2020-04-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ruggiga siffror från USA:

+2,804

Verkar inte alls bromsa in där. Jag tror att USA kommer att bli det mest drabbade landet faktiskt med sin blandning av olika strata och olika kulturer samtidigt som man har den sjukvård man har. Det här kommer att få mycket stora efterräkningar över hela världen och framtiden är verkligen ett oskrivet kapitel.

På ett sätt känns det mäktigt att få uppleva något sådant här omtumlande historiskt ögonblick men samtidigt är det skrämmande.

Hoppas bara att detta inte utlöser något värre och att de som styr har is i magen nu.

Förlåt om jag låter ödesmättad.

Sverige hade 185 st fler rapporterade döda i covid19 igår.

Det motsvarar med USA mått mätt att 185*328/10,12 =5996 pers skulle dött i USA med Sveriges vårdande åtgärder och inte 2804 pers , som den tragiska siffran blev.

Ty USA har 328 miljoner och Sverige 10,12 milj invånare.

NEJ, DET ÄR SVERIGES SIFFROR SOM ÄR RUGGIGA + några till ex Italien, Spanien m fl

Du verkar ha haft PK-glasögonen på dig, i Sverige dör och har dött många i onödan, när man jämför med våra grannländer Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Polen.
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-04-22 kl. 11:21.
Citera
2020-04-22, 11:17
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns rabiata alarmister på Karolinska, som Cecilia Söderberg Nuclear till exempel, och hon har säkert en hel liten domedagssekt omkring sig, så jag skulle inte tro i blindo på nåt nån sa.

Finns det säkert, jag skulle dock inte bli förvånad om det stämmer. Min tilltro till beslutsfattandet på golvet inom vården är hyfsat högt, men långtifrån 100-procentig om man säger så.
Citera
2020-04-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg bara ner kära du. Man upprättar inte behandlingsprotokoll kollektivt för palliativ vård i förtid för stora grupper vad än du hittar i dina styrdokument. Hur skulle det se ut tror du?
Dokumentet du pratar om ifråga om triage är bara ett beslutsstöd, som utgår från principerna i detta dokument:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/nationella-prioriteringar-intensivarden.pdf

Som i sin tur bygger på riksdagsbeslutet från 1996/1997, som jag länkade innan.

Det du förfasas över är att man har satt en siffra för biologisk ålder, för att underlätta för läkare att ta korrekta beslut ifråga om den nya sjukdomen covid-19. Det är för att läkarna inte känner till den här sjukdomen, vad man kan förvänta sig för överlevnad, och därmed hur man ska besluta om behandling.

Att man uppgett en biologisk ålder som stöd är den enda skillnaden mellan det dokumentet, och det jag länkade. De underliggande principerna och bedömningarna är desamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, om resultatet hade blivit att två personer av hundra hade antikroppar, så hade vi aldrig fått höra om det. Det finns alltid en agenda - och då blir man så upphetsad när man har något som stämmer med agendan, att man inte stannar upp för att tänka.

Har de gått ut med hur många blodprover som de knyckt från covidtestningen? Räknar man bort dem så landar man kanske till slut på att 2% av blodgivarna hade antikroppar, dvs ungefär det som WHO säger gäller världen över.

Och då har FHMs beslut att snabbt få upp flockimmuniteten i Stockholm failat. Och vi kan glömma sommar och sol på uteserveringar och resten av Sverige kommer att sätta vakter vid länets gränser så att vi inte åker och smittar deras hemtakter. Så kan man också ordna karantän utan att själv ta beslut om det.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Så, antalet på IVA verkar vara konstant eller minskar till och med, skall vi vara glada eller handlar det om triage? Har vi några relevanta källor? Tycker det är intressant, själva perspektivet att det stannar av vid tidigare full kapacitet.
Citera
2020-04-22, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att deras hälsostatus kommer vara den absolut största orsaken.
Jag tror inte folk förstår, hur jävla sjuka dom är där borta. Fetma, högt blodtryck eller diabetes är ju nästan lika vanligt hos en 12 åring i usa som det är hos 70 åringar i Sverige. Och då pratar vi typ-2 diabetes, som är väldigt avhängigt av åldern. Iaf i Sverige

Tyvärr så blir det så med deras matkultur.
Citera
2020-04-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har de gått ut med hur många blodprover som de knyckt från covidtestningen? Räknar man bort dem så landar man kanske till slut på att 2% av blodgivarna hade antikroppar, dvs ungefär det som WHO säger gäller världen över.

Och då har FHMs beslut att snabbt få upp flockimmuniteten i Stockholm failat. Och vi kan glömma sommar och sol på uteserveringar och resten av Sverige kommer att sätta vakter vid länets gränser så att vi inte åker och smittar deras hemtakter. Så kan man också ordna karantän utan att själv ta beslut om det.

Tror vi skall vänta med gissningarna tills det kommer en riktig undersökning.

Det kunde ha varit samtliga från covid patienter, dvs att endast 11% av alla som varit sjuka har skapat antikroppar.
Eller så kom inte ett enda sådant med, så 11% stämmer.
Citera
2020-04-22, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Så, antalet på IVA verkar vara konstant eller minskar till och med, skall vi vara glada eller handlar det om triage? Har vi några relevanta källor? Tycker det är intressant, själva perspektivet att det stannar av vid tidigare full kapacitet.

Det handlar om triage för att reservera vårdplatser till kommande behövande inte bara pga corona utan också andra sjukdomar.
Citera
2020-04-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Viss inhemsk produktion har vad jag förstått startats men det räcker väl antagligen inte,

jag tycker "industri-Sverige" och regeringen har varit sena på den bollen,

råvarorna har vi men vad hände? Nog läge stryka "industri",
Fat en hel del har ju ökat. Produktionen av munskydd, exempelvis.

Citat:
SVENLJUNGA. Det nya coronaviruset smittar även det svenska näringslivet.

I Svenljunga har munskyddsfabriken infört nattskift och helgtjänst. Men samtidigt ifrågasätter experter hur bra maskerna skyddar mot smittan.

https://www.dn.se/ekonomi/pa-fabriken-syns-den-globala-coronaoron-total-rusch-efter-masker-vi-jobbar-dygnet-runt/
Citera
2020-04-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det måste vara så att smittan ger ett mildare förlopp i takt med att smittspridningen ökar. Man kan ju inte tänka sig att allt fler nekas vård pga att kapaciteten är nådd.
Citera
2020-04-22, 11:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
...

Absolut. Problemet var ju att många tog sitt pick och pack från norra och drog till södra för att klara sig undan. Problemet ligger alltså på extremt dåligt management från Italiens sida. Och det skördar liv, helt klart. Men det gav också norra Italien chansen att ta ikapp smittspridningen. Det blev lite ge-och-ta och det är problematiskt.

...
Det funkar inte i en demokrati att bara stänga ner från en minut till annan, flytta till Kina eller NK om du vill ha det så. Så att svänga sig med ”dåligt managment” för att göra sig själv märkvärdig låter bara töntigt.
De som drog - och också har fått stor kritik för det - ”återvände” hem.
Citera
2020-04-22, 11:23
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Han jobbar för Folkhälsomyndigheten
https://i.imgur.com/nRw83YQ.jpg

"mina pojkar" creepy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera