2020-04-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja det är så självklart att man ska stoppa en pandemi. Man ska stoppa den så fort det bara går. Framför allt ska man stoppa personflyg.
Men fanns det något land som gjorde det?
Jag såg att Israel redan tidigt förbjöd flygplan från Kina. Men ingen annan?

Bilder från Hubei, som visade på hur man sprayade gatorna - och byggde nya sjukhus - och tvingade krematorierna hålla öppet dygnet runt. Och vårdpersonal som satt och grät och var livrädda för dom hade ingen skyddsutrustning. osv osv. Det var så självklart detta måste stoppas .. jag skrev det här i tråden..

Men jag fick som respons: Att det har vi inte råd med..

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De förbjöd väl i alla fall personer med feber att gå ombord flyget? På den tiden sas det att feber och ihållande hosta var de symptom man skulle ge akt på. Jag tror det var någon som skrev på sociala medier att hon lurat flygplatsen genom att ta febernedsättande. Detta blev jämt och man försökte komma i kontakt med henne efter att hon landat i Paris.

Nej det fanns ingen kontroll alls i Sverige. Och heller ingen upplysning för dom som kom utifrån.
Sverige har fortfarande bara infört två restriktioner, så vitt jag vet: Gymnasie- och högskoleutblidning bör bedrivas på distans. (kanske inte ens det är en restriktion utan bara en rekommendation)?
Inte större folksamlingar än 50 personer.
Citera
2020-04-29, 10:44
Medlem
Jag läste nyss en tragikomisk intervju med Tegnell, som först nu har fattat att äldrevården inte har kapacitet att hantera ett nytt virus och en pandemi.

FHM förutsåg inte att äldrevårdens coronahantering skulle krascha. Varenda gräsrot kunde ha förutsett kraschen redan i februari. Vi snackar om en lågstatusbransch där alltför många anställda saknar tillräckliga svenskakunskaper för att sköta arbetet. Man fattar helt enkelt inte vad som sägs på jobbet. Hur ska coronainformation fungera där?

Jag har min gamla morsa på ett äldreboende, och efter ett år jag har inte hittat en enda anställd som pratar fullgod svenska.

I övrigt är det taskiga löner, snålt med resurser, massor med timvikarier osv. De anställda har helt enkelt inte råd att stanna hemma.

Tegnell tror inte heller att besöken varit ett märkbart problem, vilket han såklart måste säga, eftersom det nationella besöksförbudet kom två månader för sent.

Han är en ful fisk.
Citera
2020-04-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag kikar dagligen på vilka länder som har stigande och sjunkande kurvor, och i dagsläget är Brasilien och Ryssland de länder som går mot den allmänna trenden av färre dödsfall i C19.
Jag vet inget om Brasilien, men för Rysslands del handlar det dels om att de ligger senare i fas, just för att de motade Olle i grind bättre i januari/februari/mars. Och för att spridningen initialt var väldigt koncentrerad till Moskva, och sedan sipprat vidare i andra regioner, vilket såklart ökar totala dödsfrekvensen då.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag ska försöka lista ut lite mer om situationen i Ryssland, även om jag märker att folk där är rädda för att det de skriver ska komma ut och de själva ska råka illa ut. Återkommer om jag får reda på mer.
Jag har då inte märkt att någon här skulle vara rädd. Snarare tvärtom att folk tar lättare på det än vad jag skulle tycka de borde göra. På vilket sätt "märker" du det? Att någon skulle "råka illa ut" för något de säger till dig låter helt obegripligt - hur skulle det gå till?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fast även om du vill få det att låta värre än det är så är Covid19 inte AIDS. Inte i närheten sett till hur virusen fungerar.

Aids är en sjukdom inte ett virus. Lunginflammation är en sjukdom inte ett virus. COVID19 är ett samlingsnamn för de sjukdomar som SARS-CoV-2 kan ge upphov till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hur reagerade då dina kollegor, detta borde ju ett skyddsombud slå ner på direkt. Hon riskerar även då din och dina kollegors hälsa när hon sen klampar in på ert kontor och skriver ut journalerna, då har hon lämnat smitta efter sig på kontorsutrustning och inredning.

