2020-04-22, 10:46
Medlem
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-china-patients-ins-idUSKCN2240HI

Så vissa patienter verkar ha svårt att helt bekämpa infektionen även fast de inte längre har symtom.
Andra testar positivt efter så mycket som 70 dagar igen..
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du läsa om behandlingsregimer:

(Min fening

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/04/palliativ-farmakologisk-behandling-vid-svar-covid-19/

Det är ju här problematiken också ligger.

Dessa patienter hade fortsatt leva om de inte fått Corona
När dom väl fått det så är det Palliativt som gäller.

Det kommer alltså dö många som annars inte dött det här varvet.

Hela iden om biologisk ålder vilar ju på riktlinjer men som med allt annat är upp till bedömning i just den situationen.
Folk råkade illa ut i vården redan innan den här krisen, nu är pressen mångdubbelt högre.

Klart att det då förefaller en risk för mera godtyckliga ageranden under hög press som sedan riskerar att bli det nya normala.

Att man lägger upp det som som att Patienten (kunden?) har störst nytta av Palliativ vård ungefär som att det är en lösning, gör att jag drar öronen till mig.

Vi har en lösning- Du ska dö nu.

Man har ju trasat sönder vården i Sverige i åratal och låtit vårdpersonal gå på knäna totalt och nu kommer Coronan som grädde på moset.

Klart man då hittar kreativa lösningar för de svagaste för att kunna ge vårdplatser till de som har högst chans att överleva.
Som om man vänder på det, kanske hade klarat det ändå, de hade ju höga chanser?
Några klarar ju sig alltid ändå, men den logiken kör man inte med för den är ju befängd.

Nu tar man och plockar bort de svagaste så man slipper få in dem på Sjukhusen.
Då sparar man på de knappa resurserna.

Det finns utrymme för godtycklighet och misstag när man ska börja köra på biologisk ålder.

Det är risken man är beredd att ta för det är gamla människor som inte syns och inte kan klaga själva.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herregud, framtidens dom mot dessa kommer bli hård.

Viruset överlever upp till 5 dagar på kartong stod det idag på CNN när jag slog på...

Beror på temperatur bland annat, ju kallare ju längre lever viruset.

Själv kör jag på minst en vecka, undersökningar från andra Coronavirus pekar på nånstans mot 9-10 dagar på hårda ytor i rumstemperatur,

kör man på 14 dagar är man ännu mer säker,

Giesecke talade om minuter på plastytor idag i TV nyss,

vad baserar han det på?

Är detta Coronavirus så annorlunda mot andra Coronavirus?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur länge det överlever beror visst på mängden. Jag tror studier som visar att viruset överlever länge räknade med en betydligt kortare halveringstid, dvs viruset börjar sönderfall snabbt men det finns alltid några rackare som klarar sig längre, precis som vid radioaktivt sönderfall där man ju räknar med ett exponentiellt avtagande.

Dessutom är ju frågan hur funktionellt kvarvarande virus är. Man kan detektera virus-RNA, men om höljet degraderats så kan viruset inte ta sig in i cellerna.

aha ok!

Ja får man in fanstyget i frysen så verkar vi snacka år.
Citera
2020-04-22, 10:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Kräver en ny rutin som måste implementeras till alla läkare ock sköterskor även helt nya dataprogram.

Fast det skulle det väl kunna vara värt? För övrigt kanske det räcker med ett email? Man får vara lite okonventionell i sådana här lägen. Och som sagt - den "riktiga" rapporteringen kan ju följa senare. Som det är nu har alla makthavare ett osäkert beslutsunderlag, och hela folket famlar också i blindo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kan du sluta skriva felaktiga citat-taggar? Det gör att det blir fel när man citerar dig.

De är inte de mest behandlingskrävande, det är de minst behandlingsmottagliga.

Om en person inte har någon nytta av en behandling, och det är en bristvara som kräver mycket resurser, och vården redan är pressad, varför ska man då ge den vården, i onödan? Det ökar bara sannolikheten att misstag börjar begås i vården, där den faktiskt behövs.

