2020-04-21, 15:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
På 8:e plats i hela världen. Och långt före våra nordiska grannländer.

Och så finns det de som tycker att Sverige är bäst i världen på att hantera coronasmittan.

Det sjukaste är att tre av länderna före oss är värst drabbade i världen. Två andra råkar ha en extrem befolkningstäthet.Vi ligger så jävla dåligt till med våra förutsättningar att det är pinsamt.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan direkt citera ur min mors ordination i fall det går åt skogen och hon blir smittad:

"Andnöd behandlas symtomatiskt i första hand med morfin, i andra hand med midazolam doser enl. ovan"

Alla vet att man inte ger morfin vid andnöd i normala fall:
Kontraindikationer
Överkänslighet mot den aktiva substansen eller mot något hjälpämne.

Sekretstagnation, andningsdepression, akut leversjukdom, orostillstånd under alkohol- eller sömnmedelspåverkan.
Så där har ni alla som tror att svensk sjukvård fungerar i dessa tider och att våra gamla får en anständig vård.

Som tur var har hon mig och jag kommer att se till att hon får den vård hon behöver om olyckan skulle vara framme.

BAM!!!!!!

DÄR HAR DU DET I DET DU FETADE!

Hur faaaaaan kan man ordinera detta som behandling om man inte önskar att patienten skall dö ännu snabbare?
Det är ju som att ge gamla sjuka hundar en spruta så de slipper lida.

"Fido fick en spruta så Fido slapp lida, Fido är på nu bättre plats nu."

Sjukt, jävla land, så jävla sjuka avarter till människor som lyckats att parasitera fast sig på samhällskroppen.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Idag står FHM och säger att strategin inte har varit att snabbt få flockimmunitet utan att låta "lagom" många ska smittas så sjukvården hinner vårda alla. De måste väl ha vetat att Sverige har lägst antal IVA-platser i västvärlden så att välja den valda strategin är ju huvudlöst.

Hur kommer det sig då att S.L. redan i inledningsskedet sa att triage kommer behövas.

Nu börjar FHM s svammel sno in sig i sina egna uttalanden.

Ge journalisterna tid att ställa FHM mot väggen och kräv ordentlig statistik. Flera statistiska uppgifter är ju helt irrelevanta. T.ex. vad ska siffran om nya fall användas till när de sedan påstår att det verkliga antalet är 1000 ggr större. (Dessutom ger denna uppgift fullständigt fel befolkningsmängd både i Sverige och Stockholm ! Vad f-n håller de på med?)

Lägg ner allt skitprat som de försöker få stöd för genom helt oanvändbar statistik !!!

Inte ens antal döda kan de redovisa utan 14 dagars oredovisade döda !?

Håll presskonferens när statistik finns som är rätt !

Jag håller med. Det är bara drabbel. Skulle vara intressant att veta om de gjort några beräkningar rörande vad flockimmunitet kommer att kosta i totalt antal liv. De bör ju också ha någon uppfattning kring hur varaktig en sådan immunitet är. Hur många bedömer de få leva med men resten av livet?
Citera
2020-04-21, 15:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja har koll på hur det ser ut. Riktigt illa.
Morfin dövar men sänker andningen. Och så här är det bestämt att de äldre ska dö just nu.
Syrgas är annars prio 1 men finns inte ens med på listan över de viktigaste just nu utan morfinet är nr 1 istället.

Så här trodde man aldrig att det skulle bli i Sverige. Jag tror att det kommer att lämna sår i själen även hos oss som inte hade någon mer närstående som drabbades. Det påverkar vår självbild som svenskar, tror jag.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nej, vi kan ju inte med 100% säkerhet veta såklart. Vi kan dock uppskatta ganska bra med de uppgifter vi har.
Den här grafen gör det väldigt bra som lägger på den genomsnittliga eftersläpningen och estimerar hur det ser ut (så länge eftersläpningen inte minskar eller ökar betydligt så blir den väldigt korrekt)
https://adamaltmejd.se/covid/

Den här är också väldigt bra då man kan klicka bort dagar och då upptäcka att vi såg att 8/4 var en topp redan efter 6 dagar och väldigt nära tidigare topp efter bara 2 dagar.
Något liknande har vi ej sett efter det (talar också för att 8/4 var peaken)
https://rpubs.com/purrpurr/601858

Alltså visst jag förstår din poäng men att redan nu klargöra en peak när data släpar efter så känns märkligt. Det fylls fortfarande på i alla led och kommer fortsätta fyllas på vidare ju längre vi går. Ur mitt perspektiv känns det vilseledande och det blir svårt att riktigt se vart vi är. På samma sätt jag tycker FoHM använder statistiken nu. Däremot hoppas jag verkligen du har rätt och att peaken faktiskt var den 8/4, tack för länkarna btw!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fast trängsel har de inte varit.
Man har minskat ner tiderna för att det varit för lite folk och för att spara timmar (korttidspermittera) hos de anställda.
Att öppna upp igen är så klart bra för företagen men inte för smittspridningen som just nu rullar fort i tex Dalarna.
Att folk nu börjar röra sig mer fritt igen är verkligen inget positivt då faran långt ifrån är över och kanske just bara i början i många delar av landet.

