2020-04-14, 10:31
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Till och med utan förbud och nya lagar som stoppar vår frihet så lyssnar den stora majoriteten på förordningar från myndigheterna. Ännu ett bevis på att vi aldrig kommer behöva någon form av karantän eller avstängning av samhället i stort.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-14/svenskarna-skippade-paskresorna

Vi behöver inte stänga ner samhället och vi behöver inte karantäner av något slag.

Mja. "Minskar med x-antal procent" låter ju bra men det krävs att R0 är 1 för att smittan inte ska öka, dvs att en person smittar en person som smittar en person osv. I fem led så är fortfarande en person smittad.

Om det som nu med det här viruset ligger runt 2 så smittar dock en person två personer, som smittar fyra personer osv. I fem led så har 32 personer smittats.

Så låt oss säga att två personer gör det mesta rätt och följer myndigheternas rekommendationer och får ner R0 nära 1, dvs dessa personer smittar tillsammans bara två personer i ett led. Men om en tredje person skiter i rekommendationer så har de andra tvås arbete nullifierats i bara ett led av smitta, för denne person har också smittat två personer. Och deras sammantagna R0 ligger nu på 1.33. I fem led har tre personer med R0 1.33 smittat tolv personer.

Det är alltså i princip omöjligt att stoppa smittan med frivilliga aktioner eftersom det räcker med några få idioter, dvs skidåkare och restaurangbesökare och annat löst folk, för att smittan ska spridas aggressivt. Det här verkar många inte fatta av någon anledning.

Och i det här fallet smittar det också asymptomatiskt vilket gör att man får många ofrivilliga "idioter" som har lyssnat på FHMs rekommendationer att tvätta händerna och stanna hemma när man visar symptom men i övrigt fortsätter livet som vanligt.

När man inser detta så inser man snabbt att myndigheterna inte ens försöker stoppa smittspridning. Man gör till och med väldigt lite för att sakta ner den. Istället så låtsas man som att man gör någonting samtidigt som man gör ingenting och beskyller andra för att överreagera och inte göra någonting, enkom för att skyla över sina egna handlingar.

Och därav att resten av världen häpet observerar vad som händer i Sverige. Man ser hur svenska myndigheter ljuger för och bedrar det svenska folket. Man ser osäkerheten kring viruset och förstår inte att man inte vill avvakta och se utan istället vill använda svenska folket som mänskliga petriskålar. Man ser hur smittan förökar sig närmast oförhindrat och undrar hur vi ska klara av att vårda våra sjuka med de begränsade vårdplatser vi har. Man tittar på hur våra kurvor ser ut och hur IVA-beläggningen torde följa dessa kurvor, och man förstår såklart att vi låter många, många av våra äldre dö utan vård.

Man häpnas kort och gott över att vi är mer hänsynslösa och omänskliga än länder som Kina. Och hur vi svenskar kan vara så osjälvständiga och kuvade att vi bara lallar med.
Senast redigerad av milofo 2020-04-14 kl. 10:35.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Som jag sa, skittesterna visar inte falskt positivt. Dvs de visar inte på att du har antikroppar när du inte har. Däremot kan de visa att du inte har antikroppar, fastän du har.

Läs ordentligt och sluta slösa med min tid!

Det kanske vore en bar idé om du inte kom med stolligheter. Du har ingen som helst aning om vad de mängder av skittester som finns på marknaden har får svagheter. Varför ska vi slösa pengar för att göda skojare som utnyttjar ångestfylla människor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Ska de gå hem? Det har inte avgått något flyg till Thailand på evigheter och idag avgår det två flyg från Arlanda utanför Norden (ett till Minsk och ett till Amsterdam), det ankommer två (ett från Amsterdam och ett från Minsk), varken från Minsk eller Amsterdam ankommer det några flyg från Asien (Istanbul Airport ligger på gränsen men i Europa). Ingen kommer hem överhuvudtaget.

Du citerar ett inlägg från januari.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är möjligt men de kommer vi inte få veta förrän senare. Vi har ju ändå tur eftersom viruset inte var här först så länder i skandinavien har haft ett försprång mot ex Italien och Spanien. Jag tror inte vi är bättre än något annat land utan allt handlar ju om hur många smittade man hade innan någon började testa. I Italien så hade säkert flera hundra tusen fått det innan någon började misstänka något och då var det redan försent.

Det är ju just för att vi HADE det försprånget, som det är så upprörande att vi inte utnyttjade det. Vi VISSTE att smittan fanns i Norditalien och Iran, ändå stoppades inte flygen därifrån, ingen screenade passagerarna på Arlanda när de kom därifrån... Jag blir TOKIG! Har inte själv någon nära som har dött i detta, och min egen infektion (om det var corona) var förhållandevis mild, så för mig personligen spelar det inte så stor roll - men jag tror att många drabbade kommer att vara arga och kräva att någon ställs till ansvar, när det här är över...
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är klart jag inser att den är osäker.

Men det är mycket viktigt under pågående pandemi att sträva efter snabb och tillförlitlig data och rapportering. Det behövs om man kunna designa och implementera effektiva skyddsåtgärder. Jag tycker inte Sverige gör ett bra jobb där, t ex så verkar vi stänga ner för för påsk och helg en stor del av byråkratin som krävs för att processa dödsfall. Jag tycker det är orimligt under en pågående pandemi.

