2020-04-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Hans chef har upprepat häcklat Sverige. Spricka på gång?

Eller du tror inte det beror på att Trump vill öppna upp USA nu?
Citera
2020-04-28, 19:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
1. Ensamma Arbetslösa, socialbidragstagare och sjukskrivna som ändå sitter hemma 24/7. Dom önskar helt enkelt att alla andra också ska sitta hemma.
2. Påverkansoperation, s.k. "troll" av främmande makt eller intressen.

Hälften av alla inlägg i tråden kan kategoriseras till någon av dessa två grupper.
Och de som har viktiga jobb bryr sig inte, för de kan jobba på som om ingenting hänt.
Citera
2020-04-28, 19:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
När man vet ett resultat är det lätta att skriva vad som borde ha gjorts. Men i mitten av januari skrev ingen vad som borde göras...

Vi var många som klagade på Corona Bob tidigt o ville ha proaktivitet. Bara gå bak i tråden o kolla typ. Fakta fanns från Kina o hade man som Taiwan reagerat direkt så hade vi inte haft allmän spridning.
Citera
Medlem
trailblasers avatar
65,7 procent av dödsfallen är personer över 85 år.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hittade detta: https://www.derwesten.de/panorama/promi-tv/markus-lanz-pathologe-corona-tote-zdf-coronavirus-mediathek-virus-id228887903.html
Mycket intressant läsning liksom hans slutsats om antal döda i slutändan.

Japp, fast DET tror jag nu inte stämmer, att de skulle ha dött i år i alla fall, allihopa. De kunde nog ha fått några år till, även med sina "försjukdomar", om inte coronan hade kommit och gjort slut på dem. Så varje dödsfall (nästan) är en tragedi ändå.

Det intressantaste för mig var detta: „Wir müssen keine persönliche Todesangst haben.“ Vi måste inte ha dödsångest för oss själva (om vi inte har sådana försjukdomar förstås, men det vet man kanske inte).

Jag tänker, att alla som "inte har" några riskfaktorer, och blir allvarligt sjuka ändå, egentligen borde gå igenom en grundlig allmän läkarundersökning, för att ta reda på vilka försjukdomar de eventuellt har (som de inte känner till). Det kan ju vara något som går att medicinera eller operera. Man ska nog ta en allvarlig coronainfektion som en indikation på, att något är fel i kroppen (och var det från början, alltså).
Citera
2020-04-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men var det inte så att kineserna själva tidigt stoppade trafik ut och in ur Wuhan, redan 23 januari tror jag? Eller var det för sent?

Nej det gjorde de inte, de tillät trafik att gå ur landet vilket förmodligen är anledningen det spred sig så mycket som det gjorde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag skulle gissa på en blandning av båda.

Vi kan konstatera att den koncensus som råder här i tråden inte på något vis speglar svensken i verkligheten. Svenskar generellt är väldigt glada över att inte sitta inlåsta (och det finns inget lagstöd som skulle kunna få oss inlåsta även om ett verkligt zombievirus härjade så de som skriker att vi borde hamnat i fängelse i januari drömmer bara)
Och svenskar är generellt väldigt icke oroade över detta virus. Vi har genomlevt svininfluensan och andra charader som spelats ut genom åren.

Jag tror att majoriteten av de i tråden som skriker på Tegnell och önskar att vi alla satt i fängelse är av två kategorier.

1. Ensamma Arbetslösa, socialbidragstagare och sjukskrivna som ändå sitter hemma 24/7. Dom önskar helt enkelt att alla andra också ska sitta hemma.
2. Påverkansoperation, s.k. "troll" av främmande makt eller intressen.

Hälften av alla inlägg i tråden kan kategoriseras till någon av dessa två grupper.
Bara socialfall som inte har en aning om hur samhällsekonomi funkar som skriker om lockdown. Nåt de heller inte fattar är att de skulle drabbas hårdast av det.
Vi med riktiga jobb och som har bil, bostad, skog m.m utan lån kommer förlora mer än dem, men drabbas mindre ändå.
De fattar inte ens att det värsta som de kan tänka sig kanske inträffar.
Alltså att vara tvungen göra rätt för sig genom att arbeta. Kanske ute på åkrarna eller med att plantera granplantor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah, om Trumpregimen ser upp till oss så måste det ju vara bra här.

Och bolsonaro!
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag är egenföretagare och skulle förlora pengar på en lockdown, men eftersom jag inte har helt sneda kopplingar i huvudet så anser jag ändå att det är rätt grej att göra.

Väldigt uppenbar påverkansoperation åt andra hållet tycker jag (men anklagar dig inte personligen), från folk som inte bryr sig ett skit om 0,2%+ av befolkningen skulle dö (PFR (Population Fatality Rate) i NYC än så länge, så lär öka), så länge inte näringslivet lider för mycket.

De reflekterar knappast mainstreamen (hårdare åtgärder har haft starkt stöd i alla länder som infört dom), men skriker mycket högre.

Det kan inte vara någon blomstrande business om du är så enkelt vilseledd att du är beredd att skära av din egen försörjning och navelsträng för ett virus som uppenbarligen inte är dödligare eller farligare än influensan.
Citera
2020-04-28, 19:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Just nu är det fel läge att samla in data, påstår han.

Det har han sagt förut, att det är fel tillfälle att göra någonting. Det är alltid för tidigt eller försent.
Han sa vid ett tillfälle i början av pandemin att man måste ha fingertoppskänsla när man sätter in åtgärder så det sker vid just rätt tidpunkt.
Tyvärr så saknar han just fingertoppskänsla och den rätta tidpunkten infinner sig aldrig.

Inga vettiga åtgärder har effekt enligt honom och folket är för dumma att kunna hantera munskydd.

Ja, visst är det märkligt, att det ALLTID är fel läge för den människan! Och att INGET har effekt (utom handtvätt och två meters avstånd).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Just nu är det fel läge att samla in data, påstår han.

Det har han sagt förut, att det är fel tillfälle att göra någonting. Det är alltid för tidigt eller försent.
Han sa vid ett tillfälle i början av pandemin att man måste ha fingertoppskänsla när man sätter in åtgärder så det sker vid just rätt tidpunkt.
Tyvärr så saknar han just fingertoppskänsla och den rätta tidpunkten infinner sig aldrig.

Inga vettiga åtgärder har effekt enligt honom och folket är för dumma att kunna hantera munskydd.

Tegnell har satt in varenda åtgärd vid exakt rätt tillfälle, och jag är extremt imponerad! Sverige har hållit sig precis under bristningsgränsen för sjukvården, utan att gå över den. Precis exakt som man vill göra med en pandemi av detta slag. Ni är alla hopplösa!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Syftar du på Trumps diplomati?

Han är ett undantag.

Precis som "den tjocke" i NK som kan slänga med truten, eller han på Filippinerna.

Låt mig vända på frågan : Har någon Europeisk statsledare uttryckt beröm för Sveriges sätt att sköta pandemin ?

(det är ju lättare att ge beröm och trevligare, än att komma med...kritik)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in