2020-04-27, 07:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför ska hon testas? Hon klarar ju inte ens 1177:s självtest.

Hosta = corona. Det går typ inte några andra virus nu.

Okunnigt påstående! Jag har rethosta, hostar någon gång varje dag året om!
Citera
2020-04-27, 07:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda/befolkning, sverige och grannländer
  1. Sverige 217
  2. Danmark 72
  3. Tyskland 70
  4. Estland 37
  5. Norge 37
  6. Finland 34
  7. Island 29
  8. Litauen 15
  9. Polen 14
  10. Lettland 6
  11. Ryssland 5

I Danmark och Finland har ca 4,5 procent haft covid-19. I Norge 6-7 procent. Stormen kommer dit när sanktionerna där börjar lätta. I Sverige och på Island ligger motsvarande siffra på 13-14 procent, (och då har jag tagit hänsyn till skillnaden i provtagning per miljon invånare). Skillnaden inom Sverige är dock stora. I Sörmland som har flest officiella fall per 100 000 invånare har ca 27 procent av befolkningen redan haft covid-19. Så ligger ökningstakten där på endast ca 1 procent per dag. Ett bevis på att flockimmuniteten där, redan börjat bromsa smittspridningen.

Ser man utanför Norden så ligger UK och Belgien redan på ca 17 procent som haft covid-19. Frågan är om inte smittspridningen där skulle minska om man lyfter lockdownerna där, då den mesta smittspridningen sker inom familjerna. I delstaten New York kan så stor andel som 30 procent redan haft covid-19. Att ökningen av nya rapporterade fall fortfarande är ganska stor beror nog på den stora testverksamheten.

Räkneexempel UK:

Invånarantal: 66 650 000 invånare.

Antal officiellt rapporterade covid-19 fall:
152 840

Antal tester per miljon invånare: 9867, (Ungefär som Sveriges 9357, ingen justering behövs).

Antalet icke rapporterade covid-19 fall per rapporterat 75 st, ( Siffran gäller Stockholm, men är den enda vi kan förhålla oss till i dagsläget).

152 840 x 75 = 11 463 000 ÷ 66 650 000
Ger 17,25 procent som redan haft covid-19 och är därmed redan immuniserade, ( åtminstone så har 98 procent av dessa bildat tillräckligt med antikroppar för att vara immuniserade i minst ett halvår).

Observera att jag, naturligtvis, inte är någon vetenskapsman. Hade jag varit det så skulle jag uttryck mig betydligt försiktigare. Men detta är å andra sidan inte ett seminarierum.

Vad gäller staden New York så har man uppmätt 20 procent redan immuniserade där. Men den undersökningen var enbart slumpmässig och man gjorde inget representativt urval då man testade random folk som var ute på stan.
Citera
2020-04-27, 07:08
Medlem
Finlands Statsepidemiolog kommer ut som massmördare. En stor del av befolkningen kommer smittas och toppen kommer i höst tror hon.

Kommentarer på att Finland värderar ekonomin över människoliv och inte kväver viruset med hårda restriktioner?
Citera
2020-04-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I Danmark och Finland har ca 4,5 procent haft covid-19. I Norge 6-7 procent.

1% uppskattar Norrmännen. Till skillnad från Flashbacks Hälsomyndighet ser de även den låga siffran som ett problem.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Ingen syrgas, men morfin som underlättar döden för gamla svenskar: syrgas till Afrika.

Syrgas föreslås för att rädda liv – i Afrika
https://www.friatider.se/syrgas-foreslas-att-radda-liv-i-afrika

Det var nog bara detta som fattades för att cirkeln skulle bli sluten. Om något år då vi gjort oss av med köttberget kommer Sverige att ha frigjort kapacitet för att kunna ta emot ännu fler invandrare. Bra va?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Jag gissar på att de 5 krogar som fick stänga igår har öppnat igen till helgen, dom slänger ut några avspärrningsband runt vartannat bord och fortsätter som vanligt. Jag har bara varit på Carmen av dom 5 krogarna och kan verkligen se framför mig hur lätt det kan smitta där.

Trångt som fan mellan borden, dålig luft och varmt på sommaren/våren.

Kommer ihåg att man i stort sätt fick klättra över bord för att gå på toaletten för att bänkarna som är fast i golvet var så fulla med söderdrägg!

Och det ska bli intressant att se om ryktet från flashbackare att det är fullt kaos på flera regioners sjukhus pga en explosion av corona patienter i helgen. Har vänner inom sjukvården i Skåne som var hemma i helgen och inte blev inkallade på jour så vi får se.
Citera
2020-04-27, 07:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det du beskriver är precis detsamma som min dotter gå igenom. Hon blev sjuk några dagar för sju veckor sedan med influensa symptom. Nu går hon varje dag och är snuvig, hostar och är småsjuk.

Dock kan hon inte testa sig för COVID-19. Hon har ringt till vårdcentral och 1177 men ingen kan erbjuda en test.

Hon lever som vanligt och var på en krogfest och veckan efter var många på sjuka som var på denna fest.
En bartender avled för några dagar sedan och hon har nu jättedåligt samvete för detta samt för farmor.

Ja, utan test finns det en gräns för hur länge människor isolerar sig. Krävs ordentliga rutiner med tester för sjuka samt kriterier för friskförklaring. Men Sverige gör ju inget sånt för de flesta sjuka.

