2020-04-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nån som vet?

Ja, den säger emot honom. Det som är grundproblemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Skillnaden mellan Norge och Finland beror på att Norge hade fler alpen-resenärer än vad Sverige hade, dom hade fler smittade än Sverige från början, medan Finland startade med mycket färre smittade då deras smitta inte kom i en enorm klump under en och samma vecka.

Alla kan koppla av, byråkraterna har läget under kontroll:

"I Stockholm har kommunen gått ut med en enkät för att ta reda på som hänt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGL2XJ/tegnell-slar-tillbaka-mot-kritiken-stammer-inte

Ett erkännande att personalen borde haft munskydd kommer vi aldrig att få höra.

Liksom många andra erkännanden vi aldrig kommer att få höra.

Vem granskar FHM och deras rapportering? Ingen?

Och om annan expertis kommer med kritik får de bara höra att "de har fel".

Så enkelt var det.

Hahahahaha aa dagens PK:
"Vi har skickat ut en enkät"
"Alla andra har fel"
"Det är värre i Belgien och NYC"
"Fortsätt tvätta händerna det är jätteviktigt"

Så rullar det på
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Tro mig man vill INTE att kurvan planar ut och stannar av typ här. För där kommer den vara sen som BÄST till 60% blivit smittade.
Verkar det bra för ekonomin det? Att fortsätta som nu så länge?
Och inte en chans att sjukvården inte blir överbelastad till slut och då får vi ökade dödstal bara av det.
Vi är förmodligen knullade

Du tror vi är knullade och jag tror folk kommer semestra inrikes i sommar och sitta på mysiga svenska campingplatser och prata om helt andra saker än C-19.
Citera
2020-04-14, 16:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hur tänker du nu?
Det stärker ju bara case:t att Corona är ansvarigt. Är det så du menar?
Dessutom har vi av allt att döma betydligt färre som dör av influensan tack vare isoleringen.
Ändå har vi rekordsiffror på antal döda.

Det jag säger är att vi inte kan använda statestik över dödlighet i samhället när folk inte är ute och springer, arbetar på arbetsplatser där risk för dödlighet existerar, folk stressar inte på samma sätt osv.

Covid-19 är farligt ja, att jämföra med hur dödstalen ser ut 2015, 2018 eller rent av 1991 visar absolut ingenting då omständigheterna inte ser likadana ut idag jämfört med då.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Nu tycker jag att du är ute och cyklar.. jag tycker inte alls att Sverige har handlat korrekt och handlingskraftigt; om de hade gjort det så hade vi fått se presumptiva åtgärder redan i ett tidigt stadium istället för att blunda.
Man hade lagt upp förberedande ekonomiska hjälpåtgärder från början för att säkra att företagen generellt sett kan hålla sig flytande samt sett till att det gjordes; vi ser ju hittills att det varit rena dagiset med velande hit och dit och mest snack men påfallande lite verkstad.
Man visste på ett tidigt stadium att vi monterat ned sjukvårdsverksamheten samt sorterat bort reservlager samt nödberedskap och ändå så har de varit otroligt sena med att göra någonting åt saker och ting.
Vi hade inte varit i vårt nuvarande läge om man hade hindrat folk från början att resa på skidsemestrar och dylikt alternativt satt dem i omedelbar karantän direkt efter hemkomst samt stoppat inflygningarna från t,ex Iran omedelbart istället för att låta folk komma hit med smittan.
Vi hade inte haft det problematiska läget i Järvafältet i lika stor omfattning som idag, om man hade vidtagit presumtiva åtgärder på ett tidigt stadium. Istället slog man dövörat till när det rapporterades tidigt om hur stor mängd smittade det kom från dessa områden. Det fanns vetskap på ett tidigt stadium hur man borde gjort om man lyssnat på fler experter i ett vidare perspektiv.

Vill du påstå att det går så mycket bättre utan lockdown för företagen i Sverige allmänt samtidigt som de fortsätter betala skatter och avgifter istället för att stänga omgående och pausa skatter och avgifter från början..
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Oj det var ett långt svar om saker som ligger helt utanför FHMs ansvarsområde. Jag har svårt att se hur en lockdown skulle kunnat innebära att vi helt plötsligt skulle haft beredskapslager.

