2020-04-23, 14:10
Bannlyst
Citat:

Vi på Arla gör allt vi kan för att ni konsumenter ska känna er trygga, och vi har sedan utbrottet av coronaviruset noga följt händelseutvecklingen och vidtagit åtgärder.

Enligt SOS International finns det inga tecken på att coronaviruset smittar genom processad mat. Det finns alltså inga kända risker med att konsumera mejeriprodukter.

Vi agerar enligt myndigheternas rekommendationer och följer utvecklingen mycket noggrant. Vi kommer att uppdatera vår policy och förhållningsregler löpande vid behov.

https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/policy-och-forhallningsregler-med-hansyn-till-coro/

Citat:
https://www.jpost.com/health-science/coronavirus-can-survive-prolonged-exposure-to-high-temperatures-study-625118

Citat:
Lågpastörisering är det som normalt används för vanlig mjölk. Den innebär att mjölken hettas upp till minst +72 ºC i 15 sekunder. Motsvarande effekt får man vid +63 ºC i 30 minuter.

Citat:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.036855v1.full

Citat:
Heat inactivation assays (Table 4)

Only the 92°C-15min protocol was able to inactivate totally the virus (>6 Log10 decrease), whereas the two other protocols resulted in a clear drop of infectivity (5 Log10 reduction) but with remaining infectivity equal or lower than 10 TCID50/ml (Table 4). These results were consistent with previous studies on SARS-CoV and MERS-CoV (11,12). There was no difference between clean or dirty conditions.

Citat:
SARS-CoV-2 heat inactivation
Integrity of SARS-CoV-2 RNA after heat inactivation

The analysis of the Ct values (instead of the TCID50) showed that 56°C-30min and 60°C-60min did not affect significantly the number of detectable RNA copies (Δ Ct <l) (Table 4). In contrast, 92°C-15min resulted in a significant drop of the number of RNA copies (Δ Ct >5) (Table 4)
.

Citat:
When heated to 60 °C for an hour, however, the virus stayed on the latter and even replicated at the prolonged high temperature, indicating that the virus, even after the regular disinfection process in a lab, may still linger.
When disinfected at 92 °C, the virus is seemingly successfully wiped out, but because its RNA gets damaged in the process, the sensitivity of the check is harmed.
The team noted that in samples with smaller loads of the virus, the 60 °C should be enough to deactivate it, but in cases with larger loads of infection, the near-boiling point is necessary.
The researchers concluded that using chemicals rather than heat to disinfect would be the best way to go.
[/quote]
Senast redigerad av snuttis 2020-04-23 kl. 15:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Corona-Bob Tegnell verkar nu inte längre vara med på presskonf kl 14. Undrar vad som har hänt?
Jo han är med, han och den yngre turas om. Igår var det Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Bara jag som tycker att Anders Wallensten verkar mer stressad och orolig än vanligt?

No, he definitely seems rather stressed. I imagine it has to do with the ridiculous model from his last press conference as well as the developing situation.
Citera
2020-04-23, 14:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Mycket oroväckande utveckling i Stockholm.

Jag tror att Corona Bob Tegnell nu själv börjar förstå att det går åt skogen med alla hans tidigare beräkningar. Därför gömmer han sig och låter Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, ta presskonf.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo men det finns ju inga vaccin mot vanliga förkylningar heller som också kan orsakas av Corona-virus.
Vi pratade om influensa vs corona
Citera
Medlem
Covids avatar
Döden ligger tre-fyra veckor efter smittspridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Modellering är inte verkligheten... kan de inte börja räkna antalet döda och använda det värdet för att styra besluten i fortsättningen? De verkar verklighetsfrånvända.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
I västvärlden är hjärt- kärlsjukdomar och cancer den dominerande orsaken, ett välfärdsproblem. enbart rökning ensamt dödar 12000perosner bara i Sverige varje år. Covid kommer inte ens komma i närheten av hur många liv rökning tar.
Redan 9 april publicerades denna artikel i Newsweek:

Coronavirus becomes number one cause of death per day in U.S., surpassing heart disease and cancer
COVID-19, the illness caused by the novel coronavirus, is now the deadliest disease in the United States, killing more people per day than cancer or heart disease. According to a graph published Tuesday by Dr. Maria Danilychev, who practices in San Diego, COVID-19 is the cause of 1,970 deaths in the U.S. per day. Just last week, COVID-19 was the third leading cause of death, averaging around 748 deaths per day, but as the virus has continued to spread, the increase in daily deaths have followed.
https://www.healthleadersmedia.com/covid-19/coronavirus-becomes-number-one-cause-death-day-us-surpassing-heart-disease-and-cancer
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pliiisken
En prilla har i runda slängar 8mg nikotin medans 1 cigarett har 0.8-1mg. SÅ ja snus är ju att föredra om man nu vill ha nikotin eller Apotekets tobaksfria snus med nikotin (4mg).

Ja, fast mer nikotin tas upp av blodet och snabbare vid rökning.
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men det går inte att resonera så. Varför bryr vi oss om hundra som dör av våld, 300 dör i trafiken, eller 500 dör i en tsunami.
Skall man börja resonera så kan vi lika bra lägga ner sjukvården helt och hållet. Men då är frågan varför vi betalar skatt.
Lol, det där är så sjukt resonerande. Det innebär i förlängningen att vi skulle kunna säga det om allt cancer, bilolyckor, nageltrång. Vissa här förstår inte ens innebörden av sina egna ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nästan 100 nya döda senaste dygnet!

Massmordet fortsätter.

Finland döda: 172
Norge döda: 189
Sverige döda: 2028

Det är ju otroligt många fler. Men antalet smittade är inte så mycket större. Såvitt jag förstår beror det på testningen. Sverige testar mycket mindre än normala länder. Hade Sverige testat lika mycket tror jag att antal smittade skulle ligga uppåt 50000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ainamo
84 nya dödsfall. Inte få, men inte jättemycket.

Belgien har ju ungefär samma befolkning som vi. Idag har de åter en mycket högre dödssiffra - 228.

560 döda per miljon invånare, vi har runt 200.

Varför är det så stor skillnad, någon som har en teori? Räknar de annorlunda, ligger de före oss i pandemin?

Belgien är ett av världens folktätaste länder. Det går inte att göra någon jämförelse mellan Belgien och Sverige bara för att befolkningen är på samma nivå. Du kan lika gärna jämföra Sverige och New York, som Tegnell.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
84 nya stelbenta och likbleka hyresgäster i Löfvens svala container. I takt med att uppdateringar kring det faktiska datumet så kommer det förmodligen krypa ytterligare.

Dock obehagligt med så många nya fall rapporterade. Om jag inte helt misstar mig så har det bara rapporterats fler nya fall en enda gång tidigare. 718 nya fall och den 7 april rapporterades det 738.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in