2020-04-14, 16:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Putin kanske menade att risken för honom och hans närmaste är under kontroll?

Nej, han körde med den gamla sovjetiska metoden att ljuga, precis som de nu ljuger om att de har en supermetod för att ta reda på att folk är smittade 24 timmar efter att de har blivit det, eller att deras sjukvård är superberedd och kan tackla detta utan problem.

Den gamla sovjetiska taktiken och tankesättet lever kvar i Ryssland.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och hur vet du att vi inte ligger på 1500, 1600, 1700? Vet du mörkertalet? Allt annat runtomkring? Jag förstår att du ska vara "the voice of reason", men du har ju absolut lika lite aning som alla andra. Inte ens Tegnell vet i dagsläget siffran.

Du väljer att ta någons "3000 döda den 14:e april" och skriva det som att alla som tycker FHM gör detta dåligt är konspirationsteoretiker/har fel. Man kan tycka att FHM gör ett undermåligt arbete utan att vara på din motsatta sida. Men du måste polarisera för att visa för andra hur rätt du har och hur fel den andra sidan har.

Det är problematiskt eftersom dom som hela tiden stöttat FHM och deras åtgärder aldrig sa att vi skulle komma över 50 döda per dag eller 100 döda per dag. Än mindre flera tusen döda. (ser du vad jag gör? Jag tillskriver dig någon annans ord)

Klart man kan. Man kan också vara kritisk till att vi har testat så få att vi kanske inte ens få in en rättvis representation. Vi har rimligtvis testat under 100000 personer under alla veckor medans länder med lägre befolkning har gjort i vissa fall nästan dubbla.

Jag har sagt flera gånger i tråden att jag tycker FHM har agerat sent eller med för veka åtgärder. Varför la man inte gränsen på 50 från början? Varför har man universitet öppna när man vet att dessa är extremt aktiva i att forsla runt personer i Sverige och runtom världen (dessutom många i riskgrupp med åldern)? Det finns så många dumma resonemang som FHM har fört så de förtjänar mycket kritik som de får också. Att vi har många experter och en gammal statsepidemiolog som håller med den här ståndpunkten i dagsläget verkar inte röra dig i ryggen.

Såklart vet jag inte hur många som är smittade eller hur många som dött. Jag utgår ifrån de officiella svenska siffrorna just nu eftersom jag är en sån där idiot som litar på statliga myndigheter. Precis som när det gäller antalet döda i krig kommer siffrorna säkert skrivas upp i efterhand.

Jag kan bara konstatera att de värsta domedagsprofeterna verkar få fel. Just nu verkar det som att Sverige kommer klara av detta utan kaos och samhällskollaps. Om några veckor har vi förhoppningsvis svaret.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Huvudet på spiken!

Att vissa inte fattar det är ett mysterium för många.
Och detsamma gäller de som försöker förklara varför dödstalen skiljer sig mellan olika länder trots att alla utom Sverige använder samma strategi.
Citera
2020-04-14, 16:14
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vet du att många öar som hade smittan blivit av med den via lockdown och är helt smittfria?
Bla. Ön La gomera som hade spaniens första fall.

Men total lockdown är bara i början, sen när man har kontroll kan man börja öppna upp med rätt restriktioner. Men först krävs en total lockdown i ca 1-2 månader.

La Gomera är en av canarieöarna. Mycket turism. De kommer få tillbaka smittan. En så lyckad lock down är ju sin egen värsta fiende.
Citera
Medlem
Rogls avatar
2018 gjorde BBC Four en film om hur en pandemi skulle kunna drabba Storbritanien. Den är verkligen värd att kolla in: https://www.youtube.com/watch?v=RmGiDUczhqQ
Presentatören Hannah Fry är matematiker och här är en nyligen gjord intervju där hon diskuterar filmen och jämför den med COVID-19 epidemin. https://www.youtube.com/watch?v=Xkqtcm3w7Vw
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det har du ingen aning om

Jo det är konstigt för Anders tegnell lovade ju att det inte var risk för smittspridning i sverige för bara ca 2.5 månad sedan ju!

