2020-04-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad tror du själv?
De som arbetar inom sjukvården skulle nog uppskatta den typen av kommentarer från dig, testa.

Dom skulle nog uppskatta mer av ordentlig skyddsutrustning gissar jag på, vad tror du?
Citera
2020-04-17, 09:56
Medlem
InOurNatures avatar
Vet inte om den postats idag, vi missar att räkna gamla;

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Citera
2020-04-17, 09:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag bortser från dina påhopp.
Att söva en sjuk person för att lindra är inte realistiskt utan fortlöpande övervakning.
Att söva för djupt, för länge - utan övervakning leder till döden.

Dessutom, med vilken rätt ska man söva äldre, sjuka personer?
I Sverige är inte aktiv dödshjälp tillåten. Allting man gör ska ha ett meningsfullt syfte rent medicinskt.
Det är precis det jag säger. Sådant måste göras på IVA. Vi låter dock våra gamla dö på boendena och i hemmen där man inte kan ge andningsstöd.

Jag tror du har missuppfattat hela grejen. Det handlar inte om att söva ner gamla på måfå utan behandla dem som alla andra svårt sjuka i COVID19.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Mer positiva siffror, -18st på IVA sedan 15/4
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Jag tror och hoppas att covid-19 är på nedgång i Sverige. Skåne har länge trott att NU kommer den stora vågen av smittade men vi ligger på en helt platt nivå med väldigt få bekräftat smittade och ofta inga nya döda dagligen.

Jag tror vi kan återgå till det nya normala till midsommar, kanske öka samlingar till 100-200 och att ha fester utomhus blir ok.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Uppenbarligen är Ahmed inte särskilt inkluderande utan pratar bara om den lilla eliten bland sverigesomalierna som har "kämpat sig till ett jobb".

28% av sverigesomaliska männen och 18% av sverigesomaliska kvinnorna har ett jobb.

Så han vill värna om dessa grupper. Inte den stora majoriteten bland hans landsmän.

https://arbetet.se/2015/10/14/den-nya-underklassen-arbetslosheten-praglar-somaliers-liv-i-sverige/

Exakt! Tänkte just skriva det. De kan ju börja med att skaffa sig ett jobb till att börja med om de vill få upp lönerna. Fullt med somalikärringar i spökdress som glider omkring i Järva och gör intet om dagarna. Männen sitter på café eller bänken på torget i timtal och tjattrar. Men i grunden spelar pengar ingen roll när man hela tiden uppvisar ett olämpligt beteende.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-04-17 kl. 10:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"Lysande" om det ser ut så. Då de körde militär karantän med 12-15x resurserna.....
och:
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

IVA doctors tend to multiple patients at once, generally. I don’t see there being a huge difference in IVA beds and IVA doctors.
Citera
2020-04-17, 09:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Remdesivir verkar vara en lösning tills vi får ett vaccin. Men folk kommer fortfarande bli sjuka, så det är bara inte att återställa allt till som det var förut, eller hur tror ni man kommer göra?

Mycket glada nyheter dock, om typ 95% kan överleva utav de som är svårt sjuka.

Hur menar du? Det är ju du och vi andra som är staten.

Ja vad ska vi använda våra pengar till.

Se till att få igång produktion av egen Remdesivir kanske?
Jag håller med dig och det är vi som är staten och finns det preparat som är så pass effektivt mot Covid19 som nu Remdesivir sägs vara, så finns det absolut ingen orsak överhuvudtaget att inte se till att ombesörja tillgången på det. Det är regeringens skyldighet och det är deras ansvar att se till detta snarast utan undanflykter.

Vad är det som gäller vid framställning av medicin? licens och tillstånd men vad mera?
Citera
2020-04-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Eller om det hade varit tvärt om, att alla som fick medicinen dog. Då hade man nog varit tacksam för placebot.

Såklart, men om 10 personer ligger och kvävs och hälften får ”standardbehandling” och en annan får Remdesivir (som verkar ha positiv effekt i många studier) så är det inte jättesvårt att dra slutsatsen att de som får medicinen förmodligen kommer klara sig bättre.
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Svara då ditt pucko, men du kan inte för du vet inte!
Nej, jag vet inte hur det är att ligga i respirator. Men jag har empati, jag kan till skillnad från dig leva mig in, föreställa mig hur det är att ligga i en respirator utan har varit där.
Det är inte så svårt då uppgifter förekommit många gånger i tråden att läkare ringt runt till riskgrupper och diskuterar hurvida de verkligen vill ha denna typ av behandling. Ja, inte svårt om man har empati vill säga och kan lägga ihop två och två.
Sedan förstår jag att låg IQ och noll empati är två tunga handikapp (minns att jag har empati).
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Aktiv dödshjälp har skett långt innan dess. Det prematura dödsfallet har noterats som en biverkning av morfin.

I själva verket får de 4x letal dos. Då är det inte tal om biverkningar. Då är det tal om aktiv dödshjälp!

Landstingen har sett igenom denna praxis redan för 20 år sedan och konstaterat att det OK att göra så här.

