röda dagar strama åt våra restriktioner men generellt tror jag sverige valde rätt väg. I långa loppet
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
man kan tycka vad man vill om Sveriges strategi, oavsett om den visar sig vara bra/dålig, så tycker jag personligen att den är oetisk. Att ta ut förlusten i förskott låter helt enkelt inte som någon bra plan i mina öron.

Exakt! Även om den är bra eller dålig är den inget att ha eftersom människor dör i den!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det stämmer, ingen vet och regeringar kan bara agera utifrån sina egna övertygelser.

Som Finne (bosatt i Norge) och med en förälder bosatt på ett finskt äldreboende, (frisk, "knock on wood" !) är jag nöjd med både mitt gamla som nya land, hur man har agerat.

Vad som sker i höst vet varken du eller jag något om. Vi får bara se..

På samma sätt, som Sverige får se vad flockimmuniteten är värd..

Du har helt rätt attityd: varför oroa sig för framtiden när man kan leva här och nu.

Tyvärr måste både Tegnell och svetsaren tänka lite längre än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Du får nog gå en grundkurs i nationalekonomi. Återkom sedan.
Nej det behöver jag inte.
Så jag har redan återkommit.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
man kan tycka vad man vill om Sveriges strategi, oavsett om den visar sig vara bra/dålig, så tycker jag personligen att den är oetisk. Att ta ut förlusten i förskott låter helt enkelt inte som någon bra plan i mina öron.

Dagens bästa! +1
Citera
2020-04-29, 23:25
Medlem
neuron-drones avatar
FHM sa ju först att målet var flockimmunitet men de tog snabbt tillbaka det och ersatte det med att "bra att vi vet nu att flockimmunitet kan ske". Sedan har de tjatat om den som om den var målet, fast de påstår att den inte är det.

Nu tror jag väl lite tyvärr att det kan vara så att smittan måste gå runt i flera varv innan detta slutar. Det kommer ta lång tid och kräva många liv. För jag vet inte om jag tror på vare sig bot eller vaccin. Och jag hoppas på längre immunitet än de vanliga coronavirusen, annars blir det återsmittning inom två år, kanske just när man tror det är slut.

Vi kommer nog leva under lång tid med kanske 300 extra döda per dag. Det blir väldigt många döda efter ett tag, men tror man kommer vänja sig på något vis.

Samhället kommer nog fortsätta under den tiden att vara halvöppet, som Sverige.

Det betyder inte att vi gjort rätt från början. FHM behandlade ett okänt virus som om de visste saker om det som är omöjliga att veta.

Om vi redan skulle vara flockimmuna och alla kunde andas ut innan året är slut så skulle jag inte bli ledsen av det!
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Lockdown är ju helt meningslöst i detta läge?
Viruset finns redan på samtliga sjukhus, majoriteten av äldreboenden, skolor m.m.
Det tjänar absolut ingenting till nu.

Meningslöst?

När blev det meningslöst att rädda människoliv?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Eftersom SARS-Cov1 ger immunitet i genomsnitt 2-3 år så borde ju fan SARS-Cov2 då ge minst 1 års immunitet. Minst. Tycker ni inte det?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2851497/
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kan inte insjukna igen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Sydkorea har ju höjts till skyarna här på flashback, och nu visar dom att man blir inte smittad en gång till av covid-19. Man blir immun

Immunitet är nu ett faktum!

Ok?

Svensk vinkling som vanligt.

"He went on to explain that in PCR tests, or polymerase chain reaction tests, used for COVID-19 diagnosis, genetic materials of the virus amplify during testing, whether it is from a live virus or just from fragments of dead virus cells that can take months to clear from recovered patients.

The PCR tests cannot distinguish whether the virus is alive or dead, he added, and this can lead to false positives.

“PCR testing that amplifies genetics of the virus is used in Korea to test COVID-19, and relapse cases are due to technical limits of the PCR testing.”

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200429000724
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Exakt! Även om den är bra eller dålig är den inget att ha eftersom människor dör i den!

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Vilken strategi man sen än tog då kommer människor att dö i Corona. Överallt i hela världen.
Citera
2020-04-29, 23:26
Medlem
Lyssnade precis på radio om spridningen på äldreboenden i Sverige och att många inte får reda på om och hur många smittade det finns på boendena. Jag undrar varför? Det måste ju vara någon konsekvens de är rädda för. Jag tror knappast det är för att ”skydda de boenden och att inte lämna ut någon info om någon som den inte vill”. Att säga antalet smittade säger ju inte ett skit om vem som är smittad så det där köper jag inte...

Kan det vara så att de anhöriga i de fall de blir informerade om att det finns många smittade på boendet skulle överväga att hämta hem sin släkting? Det kanske då är säkrare hemma än där så att säga? Men em gammal person då kanske blir smittad hemma istället och vad händer då? Jo hen körs av släktingar till akuten! Och vad jag förstått får inte äldre sjuka nu den vård de behöver ifall det är brist på platser? Då ska hen nekas i dörren... släktingar får utbrott på sjukvården osv.., de kanske åtminstone måste ta in personen för bedömning. På ett äldreboende kan detta hoppas över utan att anhöriga lägger sig i? Kan det vara så hemskt? Jag vet inte om det var här eller på radio jag läste/hörde att äldre sjuka inte fick träffa läkare irl ens... det känns ju i så fall som utstuderat grymt att stänga in dessa på äldreboenden istället för att de skulle blivit körda till akuten?!?

Ja, jag är konspiratoriskt lagd... men jag försöker bara hitta förklaringar på saker jag inte annars förstår.

Får man förresten hämta hem en släkting från ett äldreboende nu?
Senast redigerad av Grantoppen2 2020-04-29 kl. 23:27. Anledning: Glömde en sak
Citera
2020-04-29, 23:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Din modell säger ju följande:

Alltså 1529 som avlider på tisdag. Tror du på det?

Nej, tillgänglig data tyder på att kurvan har blivit mycket flack än så och därmed även mer utdragen. Vi ska ändå upp till samma 60% smittade totalt i samhället, det tar bara mer tid.

Den 15/4 låg vi på takten ca 160/dag i överdödlighet enligt SCB och vi ligger nog i nuläget runt 200-250/dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in