2020-04-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kan vara att yngre invandrare och papperslösa har förtur före våra svenska gamlingar..
Nej det tror jag inte.

Att man avstår från IV för äldre beror på att de med hög biologisk ålder, inte klarar av invasiv IV utan att man bara förlänger ett lidande genom att pressa ner luft i redan svårt skadade lungor under denna iV. Det är oerhört plågsamt utan att man gör något som är positivt för patienten.

Man vill helt enkelt inte tortera patienten till döds.
Citera
2020-04-25, 19:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Oj, han måste ha haft väldigt många underliggande sjukdomar och tyvärr verkar det inte som han heller rökte. För 23-åriga friska idrottare kan ju inte bli sjuka! (OBS är sarkastisk)
Hård träning ger ett svagare immunförsvar.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Han är svart. Några skriver att dessa drabbas hårdare?

Tja, det sägs ju att runt 20% vita har någon slags immunitet gentemot HIV på grund av karaktären på deras ACE-2 receptorer, vilka är de som angrips av viruset.

ACE-2 receptorerna angrips även av COVID-19, så det kan finnas ett samband där ja, men inget jag kan bekräfta.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Jag tidigare varit något trött på Sveriges fokusering att vara en humanitär stormakt. Men nu i coronatider så är det faktiskt skönt att bo i ett land som sätter människors liv framför ekonomin.
Citera
2020-04-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och kombinerat med:

Nejdå, asymptomatiska smittar inte... Då lär ju alla äldreboendepersonal bara stövlat rakt in och smittat sina brukare/de äldre. Fatta att leva med den skuldkänslan sedan, om det sedan avlider flera äldre på det boende man arbetar på. (Även om det så klart inte gjorts med flit av personal, så kan det väckas väldigt mkt skuld och funderingar).

Något som jag direkt reagerade på när vi ville hålla våra barn hemma.

Gravid i huset + en till möjlig riskgrupp, man vet ju inte riktigt med detta virus.

"Neeeej, vi följer FHM rekommendationer och det är SKOLPLIKT".

Jag sa rakt ut - "men om vår gravida dotter dör då har ni ett liv på ert samvete, kan ni leva med det".

Svar - "vi följer bara FHM rekommendationer".

Helt iskalla.
Citera
2020-04-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Det är sant.

Jag kan inte ens räkna ut upp alla nackdelar som det innebär att som nu slita ut Sveriges sjukvårdspersonal.

Kurvan skall inte bara bromsas. Den skall ner. Annars kraschar sjukvården.

Landet utanför Stockholm har fortfarande en chans att bromsa mera.
Jag tycker att de goda krafter med empati sin hjärta måste samlas och ordna något sort fredlig protest. Det räcker inte bara veta sanningen man måste visa civilkurage .
Vad tycker ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Han är svart. Några skriver att dessa drabbas hårdare?
Lugn och fin- han är en av 159828 fall, i Frankrike. Dör han så är han en av 22245.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det känner jag inte igen. Att man skulle få kraftigare sjukdom andra gången.

Gärna en källa på det

I Kina fick patienter hjärtproblem andra gången bla.
https://www.thailandmedical.news/news/latest-more-cases-of-coronavirus-reinfections-emerging-among-cured-patients-in-china-causing-concern
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dessutom så börjar ju följande scenario så smått klarna,

Man kan får smittan flera gånger.

Har man haft den en gång är immunsystemet svaragare och man kommer få kraftig sjukdom andra gången. Har varit mycket om det från Kina tex.

Skulle det stämma är faktiskt flockimmunitet det absolut sämsta man kan satsa på.
Du har ganska tydligt visat vilken typ av människa du är. Nu hänvisar du igen till något som inte är bevisat men framför det som motsattsen. Som du gjort i hela denna tråd. Blir svårt att diskutera eller argumentera mot den typen av argument. Tyvärr.
Citera
2020-04-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Tycker man som fetat, då är man ett jävla troll, enkelt. Sen håller jag dock med dig om att en sund faktabaserad diskussion är givetvis den rätta vägen. Dock är det svårt med foliehattar och domedagsprofeter.

Då är väl folkrättsforskaren Svanberg ett troll då, som är den första som officiellt i media lyft att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna....

Men jag dristar mig till att säga att du ser mer mossig ut där du gömmer dig bakom stock och sten...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det har inte du heller men där vi är idag så har Sverige 10ggr fler döda än Norge och att du tycker att man inte skall kritisera utan "vänta tillls det är över" är ju lite suicidalt minst sagt

Jag ser faktiskt hellre att man kryper till korset och börjar skydda riskgrupper och äldre-äldre innan det är slut på personer att skydda.
Det enda jag kan hålla med om är det fatala misslyckandet att skydda äldreboenden. Det är en skamfläck!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det tror jag inte.

Att man avstår från IV för äldre beror på att de med hög biologisk ålder, inte klarar av invasiv IV utan att man bara förlänger ett lidande genom att pressa ner luft i redan svårt skadade lungor under denna iV. Det är oerhört plågsamt utan att man gör något som är positivt för patienten.

Man vill helt enkelt inte tortera patienten till döds.

Many of those with good chances of survival are triaged against and left to die. Not only those with so little odds that it would be torture.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in