Du kunde ju exempelvis t.ex maila till kammaråklagare Jennie Nordin( 010-562 57 23)via en egen anonym mailadress och tipsa samt meddela i mailet att kopia på mailet även går till medierna, om det nu är så att skyddsombudet fegar ur. Jenny utreder just nu en av dina kollegors död som arbetsmiljöbrott.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/april/forundersokning-om-arbetsmiljobrott-pa-karolinska-universitetssjukhuset-ar-inledd/

Tack jag ska göra det.
Jag har redan tipsat lokala medier om att personal med virus i kroppen tillåts arbeta på sjukhus.
Vi vet ju inte om viruset sprids utan symptom.

Skicka gärna Nordins mailadress i ett PM.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Sjukdomsbilden för SARS-CoV-2 uppvisar likheter med förvärvat immunbristsyndrom (Aids).
Ja, lite som en tillfällig AIDS, som kan återkomma.

Stärker teorin om att detta är från lab, med det egentliga syftet att ta fram vaccin mot HIV.
Citera
2020-04-29, 10:47
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Författarna drog själva tillbaka den där pga massiv kritik, för det första slarvade de i metoden, för det andra är proteinerna som matchar samma i andra coronavirus.
Finns en anledning att den numera bara länka på konspirationssidor (och här). Det är inte seriöst...
Bryter mitt löfte till dig då din dumhet tvingar mig att rätta ditt felaktiga påstående.
Forskningen finns fortfarande kvar där den ursprungligen publicerades.
KÄLLA.Biorxiv(Se länk)
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

Det finns ingen seriös kritik baserad på forskning mot deras rapport förutom från några biologer och cancerforskaren Dr Victoria Forster, som hänvisade till vad Dr. Shi Zhengli sagt om Indiens forskningsrapport.
Även Dr. Shi Zhengli (aka Zhengli-Li Shi)en Kinesisk virologist vid Wuhan Institute of Virology hävdar att Indiens forskning var helt felaktig, dock ifrågasatte hon aldrig de 4% av Coronaviruset som Indierna kommit fram till att de innehöll fyra stycken olika injektioner av bla en sekvens av HIV. (Se Indiernas forskningsrapport i länken ovan)
Ingen av dessa har bedrivit forskning om Coronaviruset förutom Dr. Shi Zhengli som var den personen som ledde arbetet med Coronavirus i Wuhan när utbrottet kom, att hon förkastar den Indiska forskningen som visar att det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset är självklart när hon indirekt blir utpekad som en av de personer som anses vara ansvariga till att smittan kom ut.

Biologerna saknar all trovärdighet när detta inte ligger i deras gebit samt att de inte har gjort någon egen forskning som fått fram ett annat resultat. En biologisk forskare sysslar med andra saker än virologi, jämförelsen faller på sin egen rimlighet. Att dom inte tror på Indiens forskning är en helt annan sak än att säga att den inte stämmer och är felaktig.

Till detta hör att det finns annan forskning som kommit fram till exakt samma sak som Indierna.
Dr Luc Montagniers forskning kom fram till samma slutsats, det finns injicerade sektioner av HIV i Coronaviruset.
https://www.gilmorehealth.com/chinese-coronavirus-is-a-man-made-virus-according-to-luc-montagnier-the-man-who-discovered-hiv/
...
I sin publikation den 06-APR-2020 konstaterade svenska forskare vid Karolinska Institutet att det fanns sekvenser med slående likheter av HIV, men dom berättade aldrig att det handlade om identiska likheter.
Notera även att detta är något Folkhälsomyndigheten väl känner till:
JOURNAL
Submitted (20-FEB-2020) Unit for Laboratory Development and Technology Transfer
Public Health Agency of Sweden,
Folkhalsomyndigheten, Tomtebodavagen 12 B, Solna, Uppland 17165,
Sweden

Här kan du enkelt jämföra sekvenserna(Se länkar)
Deras Resultat:
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 isolate SARS-CoV-2/human/SWE/01/2020, complete genome
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MT093571