Nä det har jag såklart inte. Vi får se imorrn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Du borde vara mer försiktig med att använda ordet idiot med tanke på dina utspel. Vi har ett överskott på iva-platser tack vare att vi byggt ut denna typ av vårdplatser både i Göteborg och Stockholm på fältsjukhusen bland annat. Inte på grund av att det prioriteras bort. Du är verkligen en märklig individ som lyckats undvika denna information med tanke på att detta ventilerats vid väldigt många av presskonferenserna som hålls 14.00 varje dag mån-fre.
Dessutom länkar du till en sida som innehåller ett diagram som absolut inte styrker ditt påstående, hur tänkte du där?

Du har fel.
Överskottet av IVA beror på att äldre sorteras bort.
De tas inte ens in till sjukhusen utan får plågas ihjäl på sitt rum på ålderdomshemmet.
Dessumtom registreras de inte heller som avlidna av Corona.
Mörkning deluxe och du är ett troll betalt av sveriges regim.

"Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.
Detsamma gäller de mellan 70 och 80 år som har signifikant svikt i mer än ett organsystem.
Det framgår av dokument som Karolinska universitetssjukhuset har skickat ut till ansvariga läkare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

"– De sa att ”vi skickar inte in din mamma till sjukhuset hon är för gammal”. "

"– Jag var där hela tiden, hon fick ingen syrgas, ingenting. De sa att det inte fanns någonting de kunde göra, men palliativ vård är ändå vård. Det enda de erbjöd mamma var Alvedon och att öppna fönstret."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallaans-sorg-mamman-dog-i-misstankt-corona/
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jasså, TT har inte på fötterna längre.

Näe de har inte på fötterna - förmodligen kör de Google Translate, det står inget om mord. De talar om dråp alternativt vållande till annans död (tjänstefel): "omicidio colposo ed epidemia colposa"
Att ett äldreboende skulle planera och sedan uppsåtligt döda sin brukare är ju helt befängt.
Att de agerat oaktsamt så att brukare dött är däremot ytterst troligt.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Inte nödvändigtvis, hade det svenska samhället dock tuffat på identiskt som under 2015 eller 2018 så hade siffrorna varit extremt mycket högre.

Det som måste tas in i analysen är hur samhället har ändrats under pandemin vilket gör att det inte går att jämföra 2015 eller 2018 rakt av med 2020.
Ja det håller jag såklart med om.
Men jag trodde din poäng var att statistiken inte pekar på en överdödlighet av Corona?
Min poäng är att det gör den och att dina argument stärker detta (effekten av ett stängt samhälle - i sig - ger lägre siffror, men vi ser högre än normalt)
Ja ja släpper det...
Citera
Medlem
Förstår inte varför alla panikar över Sveriges dödssiffror. Har ni helt missat att viruset fick fäste i äldrevården för några veckor sen? Ja det är förjävligt men totalt väntad utgång, tyvärr.

Att somalier och irakier är överrepresenterade förvånar mig inte heller med tanke på trångboddheten.

Man börjar ju dock undra hur många som egentligen är smittade i innerstan om sjukvården för det mesta behandlar ovan grupper. Järvaområdet kanske får flockimmunitet före alla andra?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nu är det kör the Guardian som står för "foliehattsrapporten". Att du beskriver dem som alt-right säger väl mer om dig än vad det gör om dem, eller hur kinapojken.
Nej, du! Du länkade till den här sidan:

https://truepundit.com/china-begins-mass-deletion-of-online-research-on-coronavirus-origins/

Ett gäng konspiratörer i foliehattar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur många dagar långsammare Norge? En dag? En vecka?

Ja något färre hade varit döda vid nedstängning en vecka tidigare.
Ännu tidigare så hade det räckt med rigorös testning på alla som varit utomlands. Stängda gränser och isolera de smittade.
Så som de kan göra nu när de öppnar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in