Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Nu tycker jag att du är ute och cyklar.. jag tycker inte alls att Sverige har handlat korrekt och handlingskraftigt; om de hade gjort det så hade vi fått se presumptiva åtgärder redan i ett tidigt stadium istället för att blunda.
Man hade lagt upp förberedande ekonomiska hjälpåtgärder från början för att säkra att företagen generellt sett kan hålla sig flytande samt sett till att det gjordes; vi ser ju hittills att det varit rena dagiset med velande hit och dit och mest snack men påfallande lite verkstad.
Man visste på ett tidigt stadium att vi monterat ned sjukvårdsverksamheten samt sorterat bort reservlager samt nödberedskap och ändå så har de varit otroligt sena med att göra någonting åt saker och ting.
Vi hade inte varit i vårt nuvarande läge om man hade hindrat folk från början att resa på skidsemestrar och dylikt alternativt satt dem i omedelbar karantän direkt efter hemkomst samt stoppat inflygningarna från t,ex Iran omedelbart istället för att låta folk komma hit med smittan.
Vi hade inte haft det problematiska läget i Järvafältet i lika stor omfattning som idag, om man hade vidtagit presumtiva åtgärder på ett tidigt stadium. Istället slog man dövörat till när det rapporterades tidigt om hur stor mängd smittade det kom från dessa områden. Det fanns vetskap på ett tidigt stadium hur man borde gjort om man lyssnat på fler experter i ett vidare perspektiv.
Vill du påstå att det går så mycket bättre utan lockdown för företagen i Sverige allmänt samtidigt som de fortsätter betala skatter och avgifter istället för att stänga omgående och pausa skatter och avgifter från början..
… [ Visa mindre ]
Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Oj det var ett långt svar om saker som ligger helt utanför FHMs ansvarsområde. Jag har svårt att se hur en lockdown skulle kunnat innebära att vi helt plötsligt skulle haft beredskapslager.
Sen visste inte jag att FHM har ansvar för skattepolitiken det vore bra om du kunde förklara när dom fick det och hur den ekonomiska stödpolitiken är beroende av en lockdown i annat avseende än att den blir radikalt mycket dyrare.
Sedan skulle det vara bra om du kan berätta om varför vissa grupper som somalier eller syrier drabbats hårdare än andra grupper gärna då med någon form av statistik
Hur nonsens tänker du egentligen?
Genom att vara medvetna om att vi inte har ett beredskapslager längre, så hade man kunnat börja styra upp saker och ting och bygga upp beredskapen där det är möjligt fastän det är lockdown alternativt undanta vissa företag för att göra det möjligt att bygga upp beredskapslager.
Om vi hade genomfört lockdown, så hade inte sjukvården blivit så ansträngd som den faktiskt är nu med avsaknad utav nödvändig skyddsutrustning etc, vi hade förmodligen sluppit den massiva äldreboende döden med presumptiva insatser.
Vem har påstått att FMH har ansvar för skattepolitiken; är du dum i huvudet eller? Lika mycket som clownerna i regeringen och Tegnell och kompani när det gäller att vara lyhörda inför andra än sig själva..
Den ekonomiska stödpolitiken blir ju så klart mycket dyrare när vi hamnat där vi är i nu läget än om man hade gjort allting rätt från början, oavsett så måste det få kosta för att rädda den totala mängden liv istället för att som så uppenbart skita i konsekvenserna.
Jag har ingen statistik tillgänglig, men det är etty känt faktum att somalier och andra invandrargrupper har andra socioekonomiska förhållanden samt bor på ett helt annat sätt än vi svenskar och dessutom har en helt annan typ av sammankomster som t,ex moskebesök etc, stora begravningar, bröllopp etc osv, så egentligen behövs det ingen statistik där om man man har sunt förnuft att tänka med.