Som du skriver så verkar Sverige inte ta pandemin på allvar i jämförelse med andra länder. Helt tydligt signaleras från myndigheter att pandemin inte är prioriterad under lördagar, helgdagar och större helger som t ex påsk. Går det tolka på något annat sätt?
Citera
2020-04-14, 10:32
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Pajassidan covid19 har nu höjt prognosen till 560döda/dag i Sverige i början på Maj och över 18000st döda i början av juni (fler än Spanien). Hur kan man vara så oseriösa ? Är det en propagandasida?

https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Detta monster smittar tydligen också via matkassar
https://www.expressen.se/nyheter/rachel-isolerade-sig-i-tre-veckor-fick-anda-corona/https://www.expressen.se/nyheter/rachel-isolerade-sig-i-tre-veckor-fick-anda-corona/

ngen utifrån släpptes över hennes tröskel. Hennes man förvisades till ett eget rum med stränga order, på grund av Rachels underliggande sjukdom, att inte närma sig henne.

Men trots alla försiktighetsåtgärder testades hon positivt för covid-19 i torsdags i förra veckan. Detta efter att hon börjat känna av de vanliga symtomen med feber, hosta, ledvärk och svårigheter med andningen.

Rachel säger att den enda förklaring hon kan komma på är att hon tog in en matkasse från verandan in i huset – utan att använda skyddshandskar.
.....
Rachel avslutar samtalet med WCNC med att säga:

– Jag har haft influensa. Detta är ingen influensa. Det är något helt annat – ett monster.

Du får helt enkelt sluta slicka på matkassar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför klippte du bort den delen av mitt inlägg som pekade på din oförmåga att ta till dig mitt resonemang om vad som kommer förbättras i situationen i väntan på att ett vaccin finns på plats?

Gjorde du det därför att du vill dölja din oförmåga eller hade du något annat skäl?
Din mästrande ton leder ingenvart.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Personalen vittnar om avsaknad av skyddsutrustning, information och beredskap på äldreboenden. Tidigare skulle de jobba så länge de inte hade feber och hosta.

– Det är vi som ska skydda de äldre, nu är det kanske vi som kommer ta livet av dem, säger Alexandra, 40, undersköterska på ett äldreboende

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLexpV/larmet-inifran-aldreboende-de-har-glomt-oss
Citera
2020-04-14, 10:33
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du citerar ett inlägg från januari.

Hehe, helt förvirrad. Jag erkänner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är inte säker att karantän sparar människoliv det kan faktiskt vara tvärtom. Den svenska taktiken utgår inte från att Corona inte är särskilt farligt den utgår från att minska på belastningen på sjukvården genom frivilla åtaganden från en vuxen befolkning. Det har fungerat hittills. Men om något år vet vi bättre vad som fungerat. Men i den utvärderingen måste vi även räkna in effekterna på samhället i stort. Vilka effekter fick åtgärderna på arbetslöshet samhällsekonomi etc

Och det är slapphänt idag, vi både stänger igen och låter smittan spridas - en dålig kompromiss. Det kommer fram mer och mer studier som pekar på problematiska effekter av det här viruset. Poängen är att man ska vara väldigt försiktig när det rör sig om okända sjukdomar och smittor.

Det här är ju inte någon vanlig förkylning, det är en ny obotlig sjukdom som vi inte vet så mycket om än. Det här är sådant ett samhälle måste kunna klara av någon gång per 100 år. Det är ju inte så att vi kommer att ha den här situationen för all framtid, den är extrem.

Det finns ju en massa olika katastrofsituationer som behöver behandlas på samma sätt, dvs där det kostar rejält ekonomiskt.

Men frågan är ju vad vi ska ha en stark offentlig sektor till om den inte kan reda ut de här katastrof händelserna och skydda folket. Då är det ju effektivare med en nattväktarstat och låta folket sköta sig själva i större utsträckning.

Och vad sattsar vi på? Här borde ju resurser läggas på nödvändigheter, så som medicinsk utrustning, matproduktion, transporter etc. Vad jag vill säga med det är att det är i dessa tillfällen det krävs realekonomiskt tänkande, vilket tex en centraliserad statsmakt är bra på att utföra. Men kostnaden är ju kontroll och ekonomiska förluster.

Edit: Och resten av världen är stängd, vi är ett litet land som är beroende av import och export. Ur ekonomisk synvinkel är vi ju körda ändå. Penningmaskinerna står ändå stilla.
Senast redigerad av Dolche 2020-04-14 kl. 10:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Det där med besöksförbud är ett stort BS. Min vän jobbar på en flytt och transportfirma som flyttar de gamla mellan boenden, trots sk. besöksförbud. Detta har pågått sedan flera månader tillbaka.

Det är ju fruktansvärt isf. Allt är flummigt.

Signalerna från morsans boende är överhuvudtaget tvetydiga och jag är glad att jag har 20 års vårderfarenhet. Jag läser vårdpersonalen som en bok iaf. Jag vet när de slingrar sig och krånglar.

Förra veckan pratade jag med en boendepersonal som sa att morsan satt bredvid och "mådde bra". Idag pratade jag med SSK som sa att morsan varit hängig i 2 veckor (!). Morsan själv säger (i telefon) att hon är jättelåg, orkeslös.

Det går inte att lita på dom.

Nu är ju inte äldrevården supertajt i vanliga fall heller och Covid19 gör inte saker bättre.

Viruset slår ju så himla olika också, så allmän orkeslöshet kan ju vara Covid19.

Symptombilderna är väldigt spretiga i hela världen, vilket är ytterligare en anledning att låsa samhället snabbt och ta reda på vad Covid19 är sedan, istället för att flumma runt, låta kreti och pleti torska, samtidigt som man tar reda på vad Covid19 är ...

För att lita på AT ocg regeringen måste man vara duktigt indoktrinerad.

Har det någonsin funnits några tecken på att regeringen (oavsett färg) drivits av allmän hänsyn och empati?

Nja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in