Det ser för övrigt likadant ut i Danmark:

https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/smitta-pa-vardboenden-i-35-danska-kommuner/

Danmark lägger inte heller demenssjuka 85-åringar i respirator. De har ingen nytta av den vården.

Dette er hvad jeg skrev:

Nej vårdbehovet överstiger ikke tillgången, fordi de mest behandlingskrævende aldrig når frem til sygehuset - de overlades til at dø i eget hjem eller i deres plejeboliger neddysset med morfin.

Og det er faktum idet retningslinierne tillader afvisning til intensivbehandlng af personer med en alder på 80år eller yngre alder ved en eller flere kroniske sygdomme, selv om en del personer fra disse grupper ville kunne overleve efter vel overstået intensivbehandlng.

Nej der er ingen retningslinier i Danmark som anbefaler afvisning til intensivbehandlng af 80årige eller yngre med en eller flere kroniske sygdomme.

De svenske retningslinier er en konsekvens af den førte politik som fremmer skrit mod flokimunitet hurtigst muligt.

Disse retningslinier var ikke gældende før corona pandemien.

Man gør en dyd af nødvendigheden, som kun er en nødvendighed i kraft af den førte politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Han var inte så bright i en intervju med BBC där han uppskattade det möjliga antalet döda totalt efter genomgången epidem till högst 12.000.
Det var bara det att det redan dött 13.000....

https://twitter.com/bjornsing/status/1251820959155343366
Möjligt att Giesecke lider av demenssjukdom. Mig ger han Joe Biden-vibbar.
Citera
2020-04-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Giesecke är Tegnells läromästare och troligen den som anställde honom. Han är erfaren och meriterad, men man skall komma ihåg att han har starka kopplingar till politiken och näringslivet. Hans far Curt-Stefan var chef på SAF och hans som Peter är aktiv inom Liberalerna.
Han kan säkert en hel del om infektioner och epidemiologi, men han är också en ideolog och Sveriges mycket liberala syn på smittbekämpning kan mycket vara hans baby från början.
Det kan jag mycket väl tänka mig. Han kallar ju Tegnell och Johan Carlson "mina pojkar". Att de är handplockade utifrån ideologi är inte särskilt långsökt.

Citat:
Men jag pratar med Anders Tegnell flera gånger i veckan. Jag var hans mentor och anställde honom en gång i tiden. Ja, även Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens chef. Bägge två har varit mina pojkar!
https://www.sjukhuslakaren.se/jag-tror-vi-klarar-den-har-utmaningen/

Dessutom är det märkligt att den pensionerade Giesecke hörs nästan lika mycket som Tegnell och mer än Carlson när det gäller smittskydd och corona. Det är inte utan att man undrar om han fortfarande styr i kulisserna.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Herregud, framtidens dom mot dessa kommer bli hård.

Viruset överlever upp till 5 dagar på kartong stod det idag på CNN när jag slog på...

Beror på temperatur bland annat, ju kallare ju längre lever viruset.

Själv kör jag på minst en vecka, undersökningar från andra Coronavirus pekar på nånstans mot 9-10 dagar på hårda ytor i rumstemperatur,

kör man på 14 dagar är man ännu mer säker,

Giesecke talade om minuter på plastytor idag i TV nyss,

vad baserar han det på?

Är detta Coronavirus så annorlunda mot andra Coronavirus?
… [ Visa mindre ]

aha ok!

Ja får man in fanstyget i frysen så verkar vi snacka år.

Jag har hela tiden räknat med tre dygn på ytor, men det är en medveten strategi. Jag har räknat med, att om jag får i mig lite halvt avdödat/försvagat virus, så kan det inte skada mig längre - men däremot fungera som ett vaccin. Det är värre om man plötsligt får i sig en stor dos någonstans oförhappandes, och kroppen aldrig har stött på det tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I Italien kunde man ha begränsat lockdown till Lombardiet och Emilia-Romagna, som var de enda riktiga hotspots (redan Veneto var tack vare Zaia betydligt listigare i att blockera smittan).