Sen visste inte jag att FHM har ansvar för skattepolitiken det vore bra om du kunde förklara när dom fick det och hur den ekonomiska stödpolitiken är beroende av en lockdown i annat avseende än att den blir radikalt mycket dyrare.
Sedan skulle det vara bra om du kan berätta om varför vissa grupper som somalier eller syrier drabbats hårdare än andra grupper gärna då med någon form av statistik

Hur nonsens tänker du egentligen?
Genom att vara medvetna om att vi inte har ett beredskapslager längre, så hade man kunnat börja styra upp saker och ting och bygga upp beredskapen där det är möjligt fastän det är lockdown alternativt undanta vissa företag för att göra det möjligt att bygga upp beredskapslager.
Om vi hade genomfört lockdown, så hade inte sjukvården blivit så ansträngd som den faktiskt är nu med avsaknad utav nödvändig skyddsutrustning etc, vi hade förmodligen sluppit den massiva äldreboende döden med presumptiva insatser.
Vem har påstått att FMH har ansvar för skattepolitiken; är du dum i huvudet eller? Lika mycket som clownerna i regeringen och Tegnell och kompani när det gäller att vara lyhörda inför andra än sig själva..
Den ekonomiska stödpolitiken blir ju så klart mycket dyrare när vi hamnat där vi är i nu läget än om man hade gjort allting rätt från början, oavsett så måste det få kosta för att rädda den totala mängden liv istället för att som så uppenbart skita i konsekvenserna.
Jag har ingen statistik tillgänglig, men det är etty känt faktum att somalier och andra invandrargrupper har andra socioekonomiska förhållanden samt bor på ett helt annat sätt än vi svenskar och dessutom har en helt annan typ av sammankomster som t,ex moskebesök etc, stora begravningar, bröllopp etc osv, så egentligen behövs det ingen statistik där om man man har sunt förnuft att tänka med.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ovanstående kan vara bland det sjukaste jag har läst. Du är verkligen en förnekare, även när du har siffrorna svart på vitt framför dig.

Menar du på fullt allvar att om SCB publicerar statistik över hur många som har dött, dag för dag, och lägger dessa bredvid siffrorna för 2015-2019, så kommer vi ändå inte kunna säga något om överdödlighet förrän efter "alla månader under året är slut". Är det så jag ska uppfatta det du skriver?

Ja naturligtvis är det som jag säger. Du kan inte slå fast om det blir och hur hög en överdödlighet blir på förrän året är slut. Hur ska du exempelvis få med dina tiotusentals som ska dö i maj juni?

Hur fan kan du få det till att vara »förnekare« när någon säger att det ska räknas på faktiskt utfall? Du är och förblir en katastrofromantiker med väldigt tydlig politisk bias.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vi får nog vänta och se vilka siffror som rapporteras under de kommande dagarna.

Men rimligtvis så ligger antal döda per dag på minst samma nivå som innan påsk. Med en sannolikhet att det ökat lite.

Självklart är det så. Min poäng är bara att slår man ut det per dag och ökningen är minimal så är läget fortfarande helt ok här i Sverige.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ja, den säger emot honom. Det som är grundproblemet.

Som jag misstänkte.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tönt. Du har inga svar, du bara vill piska upp stämningen. Du fattar också att total lockdown i ett år eller mer är fullständigt orealistiskt och ohållbart.

Vet du att många öar som hade smittan blivit av med den via lockdown och är helt smittfria?
Bla. Ön La gomera som hade spaniens första fall.

Men total lockdown är bara i början, sen när man har kontroll kan man börja öppna upp med rätt restriktioner. Men först krävs en total lockdown i ca 1-2 månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffrey.baratheon
tengele borde avgå!

LOL, haha, det känns riktig nazistisk hela uppläget. Jag tycker att Tegnell är hel inkapabelt att förstå att hans modell fungerar inte som på hans dator för att folk och virus är oförutsägbart. Men det är fascinerande att han kan inte ge en ENDA vetenskapligt förklaring att varför vad som hände i Wuhan, Madrid och Lombardia kommer att inte hända här... men ändå verkar vara 100% övertygad att de gör rätt.

Jag tycker nästan synd om honom, när shit hits the fan for real (alltså*senare i veckan eller nästa veckan) han kommer att få*allt skuld på*den här katastrof, men alla de andra gubbar från FHM och regeringen med Löfven i fronten är 100% ansvariga på att ha Tegnell där och följa hans envisshet.
Citera
2020-04-14, 16:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ta ett andetag, fundera en stund på vad du precis har sagt och återkom när din utbildning har påmint dig om hur det fungerar. Trolla med siffror så mycket du vill om det nu roar dig, men en sån här sak kan inte ens herr Trump bortförklara. Till och med dina 22 ”kollegor” säger ju precis tvärtom vad du säger...
Men hur menar du egentligen.
Spanien t.ex. hade en peak c:a 3 veckor efter lockdown och har haft sjunkande siffror i en vecka.
Du menar att de med alla säkerhet kommer få en högre peak längre fram? Eller?
Citera
2020-04-14, 16:06
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det har du ingen aning om

Jo det är konstigt för Anders tegnell lovade ju att det inte var risk för smittspridning i sverige för bara ca 2.5 månad sedan ju!

Du menar precis som Putin sa att det var under "control" och "contained" för 2,5 vecka sen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in