2020-04-20, 15:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur får du fram den siffran? Sverige har 1635 döda och 14855 fall. Det ger en dödlighet på 1.1%.

Men inte du också. Herre gud, det här har jag tagit upp med ett antal alarmister. Du säger att Sverige har 14 855 fall? Men tror du det är alla som har blivit smittad av Corona? Nej, det är det ju inte. Så du kan inte dela antal döda med hur många fall sverige har för det vet man inte.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jovisst, jag beskrev bara hur svårt vissa har att ta till sig data.
Jag håller med om att vi har galet hög dödlighet.
Jag tror det beror på
- sportlovet oturlig vecka för Stockholm
- Galet hög andel invandrare.

Tyskland har mycket invandrare och de har färre döda sett till befolkningsmängden.

Sverige har misslyckats på grund av att vi införde restriktioner för sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad tror ni???
Kommer det dö typ 30-40 pers om dagen nu till flockimmunitet eller vad kan komma att ske?
En tiondel av den dagliga dödligheten, ja nånting sånt. varav många rent statistiskt inte hade många veckor kvar att leva ändå för att det är andra sjukdomar de dör av, inte just det här viruset även om de kan testas positivt för det. Du kommer inte att se någon signifikant ökning av mortaliteten 2020 jämfört med tidigare år. Däremot med början 2021 då massfattigdomen sätter in kommer mortaliteten att rusa i höjden med massiva nedskärningar av sjukvård och äldreomsorg så att innan detta årtionde är slut kommer medellivslängden att ligga under 80 år i Sverige.
Citera
2020-04-20, 15:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad tror ni???
Kommer det dö typ 30-40 pers om dagen nu till flockimmunitet eller vad kan komma att ske?

Vi kommer nog att få se 40-70 döda per dag många veckor framöver.
Citera
2020-04-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Man kan se en trend ändå, den absolut bästa grafen jag sett är den här.
https://adamaltmejd.se/covid/

Ja om jag utgår från datan 2 veckor sedan och bak så går kurvan uppåt väldigt kraftigt.
Citera
2020-04-20, 15:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, min känsla av presskonferensen var också, att Tegnell börjar öppna för det nu.

Jag tror inte att det går. Den folkliga acceptansen för en lock-down i Sverige är sannolikt praktiskt taget noll, efter att befolkningen har matats nu i veckor med hur bra det går för Sverige och hur låga döds- och sjukdomsfall vi har. Kanske i början av april, men nu går det inte.
Citera
2020-04-20, 15:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Har du en liten flaska handgel med dig så kan du ju ta lite gel på en näsduk/servett och torka av påsen med också.

Jag vet, men jag har inte fått tag i det. Jag missade handsprithamstringen, så jag har hela tiden varit tvungen att använda mig av andra metoder. Som tur var hade jag rejält med flytande tvål och diskmedel hemma (och _det_ finns ju i affärerna också).
Citera
Medlem
Talespins avatar
Varenda jävla uteställe i Örebro ska tydligen ha varit fullkomligt proppfulla runt lunch.

Förmodar att det såg likadant ut i resten av Sverige.

Folk är inte direkt rädda för viruset
Citera
Medlem
Malmösossarna fortsätter leverera underligheter

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-20/s-toppen-om-vi-staller-in-malmofestivalen-i-ar-kommer-det

S-toppen: ”Om vi ställer in Malmöfestivalen i år kommer det att drabba en massa aktörer”
Citat:
Malmöfestival i sommar eller inte? Flera musikarrangörer har nu höjt rösten och föreslår att festivalen ställs in och att pengar istället läggs på att hjälpa Malmös coronakrisande kulturliv. Men socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström anser att Malmö har mer att förlora än vinna på att ställa in Malmöfestivalen.

Malmö slutar aldrig förvåna en.
Citera
Medlem
Sverige har självklart inte valt flockimmunitet själva utan de mäktigare länderna har valt ut sverige till att vara försökskanin och "testa" den här metoden. Från tidigare pandemier kan man se att flockimmunitet inte lyckats, varför i hela världen skulle sverige lyckas över länders vars medicinska kunskaper är betydligt större, tex Iran och Kina?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det finns fler förklaringar.
Men se dig omkring i Sverige på konserter, krogen, köplador etc så ser du att vi kan vara tämligen intima vi också ...

tror det inte är någon skillnad på yngre, däremot umgås äldre i Italien mer flitigt.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förhoppningsvis kommer vi lära oss mycket av denna kris.

- Jag tvivlar. Den kunskap som hade behövts för att motverka Covid-19, har varit känd sedan Digerdödens dagar. Epidemier stoppas genom att man stoppar människors rörlighet.

Covid-19 är inte den mest dödliga smittan. Nästa epidemi kan vara mycket dödligare. Då duger det inte med en statsepidemiolog som inte gör mer än att sitta och hoppas att sjukdomen ska vara harmlös. Covid-19 har visat hur pinsamt oförberedda Europas myndigheter är på en epidemi.

Covid-19 har onekligen skapat ekonomisk kris. Hur mycket av den krisen hade kunnat undvikas ifall myndigheterna hade agerat vettigt från början? Samhället och ekonomin hade inte tagit stor skada ifall man hade stoppat flygtrafiken mellan Europa och Kina.

Jag räknar inte med att Folkhälsomyndigheten kommer att lära sig någonting. Men svenska folket kanske lär sig att värdesätta vårdpersonalens arbete.

Citat:
Till att börja med måste vi (i Sverige) bygga upp ett lager av skyddsutrustning till sjukvården.

- Ja. Ett sådant lager kan vara bra att ha, av fler anledningar än bara epidemier.

Citat:
Det vill jag se på plats innan året är slut.

- Sverige har haft ordentliga beredskapslager av diverse viktig materiel. Någon tokskalle kom på idén att skrota dessa lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in