2020-04-23, 22:15
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men de allra flesta länderna har använt en sund försiktighetsprincip för att vinna tid och lära sig mer.
Medan Sverige gör tvärtom.
På den punkten kan jag verkligen inte hålla med dig.
Jag var i Spanien, och såg verkligen inget av någon sund försiktighetsprincip. Ända tills utvecklingen hade galopperat iväg, och de inte hade något annat alternativ kvar än att drämma till med (vad jag misstänker är) Europas striktaste utegångsförbud.

Jag följde utvecklingen i Frankrike och Schweiz, därför att jag har vänner i Schweiz, och eftersom jag arbetat åtta år i franskspråkig miljö. Det var inte mycket till försiktighetsprincip där heller, förrän utvecklingen gått alltför långt och de var tvungna att drämma till med storsläggan.

Vi kan alla följa utvecklingen i Irland, UK och USA. Endast i Irland lyckades man undgå att följa samma ödesdigra väg. Ska man gissa att det finns ett samband med att regeringschefen är läkare?

Och som bekant var man tämligen senfärdig både i Italien och i Österrike.

Sedan finns det två lysande undantag: Tyskland och Finland. Jag hade gärna bytt ut Sveriges riksdag mot Finlands, vilken dag som helst!
Citera
2020-04-23, 22:16
Medlem
Tegnell: ”Vi har ett ganska högt dödstal, medger jag”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-vi-har-ett-ganska-hogt-dodstal-medger-jag/
Citera
2020-04-23, 22:17
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilka andra anledningar finns det att dra ut på förloppet, mer än att man önskar flockimmunitet?
Men bäste onkel!
Precis den som jag skrev om i kommentaren innan, nämligen att minimera lidande och död.
Dessutom kan man ju tillägga det hedervärda syftet att motverka kaos och revolution.
Citera
Medlem
Nearly all Covid-19 patients put on ventilators in New York's largest health system died, study finds

The records support what doctors have been saying about the coronavirus: most people who become severely ill have some sort of so-called underlying condition. More than half, or 57%, had high blood pressure, 41% were obese and 34% had diabetes.
"Of the patients who died, those with diabetes were more likely to have received invasive mechanical ventilation or care in the ICU compared with those who did not have diabetes," the researchers wrote.
They also confirmed that men were more likely to die than women, and no one under the age of 18 died.

De personer med högt blodtryck är kraftig överrepresenterade. Det borde man informera om även i Sverige. Att de med högt blodtryck är en riskgrupp.
Nu har närmare 1/3-del av alla svenskar högt blodgrupp men de måste få rätten att skydda sig så gott det går i det här galna landet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som det gamla talesättet säger:
Det är aldrig försent att börja röka
Jag är osäker på om jag kan uppbåda viljestyrkan. Alla kan inte vara lika disciplinerade som du.
Har du några tips till en svagare själ?
Citera
2020-04-23, 22:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Lite konspirationsteori från mig efter jag läst denna https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Denna rapport är en milstolpe för FHM, vi har nu tillräckligt mycket mätpunkter för att med stor säkerhet kalibrera modellen för att predicera antal fall och det effektiva R talet.

Modellen ger att Peak nya smittade var den 1 apr i Sthlm. Dom säger också att dessa modeller brukar överskatta hastigheten så peaken var nog något senare. Kurvan framöver stämmer väl överens med hur dödligheten utvecklas nu.

Nu till konspirationsteorin

Innan FHM hade tillräckligt med mätpunkter kan man inte ändra test strategi, dvs att börja testa mycket mer, då mätpunkterna då saknar värde.

Nu kan man däremot ändra. Sjukvården känner nog till tusentals med Corona fall som sitter hemma med klara symptom men som inte testats.

Det värsta scenariot nu är att alla tror att faran är över och bästa medicinen är att snabbt testa fall man redan vet är smittade, trycka upp nya fall siffran och säga att ”nu är det många nya smittade”

Dom 280 fallen i Stockholm idag tyder på det, finns ingen logik i dom talet annat än ”ändrad test strategi”.

Jag tror vi kommer ha en vecka nu med fortsatt gradvis utplaning och kanske nedgång i dödsfall, men antal nya smittade kommer att tvärtom stiga lagom mycket för att hålla oron uppe, och se till att folk följer råden.

