2020-04-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
OM nu det har vänt, vilket jag inte tror på förrän det syns i solklara siffror, så är jag benägen att hålla med att Tegnell vänt kurvan redan.

Däremot förstår jag inte att du missar att nämna att konkurser och uppsägningar/varsel ökar lavinartat i Sverige, varför missar du att nämna detta undrar jag?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-mycket-okade-konkurserna-hittills-i-april

Medveten om detta, men vi har iaf FÅTT ha öppna butiker, restauranger m.m.

Hur blir det med andra länder som haft helt stängt i 2-3v? Värre tror jag men ingen nämner detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror masker är bra. Någon gång hoppas jag att Sverige ska rekommendera det också. Jag har inte sett en enda person som har mask.

Hur är det i Norge?

De syns i gatubilden lite då och då i Stockholm.

Då varnar även de finska myndigheterna att om man inte kan använda masker på ett korrekt sätt då kan de istället ÖKA smittspridningen.

Man vaggas i falsk trygghet och dessutom smittar sig själv när man tar av masken.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Var lite realistisk nu. Vårdpersonal är inte höginkomsttagare, om du har två inkomster i hemma och en behöver stanna hemma- vem tror du det blir?

Den där ”släktingen” som ska stanna hemma med barnen är i 99% av fallen mor eller farföräldrar. Precis de som inte ska sitta hemma med snoriga barn medan mamma och pappa är ute och vårdar covid fall.

”Dessutom kan man ha ett system där barnen loggar in digitalt på sina lektioner, och gör inte barn det så åker en lärare genast dit” - det låter inte som du har barn, åtminstone i skolåldern. Det du föreslår är mao dagliga hembesök av lärare?

Detta kan ju samhället styra upp. De kan a) neka föräldrapenningen och b) neka den vårdanställda att stanna hemma, om det finns en medförälder som inte har ett s.k. samhällsviktigt yrke. Regeringen har mycket makt just nu.
Citera
2020-04-15, 18:43
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Precis dagarna runt Påsken fick drygt 20 till och hamnar upp mot 50-55. 13e och 14e kommer säkert upp dit också och kanske alla senaste 7 dagarna upp ett 10 tal död till. Innebär trots det ingen tillväxt av dödstalen, utan en platå och början till nedgång.

Hur kan det bli det när Tegnell själv säger att det är en stor eftersläpning av inrapporteringar? Som hela 2 veckor bakåt?
Citera
2020-04-15, 18:43
Medlem
Många bland personalen på äldreboenden smittade i Stockholm.

I ett första skede har 200 personer som arbetat på ett tiotal olika äldreboenden runt om i Stockholm provtagits. Av dessa hade 15 procent antikroppar mot coronaviruset vilket tyder på att de varit sjuka i covid-19. Nio personer hade antikroppar utan att de känt av några sympton.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forsta-coronatesterna-pa-aldrepersonal-var-sjunde-hade-haft-virussmittan
Citera
2020-04-15, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Exakt, att sitta att förminska detta säger väldigt mycket om andra.

Du kunde inte ha sagt det bättre själv

Nu kan jag inte prata för andra, men jag har inte förminskat denna kris.
Jag har bara underlåtit att bli en hysterisk skållad råtta, till skillnad från dig.
Citera
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De syns i gatubilden lite då och då i Stockholm.

Då varnar även de finska myndigheterna att om man inte kan använda masker på ett korrekt sätt då kan de istället ÖKA smittspridningen.

Man vaggas i falsk trygghet och dessutom smittar sig själv när man tar av masken.

Syns inte alls på Södermalm, där fikar vänstermänniskan helt oberörd i folksamlingar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Detta är både tragiskt och fruktansvärt. Staten har sålt ut folket.

Det är fullständigt förståeligt att sjukvårdspersonal vägrar vårda utan erforderlig skyddsutrustning.

Ja, det är bra att de säger ifrån.
Att gå in oskyddad och bli sjukskriven är bara korkat. Särskilt med tanke på smittspridningen.
Citera
2020-04-15, 18:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nu kan jag inte prata för andra, men jag har inte förminskat denna kris.
Jag har bara underlåtit att bli en hysterisk skållad råtta, till skillnad från dig.

Du förminskar detta genom att säga det dog 100k i Sverige förra året.

Sedan skiter du ur dig hur blåst alla andra är för att de inte delar din verklighet.

Bra jobbat
Citera
2020-04-15, 18:45
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Medeltalen är för åren 2015-2019, enligt SCB.

Rubriken för kolumnen är:

Medelvärde/Average
Medel 2015-2019

Excel-filen finns här:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

om du själv vill titta på den

Tack, det framgick inte i inlägget tror jag.
Lite märkligt att inte ha med 2020 iof i medeltalet
Sedan var befolkningen mindre åren innan än idag. 2015 var vi runt 9,75 miljoner mot 10,23 i år vlket borde resultera i färre dödsfall tidigare år. Så även om det är högre 2020 flera dagar hade jag förväntat mig en större skillnad
Citera
2020-04-15, 18:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag? Jag har anmält mig till både region och kommun för att ställa upp om det blir personalkris. Utöver det handlar jag åt två äldre grannpar. Dessutom jobbar jag heltid i en samhällsviktig bransch varför jag aldrig kommer att permitteras.
Frågor på det?

Smittbärare där.. Fyfan..
Citera
2020-04-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jämför inte med hur det såg ut i Sverige innan. Jämför med hur det ser ut i övriga nedstängda europeiska länder istället.

Vad pratar du om, konkurser är konkurser och arbetslöshet är arbetslöshet, frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in