2020-04-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag lade inga personliga värderingar i det mest bara less på att vi spenderat miljarder i humanismens namn utan tanke på ekonomiska konsekvenser.
Hela världen skulle vi rädda, inga grupper ställas mot varandra.
Men nu verkar det ta emot helt plötsligt.

Det instämmer jag i.
Citera
2020-04-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Nu har 80-89-åringar passerat 400 dödsfall och avviker mer och mer från övriga åldrar... 0 nya intensivvårdsfall.

Det är hundratals andra som ”tävlar” om intensivvårdplatserna, folk ser ofta bara dödsfallen men det är långt fler än så som behöver intensivvård i många fler åldrar.

Uppåt 300 bara i Sthlm mellan 20-70 år. ”Just nu”. Vilket redan är cirka tre gånger fler än totala antalet intensivvårdplatser som har funnits i Sthlm tidigare år...

Jag hade inte velat vara positionen där man ska få ihop det här.

Sthlm finns här: (som baseras på Folkhälsomyndighetens statistik) https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Folkhälsomyndighetens dagliga statistik: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

skydda de äldre äldre gick obemärkt till att "offra de äldre äldre" weird
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är landstinget som är ansvariga för sjukvården och äldrevården, det är även landstinget som har valt att sälja ut en massa till riskkapitalister, moderaterna skröt för övrigt om att det fanns överflöd av pengar i landstinget 2013 och 2014 men när de förlorade valet så skreks det om att pengarna var slut.
Privatvård är både bättre och effektivare än offentlig. Det finns en anledning till att St Göran funkar bra i Sthlm exempelvis
Problemet är landstingen och en extrem befolkningsökning.
Citera
Medlem
"Den svenske strategien er blitt kritisert av mange, verden over. Blant annet USAs president Donald Trump.

Som svar sa Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell at grunnen til at de har valgt denne strategien, er at det får så store konsekvenser.

- Vi er ikke overbevist om at lockdown og slike ting fungerer veldig bra. Strategien er å be alle jobbe hjemme, unngå kollektivtransport og i stor grad holde seg hjemme, sa Tegnell til CNN tirsdag morgen.

Han sa også at de tiltakene de har gjort, er tiltak som vil kunne vare i flere måneder.
- En sterk grunn er at dette er veldig bærekraftig. Vi kan holde på sånn i månedsvis uten å skade samfunnet for mye
, sa han.

Grunnen til de høye dødssifrene er at smitten har kommet inn på aldershjem, først og fremst i Stockholm. Jeg håper virkelig at resten av landet tar det til seg og jobber for å få til bedre rutiner på sykehjem, har Tegnell forklart.

Rundt halvparten av dødsfallene i Sverige har skjedd på eldrehjem. Den andelen er relativt lik som i Norge."
https://www.dagbladet.no/nyheter/forskere-med-knallhard-sverige-kritikk/72357924

Er det som er nevnt i den fetade delen av teksten den største grunnen til at Sverige har valgt den strategien som er valgt?
Citera
2020-04-14, 23:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
I Augusti är det över för den här gången säger de.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och det tror vi på? Tror inte att detta är över på minst två år om inte man får fram en medicin eller vaccin mot COVID-19.

Det antal människor som just nu arbetar med och forskar kring läkemedel mot covid-19 torde vara rekord på planeten all time high,

jag tror inte det dröjer fram till sommaren ens innan det finns studier och strategier kring bromsmedicineringar och behandlingar,
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vad beror det på att våra två andra stora städer vid sidan av sthlm klarar sig relativt bra? Tegnell har lyft fram sportlovsveckan som inföll en vecka tidigare. Samtidigt är det väl en tänkbar hypotes att vården är bättre i gbg-området än i sthlm. Karolinska verkar enligt min mening vara ett skrytbygge, "kostymen" är för stor och det märks av vid en pandemi.
Man har (hade) inte behövt använda sig av de extra vårdplatserna vid Stockholmsmässan, samtidigt som fältsjukhuset man smällt upp i Göteborg har fått kritik för att vara typ undermåligt.
Lite tvärtom sett till den faktiska situationen sett till hur smittan slagit.
Citera
Medlem
Omöjligt att tro att det här inte skulle komma in i äldrevården på ett eller annat sätt. Om ni har varit sjuka i snuva vet ni hur jävla lätt det är att gå till jobbet fast att man är sjuk. Det e fan inte normalt att inte gå till jobbet om man har lite snuva. Att sedan skilja den snuvan från Corona är extremt svårt. Ja testning skulle ha gjorts från dag 1. Men med tanke på att vi aldrig haft ett problem likt detta förut och att smittan är ny så får vi nog ta och jobba preventivt för att vara beredda till en annan gång. Ja folk dör. Ja de dör där smittspridningen varit som störst från början - Stockholm och angränsande regioner på grund av trångboddhet. Det är samma utveckling som i andra storstäder - att Stockholm och Sverige generellt ska klara sig om äldreboendena är till i 70% privat regi i jämförelse med Finland 25% så är det fan inte så konstigt. Vet inte hur det ser ut i Norge, men Köpenhamns situation liknar Stockholms.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det torde ha varit efter politiska beslut. Sannolikt föranledda av tjänstemannautredningar ...

Det var ett politiskt beslut som sedan gick till ÖB.
Citera
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du ser ingenting konstigt i att hela världen inklusive Indien och Sydamerika gör minst lika stora uppoffringar? Eller är det bara Sverige som överdriver?

Ja det är otroligt konstigt. Skall vi leva i karantän och äta ärtsoppa resten av våra liv? Ha det så kul med det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Finland har mer än dubbelt så många döda per miljon som Sydkorea och Israel mer än tre gånger så många.

Du är mycket tröttsam när du tror att du kommer med poänger hela tiden.
Du verkar tro att antal dödsfall inte alls går att påverka?
Eftersom du raljerar om exakta datum hit och dit.
Såhär går det till min gode vän:
"Oj såhär vart det i Italien så vill vi inte ha det- hoppsan vi har nu våra första fall på IVA! Ok stäng gränserna och testa alla som kommer in i landet! Har vi redan samhällsspridning? Fan! Smittspåra så gott det går! Det går inte för det är för vitt spritt redan? Fuck också vad snabbt det smittar- vi har förlorat kontrollen helt! STÄNG NER ALLT!!"

Jag förstår mig inte på dig
Citera
2020-04-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Tycker vi kan hålla den typen av påståenden borta från denna tråden. Den finns ju i alla andra trådar. Eller vad tycker du?
Grejen är ju att det är väldigt många med invandrarbakgrund som blivit smittade och dött pga corona. Så den diskussionen blir ju bara fel.
Jag håller med, det var lite onödigt..
Citera
2020-04-14, 23:46
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det instämmer jag i.

Romernas hälsa är det ingen som tänker på i dessa tider.
De saknar personnummer och tillgång till vård. Om ni inte tycker om dem skall ni tänka på att de sprider smitta om de ej får behandling. Dessutom har de, enligt Erik Ullenhag, byggt Sverige.
Romsk hälsa är ett projekt jag arbetar med. Intresserade kan skicka PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in