Hoppas du har rätt, just nu fördubblas antal avlidna var 9e dag ca, exponentiellt förlopp.
Citera
2020-04-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det börjar dock pratas mer och mer om hur stor smittdos man får och att den kan göra en sjukare. Jag tycker detta ska lyftas fram ännu mer. Det är ju någonting man ser globalt - en väldigt viktig aspekt!

Absolut, håller med, bra att forskarna är med och håller koll och följer detta, det tror jag de gör. Dock blir min oro för vårdpersonalen ganska stor i och med detta med höga doser virus. Tänker att 12-timmarspass inne i miljö med höga doser virus måste vara rätt riskabelt. Bara att hoppas på att de har riktigt bra skydd, personalen.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
På den punkten kan jag verkligen inte hålla med dig.
Jag var i Spanien, och såg verkligen inget av någon sund försiktighetsprincip. Ända tills utvecklingen hade galopperat iväg, och de inte hade något annat alternativ kvar än att drämma till med (vad jag misstänker är) Europas striktaste utegångsförbud.

Jag följde utvecklingen i Frankrike och Schweiz, därför att jag har vänner i Schweiz, och eftersom jag arbetat åtta år i franskspråkig miljö. Det var inte mycket till försiktighetsprincip där heller, förrän utvecklingen gått alltför långt och de var tvungna att drämma till med storsläggan.

Vi kan alla följa utvecklingen i Irland, UK och USA. Endast i Irland lyckades man undgå att följa samma ödesdigra väg. Ska man gissa att det finns ett samband med att regeringschefen är läkare?

Och som bekant var man tämligen senfärdig både i Italien och i Österrike.

Sedan finns det två lysande undantag: Tyskland och Finland. Jag hade gärna bytt ut Sveriges riksdag mot Finlands, vilken dag som helst!

Du har rätt att det är mer blandat och att flera länder vaknade sent.
Men när de förstod allvaret så tog de tag i det rejält.
Många fler länder var dock på tårna tidigt som Norge, Island, Grekland etc etc
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ålder på de som har dött senaste dygnet?
Sånt här vill man fan veta.

De måste fan sluta dölja saker. Man slutar att tro på FHM snart.

Väldigt mysko att FHM eller någon annan inte efter 2000 dödsfall har börjat redovisa statistik över de som har avlidit. Vi vet inget om åldersgrupper eller något annat när det gäller de avlidna.
Citera
2020-04-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Världens vändning: ”Gör Sverige rätt?” -

https://www.expressen.se/nyheter/varldens-vandning-gor-sverige-ratt/

Verkar som att världen börjar tycka vi gör rätt, om man ska tro Expressen.

Det vore väldigt konstigt om detta skulle stämma, jag har dagligen kontakt med många personer från runt om i europa men även utanför och inte en enda har gett något intryckt av att opinionen skulle vara att "Sverige gör rätt" snarare tvärtom, de flesta tycker vi är fullständiga idioter, vilket är helt befogat för det finns inte en enda sund försvarbar tanke kan förklara hur man kan vara så förbannat försvarslös.

Men vi kommer få svaret på detta vad tiden lider, vad andra tycker eller inte tycker är egentligen fullständigt irrelevant ur objektivt hänseende.
Citera
2020-04-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hoppas du har rätt, just nu fördubblas antal avlidna var 9e dag ca, exponentiellt förlopp.

Nej det är inte exponentiellt. 7 dagars medelvärde på nya rapporterade döda går nu nedåt.
Citera
2020-04-23, 22:22
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om målet INTE är att nå flockimmunitet snabbt vad är då anledningen till att man valt denna strategi som uppenbarligen dödar massor med människor på kort sikt?

Vad är målet som du ser det?

Som en sidoobservation så är just flockimmunitet mantrat i detta forum för de som stöttar Tegnell. Dvs det som rättfärdigar alla dödsfall.

Det verkar vara sådana som du som påstår att målet är flockimmunitet (som kanske inte lyssnat eller förstått så bra).

Men du har säkert någon bra länk till en intervju eller presskonferens där FHM sagt vad du påstår, så att du kan rätta mig och rädda dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in