Absolut. Problemet är ju att dom inte stängde ner direkt utan sa i princip "på måndag stänger vi, så ni vet" och alla bara drog. Ytterst problematiskt

Citat:
Vad som nu skedde var att man stängde ner regioner som ännu var i djupaste depression efter Lehman Brotherskraschen för 12 år sedan.

Jag är väl medveten om att södra Italien är långt efter den norra delen. Tyvärr.

Citat:
De flesta har en glättig och romantiserad bild av Sydeuropa och främst Italien. Sanningen är att landet var riktigt illa ute redan långt före C19. Jag länkar till en tre år gammal artikel - <borttagen> - där det framgår att det redan då fanns 2 miljoner människor i landet som levde på mindre än 500 euro i månaden (livsmedelspriser är i paritet med svenska) och att så många som 7,3% är funktionsnedsatta i Södern och på öarna.

Jag förstår detta.

Citat:
Dessa människor hade det svårt då: idag är det djupaste misär vi talar om - pga att deras regioner stängdes ner trots att de var i princip smittfria.

Absolut. Problemet var ju att många tog sitt pick och pack från norra och drog till södra för att klara sig undan. Problemet ligger alltså på extremt dåligt management från Italiens sida. Och det skördar liv, helt klart. Men det gav också norra Italien chansen att ta ikapp smittspridningen. Det blev lite ge-och-ta och det är problematiskt.

Citat:
Vad som händer vid en andra våg i höst törs jag inte ens tänka på.

Det kommer drabba alla. Även oss.

I övrigt så tror jag att du och jag ligger på samma nivå. Jag ogillar dock FHMs sätt att framföra statistik på å det grövsta, så därför är jag extremt negativt inställd till dem. Det betyder dock inte att jag hatar FHM och skriker på en nedstängning för Kiruna i Lappland.
Citera
2020-04-22, 10:50
Medlem
arbetets avatar
Ruggiga siffror från USA:

+2,804

Verkar inte alls bromsa in där. Jag tror att USA kommer att bli det mest drabbade landet faktiskt med sin blandning av olika strata och olika kulturer samtidigt som man har den sjukvård man har. Det här kommer att få mycket stora efterräkningar över hela världen och framtiden är verkligen ett oskrivet kapitel.

På ett sätt känns det mäktigt att få uppleva något sådant här omtumlande historiskt ögonblick men samtidigt är det skrämmande.

Hoppas bara att detta inte utlöser något värre och att de som styr har is i magen nu.

Förlåt om jag låter ödesmättad.
Citera
2020-04-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandCanyon
Nej, det är ju en bra poäng.
Sedan ser man till biologisk ålder och inte kronologisk ålder.

Så en nittioåring med en biologisk ålder på 40- 50 kan mycket väl tolerera invasiv IV.

Däremot en 30 - 40 år gammal patient med en biologisk ålder på 80 , pga misskötsel av sin kropp.
kan bedömas fall ur kriterierna för att inleda IVA, förutom palliativ vård.
Citera
2020-04-22, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag handlar mat en gång i veckan, jag träffar inte min vänskapskrets förutom online. Jag träffar inte mina föräldrar eller mina äldre släktingar. Jag träffar inte sambons släktingar. Jag handlar mat åt min sambos föräldrar. Mitt universitet är stängt och jag arbetar således hemifrån, jag rör mig inte längre i kommunaltrafiken (från att ha rört mig ~4 timmar per dag i den till noll) och så vidare.

Jag gör troligtvis mer för det här än vad du gör, så håll käften nu. Förklara nu varför jag inte har en rättighet att kritisera FHM och Anders Tegnell när de gör utlåtanden som går rakt emot hederlig statistik.

Tänkte väl det, du kunde inte ens svara på frågan. Håll bara käften och citera mig aldrig igen.

Vad bra att du utövar social distans, skyddar riskgrupper och hjälper dem!

Jag försöker också göra så gott jag kan. Vi är trots allt bara i början av denna kris och ska hålla i många år till. Om du inte själv är en riskgrupp och känner att du har tid och ork, kan du även anmäla dig till region och kommun och erbjuda dina tjänster. De går på knäna och behöver även människor utan tidigare erfarenhet. Det finns också behov på helger och kvällar och man blir avlönad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in