Och deras jämförelse material.
HIV-1 isolate 19663.24H9 from Netherlands envelope glycoprotein (env) gene, complete cds
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/GU455503.1
....
Info om Dr Victoria Forster
https://victoria-forster-sbta.squarespace.com/

Info om Dr. Shi Zhengli
https://www.conservapedia.com/Shi_Zhengli

Jag kan om du vill lägga upp mer material men du är nog inte mottaglig för den typen av information?
Citera
2020-04-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej det fanns ingen kontroll alls i Sverige. Och heller ingen upplysning för dom som kom utifrån.
Jo, det fanns inte liten monitor vid bagagebandet där det stod att man skall ringa 1177 om man har symptom.

Citera
2020-04-29, 10:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du menar att viruset uppför sig annorlunda när det kommer till Sverige?

Ja varför skulle vi kolla med andra som redan vet, när vi "kan själv"

"har det inte hänt i Sverige har det inte hänt" -principen,

info kring sjukdomsförloppet var tidigt känt i februari rapportering från Kina,

hur kan det komma som en överraskning undrar jag?

Ok. Jag tolkade dig som att det var exakt det du diskuterade, att det som gäller i världen gäller inte här.

Om det inte var så du menade, så tolkade jag tydligen dig fel.
Att sjukdomar slår olika i olika länder är inget ovanligt. Mässling är betydligt dödligare i många andra delar av världen än i Sverige. Även sjukdomsfrekvens varierar. Kawasaki som nyss var på tapeten igår är extremt mycket vanligare i Japan än i Europa, och betydligt vanligare på Irland än i övriga Europa, men inte i närheten så vanligt som i Japan. Så utländska förhållanden kan inte nödvändigtvis omedelbart översättas till svenska, imho.

Edit: Dessutom har Europa en annan variant av viruset än vad de hade i Wuhan.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-29 kl. 11:02.
Citera
2020-04-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag tror krasst att det var just insikten om att vi inte hade tester i tillräckligt stor utsträckning för att kunna testa, smittspåra och isolera, som gjorde att man valde nuvarande strategi. Hade det funnits obegränsat med testkapacitet så borde det naturliga valet varit att testa, testa, testa och isolera. Nu är det lönlöst att testa ur ett "isoleringssyfte" då besten redan är lös. Nu behöver vi testa vårdpersonal och patienter för att säkra vårdkvaliteten och när kapaciteten ökar kommer vi testa "samhället" i stort för att utröna hur stor del av befolkningen som är/har varit smittade.

Njae, ska man prata om att besten är lös redan, så är den ju bara det än så länge i en enda stad. Så om viljan fanns att göra några experiment så finns ju övriga delar av landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.
Ja, herreg_d viruset måste ju finnas i luften hela tiden!
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag tror krasst att det var just insikten om att vi inte hade tester i tillräckligt stor utsträckning för att kunna testa, smittspåra och isolera, som gjorde att man valde nuvarande strategi. Hade det funnits obegränsat med testkapacitet så borde det naturliga valet varit att testa, testa, testa och isolera. Nu är det lönlöst att testa ur ett "isoleringssyfte" då besten redan är lös. Nu behöver vi testa vårdpersonal och patienter för att säkra vårdkvaliteten och när kapaciteten ökar kommer vi testa "samhället" i stort för att utröna hur stor del av befolkningen som är/har varit smittade.
Det är del av vad som är skumt.

Man har inte hymlat med att det kan råda brist på IVA och respiratorer.

Men ingen har ens antytt att det ska råda någon brist på förmåga att testa. Snarare så har man flaggad för att det finns en stor kapacitet (50k i veckan var en siffra som de nämnde) och möjlighet att skala upp. Frågan är varför vi inte testar maximalt

Ur isolations synpunkt så är det uppenbarligen i dagsläget inte möjligt att isolera alla friska från alla sjuka. Men man kan isolera alla riskpersoner från de sjuka. Men för att göra det så behöver alla som måste möta riskpersoner testas regelbundet.

För mig verkar detta självklart. Men man verkar inte göra detta och media frågar inte varför. De bara surrar om munskydd och öppna restauranger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in