2020-04-14, 10:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är mycket sällsynt att man föds vaccinerad. Kan du citera var jag skrivit att man skulle ärva immunitet?

Man får massor med antikroppar genom modersmjölken. Men efter det så ska barnets immunförsvar bygga upp sig självt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Finns test att köpa på nätet, vet inte om de skickar till Sverige.

Konstigt att det finns innan man ens börjat testa i Sverige. Verkar ta evighet innan man testar. Fattar inte att Sverige har tid att slöa så här. Men Sverige ska väl vänta tills testet är perfekt, kommer ta lång tid. Nuvarande test visar inte falskt positivt men ibland falskt negativt. Tycker man kan stå ut med det.
Det har varnats för att köpa test på nätet, men det var iofs ett tag sen. Finns många skojare.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej flockimmunitet är bra för djur eftersom biologisk flockimmunitet förutsätter att alla individer är dumma och att det inte finns något samhälle som kan skydda individerna.

För människor skulle det vara bättre att använda ordet kollektiv immunitet eller samhällsimmunitet. Det är summan av åtgärder, restriktioner. beteendeförändringar och biologisk immunitet.
Idag kan man säga att Kina och några fler länder har uppnått kollektiv immunitet. Men i Sverige har man valt att nästan låta biologin sköta immuniteten på egen hand. Det kommer att leda till att otroligt många fler måste smittas och dö så klart. Om det ger verklig immunitet eller är bättre för ekonomin återstår att se.
Samhällsimmunitet låter bra tycker jag, lagom ansvarsfyllt😀.

Fast jag bestrider din definition av det, immunitet är enbart en biologisk process, restriktioner har inget med immunitet att göra. Möjligen kan jag gå med på att beteendeförändringar kan räknas in, men då som en biologisk effekt av att vi evolutionärt försöker undvika smitta och inte som styrmedel
Citera
2020-04-14, 10:37
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var väl inte en drivande faktor som diskuterades utan en möjlig smittoväg

Det finns i det närmaste ett oändligt antal möjliga smittvägar. Det är att omöjligt att skydda sig mot alla. Därför är det klokt att skydda sig på det sätt som ger bäst effekt till minsta möjliga insats tvätta händerna håll avstånd etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är mycket sällsynt att man föds vaccinerad. Kan du citera var jag skrivit att man skulle ärva immunitet?
Om vi har flockimmunitet på 66% ett år så kommer den att minska varje år därefter; genom födelse och död.
Efter ett år kommer den vara under 66%.

Hur ser siffran ut efter 10 år.
Människor föds och dör kontinuerligt, 66% minskar för varje år utan smittspridning.
Var tog immuniteten vägen?

Utan kontinuerligt vaccinering ingen flockimmunitet.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-14 kl. 10:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Som du skriver så verkar Sverige inte ta pandemin på allvar i jämförelse med andra länder. Helt tydligt signaleras från myndigheter att pandemin inte är prioriterad under lördagar, helgdagar och större helger som t ex påsk. Går det tolka på något annat sätt?

Jag tolkar det som att man helt enkelt skiter i att stilla sinnet hos somliga med ett osunt fokus på en daglig dödsfallsrapportering.
Citera
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Tycker du tillförlitlig kunskap om utvecklingen av dödsfall är ointressant när man ska avgöra om de skyddsåtgärder man vidtagit är effektiva!?

Om ja, tror jag du är ganska ensam om att tycka det.

Absolut inte ensam i sådana fall. Självklart är information om dödsfall ointressant! Som skribenten du citerade skrev så är det smittspridningen som är intressant när man pratar skyddsåtgärder. Inte när och var folk dör.

Så din logik silar mygg och sväljer kameler. Det gör absolut ingenting för tillförlitligheten och utvärdering av skyddsåtgärder om ett dödsfall registreras på en måndag istället för två dagar senare. Om man tror detta så begriper man just ingenting om saken.
Citera
2020-04-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Säg det till våra gamla som kvävs till döds på våra äldreboenden och ensamma i hemmet.

Det tycks vara så med den här frågan om de äldre att hur man än gör då påpekar sådana som du att de äldre dör och lider. Och värst av allt: i sin ensamhet.

