Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Förhoppningsvis kommer vi lära oss mycket av denna kris.
- Jag tvivlar. Den kunskap som hade behövts för att motverka Covid-19, har varit känd sedan Digerdödens dagar. Epidemier stoppas genom att man stoppar människors rörlighet.
Covid-19 är inte den mest dödliga smittan. Nästa epidemi kan vara mycket dödligare. Då duger det inte med en statsepidemiolog som inte gör mer än att sitta och hoppas att sjukdomen ska vara harmlös. Covid-19 har visat hur pinsamt oförberedda Europas myndigheter är på en epidemi.
Covid-19 har onekligen skapat ekonomisk kris. Hur mycket av den krisen hade kunnat undvikas ifall myndigheterna hade agerat vettigt från början? Samhället och ekonomin hade inte tagit stor skada ifall man hade stoppat flygtrafiken mellan Europa och Kina.
Jag räknar inte med att Folkhälsomyndigheten kommer att lära sig någonting. Men svenska folket kanske lär sig att värdesätta vårdpersonalens arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Till att börja med måste vi (i Sverige) bygga upp ett lager av skyddsutrustning till sjukvården.
- Ja. Ett sådant lager kan vara bra att ha, av fler anledningar än bara epidemier.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Det vill jag se på plats innan året är slut.
- Sverige har haft ordentliga beredskapslager av diverse viktig materiel. Någon tokskalle kom på idén att skrota dessa lager.