2020-04-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Syns inte alls på Södermalm, där fikar vänstermänniskan helt oberörd i folksamlingar

Jag gissar att det delvis kan bero på åldersfördelningen. Det bor många yngre personer på Södermalm, eftersom lägenheterna i genomsnitt är mindre än t.ex. på Östermalm.

De är dock duktigare på att hålla avstånd när de beställer. Låt oss ge en poäng för det :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det kan bli svårt då dom vägrade hjälpa min vän som knappt kunde andas, hade hög feber, ont i lungor ja allt det där. Tack och lov så repa han sig till slut, men han i sin tur smittade mig. Jag fick dock ingen feber. Utan var mest kall, 35,7gr. Nu idag så är det mycket bättre men det känns än i lungorna. Gått nu 4v antar jag. Brukade vara sjuk max 1-2 dagar.
Ja det är långdraget..som det verkar. 1177 har ju varit kaotiskt att komma fram till också.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Efter helgerna har vi uppenbart stor eftersläpning. Vi såg det 2 dagar förra veckan den 7 och 9e, sedan i helgen var ju dödstalen 20, 14, 36 döda. Du kan ju inte bara ta dagens hopp och ignorera helgens mycket låga siffror. Dom stora talen i eftersläpningen är trots allt dom närmaste dagarna.

Det var just ett bra inlägg med ett glidande medelvärde bakåt som visar ett stabilt antal runt 70. Tittar du dessutom på folk på sjukhus och IVA så stöder det den bilden sedan ganska länge.

Det är ingen explosion på gång.

Tegnell har sagt att det är veckor av eftersläpning.

Det visar även deras dokument att det revideras fortfarande från föregående veckor. Detta kan förklaras att det tar tid att testa och konstatera att någon har dött av covid19. Det skulle vara väldigt anmärkningsvärt att det skulle gå på en dag i Sverige när det tar betydligt längre tid enligt patologer.
Citera
2020-04-15, 18:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nej är passagerar plan med fönster är ju bilder på flygen där men de som åker mellan London och kina är väl kineser som bor i London som ska hem och hälsa på släkt. Såg även plan från Shanghai till Zürich men är väl personer som är därifrån som ska hem nu

Nu vet jag ju inte vad just det där är men som ex. så flyger det omkring en del sjukvårdspersonal också.
Tror iaf inte att det är turister.
Citera
2020-04-15, 18:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Grymt om Tegnell & Co. lyckas vänt kurvan redan, helt otroligt isf. Medan många andra länder bommat igen helt så har Sverige lyckats med relativt små medel vänt på skutan..

Ingen som nämner alla restauranger, caféer m.m. i Norge, Danmark, m.fl som går i kk efter deras lock down i flera veckor.

Imponerande Sverige än en gång!

Vänt kurvan? De har ju inte gjort någonting ...är ju det som är felet. De gör knappt någonting för att begränsa smittspridningen. Allt ansvar är lagt på folket.

Dödstalen ökar för var dag. Läget är allt annat än bra!
Citera
2020-04-15, 18:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
iofs har man svårt att andas
är det väl 112 som gäller?

Jag ringde dit oxå, när vännen var som värst och kippade efter andan. Dom sa bara att dom inte åker ut för sånt utan hans medgivande, vännen som knappt kunde prata och yrade som fan. Bad då dom att dra åt helvete.

Där tappade man all respekt för sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ska de boende ligga där och dö av törst i sin egen avföring och urin, då? Detta måste ju lösas jättefort! Borde finnas några uppsättningar skyddskläder någonstans, som någon kan skicka i en taxi eller budbil till boendet.

Ja, iaf tills utrustning kommer.

Ju fler anställda som smittas, desto fler gamla som ligger i sin egen skit, övergivna.

Att skydda personalen är grunden.

Man ska ha respekt för detta virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Så ingen restaurang/café i Sverige går i kk? Välkommen till verkligheten.

Nämen, han/hon menade en ANNAN gång "ironi mode off"
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Medveten om detta, men vi har iaf FÅTT ha öppna butiker, restauranger m.m.

Hur blir det med andra länder som haft helt stängt i 2-3v? Värre tror jag men ingen nämner detta.

De har haft stängt betydligt längre än 2-3 veckor, på andra håll.

Du tänker fel. Det kostar mer att ha en restaurang eller butik öppen med mycket få gäster, än att ha den helt stängd. Eftersom du måste betala för de rörliga kostnaderna (löner, el, råvaror...). När den är helt stängd och personalen permitterad utan lön, har du bara hyran och försäkringen att betala. Och dessa kan gå att förhandla ner i det här läget.
Citera
Medlem
Märks redan nu i samhället att folk tycker det är skönt att vi överlevt detta mördarvirus.
Polarens restaurang har gått tungt nu i flera veckor men efter nyheterna idag så har det börjat röra på sig, de 50 platser han får erbjuda är numera bokade alla dagar framöver.
Vi var påväg att dra ner på folk på jobbet men det blir inte av nu efter att media gått ut med att vi går mot ljusare tider 🙌
Citera
2020-04-15, 18:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror masker är bra. Någon gång hoppas jag att Sverige ska rekommendera det också. Jag har inte sett en enda person som har mask.

Hur är det i Norge?

Väldigt, väldigt lite munbind på folk (inga masker), främst asiater. Sen lite folk med typ halsduk framför ansiktet. Nu börjar ju även vädret bli varmare, så man får se om de blir på..

Har inte varit i Oslo centrum, för jag inte haft behovet.

I butiken håller folk distans vid kassan. Ett litet näröppet praktiserade även här i påsk att inte släppa för många människor samtidigt.

Mindre folk ute, men misstänker att det börjar lite "klia" i folk (värmen, 16 grader idag), när talen här ser bra ut.
Citera
2020-04-15, 18:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Grymt om Tegnell & Co. lyckas vänt kurvan redan, helt otroligt isf. Medan många andra länder bommat igen helt så har Sverige lyckats med relativt små medel vänt på skutan..

Ingen som nämner alla restauranger, caféer m.m. i Norge, Danmark, m.fl som går i kk efter deras lock down i flera veckor.

Imponerande Sverige än en gång!

Mitt under en världsomspännande epidemi är inte restauranger det som innehar högsta prioritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in