2020-04-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker också att övriga Norden och våra grannländer är en bra referens. Men jag förstår samtidigt varför Tegnellarna INTE vill jämföra Sverige med våra grannländer. Då ser det inte så bra ut:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Ja, faktum är att det ser katastrofalt ut.

Ja lite som när man sa, är inte så illa i sverige för i mexiko har man fler mord och i indien fler våldtäkter.

Värst i klassen eller bäst i klassen, hur vill man ha det?
Citera
2020-04-26, 15:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-26/minkar-coronasmittade-i-nederlanderna

Inte bara från kinesiska djurmarknader Corona kan spridas längre. Kan viruset mutera i de här djuren och sprida en ännu dödligare variant till människor?

Usch minkfarmar är något tragiskt. Men även katter, tigrar och hundar har blivit smittade.

Om djur kan börja smitta människor så blir det knepigt. Än finns inga såna fall som vi vet.

Men mutationer är ju inte alltid negativa.
Citera
2020-04-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ame
Rent pr-jippo från bananrepubliken turkiet

Banan republik ja men en del sanning i hur Sverige tar hand om sjuka och hur mycket det krävs för att få vård även om någon är sjuk i Covid-19
Citera
2020-04-26, 15:51
Medlem
Bajjamannen87s avatar
En artikel som visar hur dålig vård man får i Sverige.

Coronasjuk man fick inte vård – flögs till Turkiet
https://www.expressen.se/kvallsposten/coronasjuk-man-fick-inte-vard-flogs-till-turkiet-/

Dottern har beskrivit hur pappan fick feber och andningssvårigheter. En läkare som kom hem till familjen beslöt att tillkalla ambulans och pappan fördes till sjukhus.

Där blev han inlagd och fick senare diagnosen - han hade insjuknat i covid-19. Men han fick inte stanna kvar, har dottern berättat. Istället ska han ha skickats hem och ordinerats alvedon, enligt dottern.

Detta kan väl inte ens den mest sverigenationalistiske coronasossen tycka är speciellt smickrande för den svenska vårdapparaten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, tänk dig allas miner om han plötsligt bara skulle säga i direktsändning, "nä hörni, jag kan inte stå bakom detta längre. Vid 2.000 döda började jag få mardrömmar, ni får köra hur ni vill men jag går hem och kör lockdown nu... "

Jaa 😀

Vem vet han kanske har riktigt bra antenner och hoppar precis i rätt tid
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Sverige är det land som har bäst koll på antalet som avlidet i corona.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Hur många som dött i covid-19 kommer behövas justeras upp rejält i många länder, men inte i Sverige verkar det som.

Det är det enda Tegnell haft rätt om. Vi har bra byråkrati i Sverige när det gäller att rapportera dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då borde han väl redovisa dem vilket han inte gör. Det där är också något som ni hänger upp er på.

Jag kan för mitt liv inte se någon koppling mellan hårdare triagering och lock-down. Nu är det inte lock-down direkt som jag har förespråkat utan ganska rimliga åtgärder som inte har antagits fast det fanns klara indikationer på att de behövdes. Den största missen var nog att säga att alp-resor var ok. Jag tror att väldigt få hade dött av ett tidigt stopp på in- och utresor mellan Sverige och andra länder.

Det land vi ska jämföra med när detta är över är nog Tyskland i första hand.
Jag håller med om att det kan vara rättvisande att jämföra mot Tyskland, i ett skede då båda länder tagit sig förbi det här, och man kan jämföra överdödligheten.
Citera
2020-04-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du är inte uppdaterad. Mer än hälften av Oslos äldreboenden har coronavirus:

https://norwaytoday.info/news/there-are-coronavirus-cases-in-more-than-half-of-all-nursing-homes-in-oslo/

Norge har dessutom ingen samhällsomfattande spridning ännu.

Du får det att låta som något negativt, dom har 165 döda och lockdown gjorde väl att dom inte fick samhällspridning.

Mycket posivit
Citera
2020-04-26, 15:53
Medlem
Endast fyra döda idag! Tjohooo💃🏽
Inte undra på det! Löningshelg och solen skiner! Corona mildrar baksmällan med kall öl på uteservering och mår gott.
I veckan kickar vardagsångesten in igen och på tisdag rapporteras 203 dödsfall!
Tegnell kan skylla på eftersläpningar och med sin milda, trygga stämma vagga svensken i falsk trygghet.
Massdöden kan således obönhörligen och obehindrat fortsätta!
Citera
2020-04-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De länderna har ingen samhällsomfattande spridning (ännu). Det är som att säga att ingen har corona på månen.

MEn dom har haft... looooooockdown
Citera
2020-04-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Usch minkfarmar är något tragiskt. Men även katter, tigrar och hundar har blivit smittade.

Om djur kan börja smitta människor så blir det knepigt. Än finns inga såna fall som vi vet.

Men mutationer är ju inte alltid negativa.

Vore ju jobbigt om myggen blir smittbärare...
Citera
2020-04-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du får det att låta som något negativt, dom har 165 döda och lockdown gjorde väl att dom inte fick samhällspridning.

Mycket posivit
Jag försöker bara ge en rättvisande bild. Man kan inte dra några slutsatser alls om Norge förrän det här är över, och än så länge har det knappt börjat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in