Läkarna beordrar. Sköterskorna trycker in överdosen. Sköterskan sitter där tills det är över. Sedan är det bara att glömma att hon är medhjälp till mord och snabbt utföra andra arbetsuppgifter. Man kan ju eventuellt vara lite förvirrad och ledsen efter detta, med det tas inga hänsyn till, eftersom aktiv dödshjälp har funnits länge.

Sköterskorna läser sina böcker under utbildning. Etik och sådant. Sedan kommer de ut i verkligheten där de bara förutsatts hjälpa till vi den aktiva dödshjälpen.

Hur ska man ens förklara döden som en biverkning när man med vett och vilje ger en dödlig dos.

Spelar ingen roll vad lagen säger.

Lagen säger att man måste ha påskrift från patient eller anhörig för att inleda passiv dödshjälp. Enligt lagen ska denna sökas av den sjuka eller anhörig. I realiteten söks den av en läkare vilket är ett gravt lagbrott, och vare sig den sjuka eller anhöriga får veta att man tagit bort antibiotika t ex (vad gäller en vanlig lunginflammation, inte covid.) De tror att anhörig blir behandlad. Men läkaren väntar på att döden ska inträffa så det ska bli en ledig IVA-säng för en yngre människa. Detta kan hända trots att det finns tecken på att behandlingen innan den stoppades, hjälpte.

Vården står utanför lagen. I vårt landsting hade vi en pedofil som förgrep sig många gånger på barn i pediatriken. När detta uppenbarade sig blev det fängelse. Direkt ur fängelset återanställdes läkaren som pediatriker! För han var ju så bra! De flesta som går dit med sina barn vet inte om att läkaren suttit inne i flera år för sexuellt våld mot barn. Ingen varnar dem.

Ett annat fall var när en läkare räknade fel och överdoserade en på vårt sjukhus med acetycystein, 100 x dosen patienten skulle ha. "Jag brinner" vrålade patienten om och om igen, läkaren kom tillbaka och sa det var trams, patienten hade glidit ner på golvet. Efter utskällning över att fjanta sig, gick läkaren fram och sparkade (inför övrig vårdpersnal) patienten och manade henne till att sluta löjla sig.

Efter det började patientens hud falla av och vid de laget pumpande de in vätska men det bara rann ut igen. Patienten dog efter många timmars plågor i grav smärta då lungor och hjärta gav upp. Hon var under 35. Hade tagit en smärre överdos paracetamol i destruktivt syfte men ångrade sig och ringde 112. Medicinen är rätta antidoten i rätt mängd.

Sjuksjöterskorna sa att det inte fanns så mycket acetylcystein på avdelningen och att läkaren räknat fel. De fick dock inte räkna om för läkarbitchen ledde allt och visste allt och hade ingen användning av sköterskor. "Vem är det som är läkare, ni eller jag?" skrek läkaren.

Hälften av syrrorna gick hem med trauma och fick ta medicin och gå i terapi efter detta för att orka leva, och att de inte talat upp mer.

Läkaren blev satt under internundersökning under ett år, men ansågs så oundgänglig att hon fick jobba ändå. Dagen efter mordet kom hon trallande in medan syrrorna grät. Sinnessjuk jävla psykopat.

Utredning visade att hon inte gjort något fel, trots mobbning av personal att ge sådant de var tveksamma om, trots att hon sparkat på en döende och skrikit åt henne att sluta tramsa. Man blir inte anmäld om man förgriper sig på barn, eller misshandlar och mördar patienter. Fattar inte att det inte blev polisanmält och betraktat som vållande till annans död.

Men det händer ju aldrig. Lite annorlunda med pedofilen, svårare hänvisa till att övergrepp är en del av vården. Så efter 10 år av övergrepp åkte han fast och polisen är de enda som kan skydda dig i det läget. Resten av läkarna är lojal mot läkaren som gjort fel och gaslightar patienter att de inbillat sig. Man ska aldrig anmäla fel i vården till vården. Är det brottsligt så är det polisen som gäller. Tyvärr låter sig ibland polisen luras med då läkarna hittar på att patienten har svår schizofreni (inte sant). Och då blir det inget av det.

Och allt detta hände innan corona.

Med detta i bagaget, hur ska vi någonsin få en bra coronavård? Det var ju skit redan innan.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
vad är det där för nyhet egentligen?

4500 nya döda på ett dygn är inte alls vad t ex Worldometers, Johns Hopkins och Wikip skriver (de anger lite drygt 2000 per dag de senaste dagarna). Och det framgår inte av underliggande länk till Reuters. Där ser jag bara en total. Är det någon på NSD/TT som tittar till den där totalen varannan dag som skrivit "nyheten"!?
Man har räknat in de döda som inte har registrerats. Siffrorna på totalt antal döda är nu uppe i 34,641 vilket om du tittar är ett rejält kliv på mindre än två dygn.
Citera
2020-04-17, 10:00
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Mer positiva siffror, -18st på IVA sedan 15/4
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det säger bara att platserna är fulla. Inte positivt.
Vi har slagit i vårdtaket innan det ens börjat.

Om du tittar på graferna så ser du att vi slog i taket den 13.
https://c19.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in