Hon borde iallafall gå med en hemmasydd mask för att minimera spridning... Men tyvärr misslyckas Sverige rekommendera det också. Hade alla täckt munnen med tyg som många länder kräver i publik miljö så ä..
Citera
2020-04-27, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Hej, har inte fått något av dig.

Jag var för optimistisk, det lutar mer åt 90.

Men väldigt långt från 180, det måste väl även du medge nu?

That cannot be known yet, sadly.
Citera
2020-04-27, 07:13
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finlands Statsepidemiolog kommer ut som massmördare. En stor del av befolkningen kommer smittas och toppen kommer i höst tror hon.

Kommentarer på att Finland värderar ekonomin över människoliv och inte kväver viruset med hårda restriktioner?

Vad ska man göra, man kan inte stänga en hel ekonomi under hela denna pandemi. Det är totalt omöjligt, alla länder måste till slut gambla med befolkningen och ta bort restriktioner för att rädda ekonomin. Något som sker över hela Europa nu. Men man kan ju hoppa på att många redan haft covid-19 hemma i sin karantän så att dom i alla fall inte blir smittade lika fort eller inte alls.
Citera
2020-04-27, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag gissar på att de 5 krogar som fick stänga igår har öppnat igen till helgen, dom slänger ut några avspärrningsband runt vartannat bord och fortsätter som vanligt. Jag har bara varit på Carmen av dom 5 krogarna och kan verkligen se framför mig hur lätt det kan smitta där.

Trångt som fan mellan borden, dålig luft och varmt på sommaren/våren.

Kommer ihåg att man i stort sätt fick klättra över bord för att gå på toaletten för att bänkarna som är fast i golvet var så fulla med söderdrägg!

Och det ska bli intressant att se om ryktet från flashbackare att det är fullt kaos på flera regioners sjukhus pga en explosion av corona patienter i helgen. Har vänner inom sjukvården i Skåne som var hemma i helgen och inte blev inkallade på jour så vi får se.
Jeg kan tenke meg at det kan bli stor smittespredning på slike steder ja, hvis noen av gjestene er smittet. Se også artikkelen i linken under der det står om ventilasjonsanlegg på restaurant i forbindelse med smitte. Noen av de som ble smittet satt flere meter fra den ene personen som var smittet.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Gjest uten symptomer smittet ni på restaurant"

"En skisse fra rapporten viser bordplasseringen da smitten fant sted. Der ser man også at samtlige av de som ble smittet satt enten ved den syke personens bord eller et av de nærmeste nabobordene i det 140 kvadratmeter store lokalet."

"Ifølge forskningsrapporten, omtalt av blant annet New York Times, var ventilasjonsanlegg noe av det som medvirket til utbruddet.
- Vår konklusjon er at utbruddet kom som følge av dråpesmitte spredt ved hjelp av ventilasjonen. Nøkkelfaktoren for smitten var retningen denne blåste"
https://www.dagbladet.no/nyheter/gjest-uten-symptomer-smittet-ni-pa-restaurant/72402105

Forskerne skriver at de ikke kan utelukke at familiemedlemmene ble smittet et annet sted enn selve restauranten, men at det for de resterende fem ser ut til å være den eneste sannsynlige kilden.

Man ser på tegningen i artikkelen at flere av de som ble smittet satt mer enn 2 meter fra den gjesten som var smittet.

Lufta med dråpesmitten har ifølge forskerne blitt blåst mot venstre på skissen, for så å reflekteres tilbake igjen. På den måten ble gjester på begge nabobordene smittet. (se en annen tegning lengre ned i artikkelen).

Ventilasjonsanlegg på busser o.l. kan jo spre smitten på samme måte (ved at virus blåses med luftstrømmene) til andre passasjerer i bussene.

I artikkelen var det også nevnt at restauranter og andre arbeidsplasser må tenke på dette med ventilasjon og smittespredning.

Og hva med disse idiotiske håndtørkerne som er plassert ved vaskeservantene på offentlige toalett? De er ofte plassert slik at de blåser luft rett ned i åpne avfallsbøtter, og kan da sørge for at eventuelle virus som befinner seg i avfallsbøttene blir ført med luftstrømmer og sprer smitte
Citera
2020-04-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That cannot be known yet, sadly.

Well yes it can, the moving average of reported deaths has peaked. Average lag when numbers go up will likely go up, average lag when numbers are stable/go down will go down.
Citera
2020-04-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad ska man göra, man kan inte stänga en hel ekonomi under hela denna pandemi. Det är totalt omöjligt, alla länder måste till slut gambla med befolkningen och ta bort restriktioner för att rädda ekonomin. Något som sker över hela Europa nu. Men man kan ju hoppa på att många redan haft covid-19 hemma i sin karantän så att dom i alla fall inte blir smittade lika fort eller inte alls.

Absolut. Men trådens domstol har sagt att alla som inte gör allt för att stoppa viruset ska dömas i Haag. Intressant att höra hur de dömer Finland som nu erkänner brott mot mänskliga rättigheter.

Fördelen för Finland nu är att de förhoppningsvis minskar spridningen i sommar och verkligen hinner rusta upp sjukvården. Dessutom kommer mycket forskning som kan användas för att ytterligare skydda riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in