Då är jag med dig. Problemet är inte att butikerna i sig ökar öppettiderna utan mer en effekt av att mer folk rör sig ute? Då är det iofs ännu viktigare att butikerna förlänger öppettiderna så att kunderna sprids ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu svara Wallensten ang WHO 2-3% beräkning av immunitet, och Sveriges ca 10%.

I Sverige har man beräknat hur många som smittats i samhället, bara 1 på tusen har nått vården, även utomlands tror man att det finns ett visst "mörkertal" (antal immuna) men de har inte kunnat beräkna det som vi i Sverige har. "Anders Wallensten FoHM"

De kommer kunna räkna bättre på det med bättre data, men många är smittade ca 1/3 men många är också inte smittade 2/3 delar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vi i Sverige har beräknat mörkertalet på ett annat sätt.
Vi har 15322 bekräftade smittade och de flesta av dom har då testats när dom nått vården får man anta. Dom säger att på en smittad finns det 999 fler som är smittad. Jag får det inte att gå ihop matematiskt för det blir ett stort mörkertal. Jag måste förstå eller tänka helt fel här ...
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jappz.. Förnekarna blir färre och färre och fler inser vad regeringen ställt till med i Sverige..Tyvärr kommer antalet döda att skjuta i höjden en lång tid framöver..Hur var det nu ?`40% redan smittade i stockholm ? Stockholm har "nästan flock immunitet?" 99% får inga symptom ?

Många är lögnerna rtegeringen är pressad av sin oreda i ekonomin att få igång penga kvarnarna igen.

Det kostar på att ha plockat in så många invandrare som inte kommer göra rätt för sig under sina livstider. De få som verkligen arbetar av dem som hittat hit de senaste 5 åren får se sin "samhälls vinst" ätas upp av rättegångskostnader, brottsutredningar, ökat antal poliser, domararvoden, advokatarvoden, nämndemanna arvoden, Fängelsevistelser mm Som den brottsliga delen av de invandrade kostar landet. Så någon ekonomisk vinst med all denna invandring existerar inte det begriper även Svenskar med 80 i IQ
Jag håller med varenda ord du skriver, bra inlägg!
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Så enligt FHM har 6 miljoner varit smittade i Stockholms län. Nytt lågvattenmärke?

Se dagens pressträff ungefär 10 min in.

AT skulle kunna göra en Sieg Heil på PK:n utan att media skulle reagera. Helt sjukt.
Citera
2020-04-21, 15:03
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Cheddar
Ja 185 nya döda idag. Sorligt och ungefär så många som dör per år i enbart influensa. Corona har dödat lika många på 1 dag!

Ju längre vi går och kurvan är oförändrad, vill jag bara varna för att nästa tisdag kommer dödstalen troligen ligga en bra bit över 200 och högre nästa tisdag igen osv.. så kommer det förmodligen pågå hela sommaren.

Av dessa 185 döda finns det personer som dog för veckor sedan och för varje vecka som kommer, kommer dessa eftersläpningar att byggas på. Om du inte förstår och ändå tror att 185st dog idag - gå och ät corona.
Citera
2020-04-21, 15:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Sverige klättrar i PPM-ligan, nu förbi Schweiz.

1. Belgien, 518
2. Andorra, 479
3. Spanien, 455
4. Italien, 399
5. Frankrike, 310
6. UK, 243
7. Nederländerna, 229
8. Sverige, 175
9. Schweiz, 166
10. Irland, 139
11. USA, 128

Referensnationer i asiatiskt epicentrum:

Sydkorea, 5
Kina, 3
Australien, 3
Malaysia, 3
Japan, 2
Singapore, 2
Thailand, 0.7
Hongkong, 0.5
Ja idag gick vi som jag väntat förbi Schweiz i DPM-listan. Trist att vi utmärker oss här.
Citera
2020-04-21, 15:04
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Du är ju helt sjuk.
Jag skojade med dig, ledsen för det. Är uttråkad.

Är däremot helt allvarlig med resten. Än så länge klarar sjukvården av allt det här. Dessutom får man anta att det i stort sett är samma människor som är orädda och rör sig utomhus. Många av dessa har redan haft smittan. Som jag sa tidigare så ser jag till att inte träffa några äldre eller andra som är i riskgruppen.

Jag tror det är väldigt viktigt att detta tar slut så fort som möjligt, annars kan skadan på befolkningen bli betydligt värre än av själva viruset.

Att andra länder i till exempel Norden har färre dödstal per capita betyder absolut ingenting, eftersom de haft snävare restriktioner och således färre antal smittade. De kommer dock komma ikapp oss när smittan fortsätter spridas där, samtidigt som vi är flockimmuna och går in i en ny golden age.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in