Men fortsätter man karantänen för dem - då dör de i sin ensamhet.
Men släpper man karantänen för dem - då "mördar" man dem.

Konstigt nog är medicinen till detta enligt dig och några andra ännu mer ensamhet. Dvs att hela samhället skulle sättas i karantän. För då befinner sig de äldre fortfarande i sin ensamhet..

När jag reagerade på EU kommissionens ordförandens förslag på att fortsätta karantänen på de äldre till slutet av året då fick jag höra här i tråden att det vore helt rimligt, eftersom de äldre ÄNDÅ inte skulle få så många besök av sina nära och kära..

Ni får ju bestämma er hur ni vill ha det.
Citera
2020-04-14, 10:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
...

Det går oväntat bra med den digitala distansundervisningen på gymnasiet, flera skolor vittnar om att elever koncentrerar sig bättre när de sitter hemma.
I Huddinge planeras nu för någon form av fortsättning på den digitala fjärrundervisningen, även efter coronakrisen.
”Min gissning är att vi inte kommer gå tillbaka till det traditionella sättet”, säger Huddinges gymnasiedirektör Patrik Forshage.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7451230
Det där hänger nog ihop med allvaret i situationen, och att det är tillfälligt. Frågan är hur länge det skulle funka utan fokuset på situationen.
Generellt gäller att högre krav måste ställas på våra ungdomar.

Läste en intervju med nån slags ”socialpsykolog” som uttryckte oro över att ungarna inte får parta loss på flaken i studenttågen ... ... skolan handlar inte om de där tramsiga överhypade tågen, utan om att skapa sig en framtid och verka för att landet fortsätter att utvecklas.
Citera
2020-04-14, 10:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag både hoppas och tror att det löser sig med tiden, vågar inte sia om hur lång tid det kan tänkas ta. Tror dock inte karantän kommer att fungera, har släkt och bekanta i såväl Frankrike som Spanien och usa, speciellt i Frankrike och Spanien verkar det ju vara fullkomlig skit att sitta inlåst, inget jag hoppas kommer hit. Jag och i princip alla jag känner jobbar ändå hemifrån mest, gör få eller inga utflykter och begränsar handlandet till i första han mataffärer. Hoppas verkligen att det inte blir mer restriktioner än såhär, och då bor jag ändå i hus med stor tomt att röra mi

Nu är det försent för karantän. Jag arbetar hemifrån och bor i en liten ort utanför en stor stad så jag vågar mig ut på promenader, beställer hem mat på nätet. Men saknar verkligen det sociala livet man hade innan coronan. Visst facetime och telefon fungerar men det är inte samma sak som att träffas.
Det är sant vi kan inte gissa hur lång tid detta kan ta men hoppas verkligen att det vänder snart
Senast redigerad av 57Emma 2020-04-14 kl. 10:45.
Citera
2020-04-14, 10:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det har varnats för att köpa test på nätet, men det var iofs ett tag sen. Finns många skojare.

Menar inte att man ska köpa. Men det finns antikroppstester som Sverige kan köpa in, men de gör inte det. Ville bara visa på det absurda att man kan köpa på nätet något Sverige påstår inte finns. Om det inte finns, hur har andra länder testat mot antikroppar? Varför måste vi ha finare tester än dem?

Viktigast är att de inte visar falskt positivt.

Det anses komma bra tester om någon månad eller så. Sverigeperfektionen väntar som vanligt........
Citera
2020-04-14, 10:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om vi har flockimmunitet på 66% ett år så kommer den att minska varje år därefter; genom födelse och död.
Efter ett år kommer den vara under 66%.

Hur ser siffran ut efter 10 år.
Människor föds och dör konternuerligt, 66% minskar för varje år utan smittspridning.
Var tog immuniteten vägen.
Jag tror inte du behöver oroa dig över detta.
Om immuniteten sjunker över tiden innebär det att smittans spridning har avtagit, och då behövs ingen immunitet.

Der troliga är dock att det aktuella viruset kommer att snurra världen runt länge än, och då hålls immuniteten uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in