2020-04-13, 19:32
Medlem
Kan någon komma på ett argument mot Norges taktik just nu? De har skickat ett 20tal vårdanställda till italien för att hjälpa till men även ta till sig viktig kunskap eftersom de själva ständigt har färre sjukhusinläggningar, personer i respirator och ihållande låga dödssiffror.
Det att de verkar hinna med covidpatienterna just nu ger de en klar fördel för att hinna förbereda sig på en större anstormning kontra vad som händer i Stockholm och sannolikt Göteborg snart.
Citera
2020-04-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Slut på masker, slut på utrustning, slut på kemikalier som ska rena vattnet. Inte ens i de fattigaste länderna har jag hört att de har aviserat slut på dricksvatten. VAD ÄR DET SOM HÄNDER? De inom berörda myndigheter hade en uppgift, att se till att beredskap finns. Vem ska ta ansvar, eller ska svensken återigen mumla lite och sedan glömma allt...
Att svenska myndigheter inte vill oss väl har nog många av oss listat ut för årtionden sen. Den här gången kan man ju hoppas på att de får stå till svars inför medborgarna också. Det får bli riksrätt för samtliga inblandade i den här skandalen
Citera
2020-04-13, 19:33
Medlem
Bananarmens avatar
Det är väl klart att MSB backar om att dricksvattnet skulle ta slut, de märkte att det skapade panik. Det sista dom vill ha är en massa folk som nu börjar bunkra vatten, då tar det ju slut ännu snabbare
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Grejen är bara att den nyaste rapporten på R0, ger ett R0 på 5,7. Detta ger en flockimmunitet på 82%
Fast värdet 5, 7 tycks bygga på tidiga uppgifter om antal smittade och dödsfall innan Wuhan stängde ner (vilket skedde tidigt) så jag undrar om det är så tillförlitligt. Tror dessutom att artikeln inte hunnit granskas, så man kan nog ta det med en liten nypa salt. De har dessutom en annan variant av viruset än oss, och förhållandena är annorlunda.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nej nej, vem som helst kan gå igenom din post historik så skulle aldrig hitta på.

Men som sagt, återkom när du har bestämt dig vilken dödlighet du hävdar idag ( verkar ändra sig lite hipp som happ)

Som att resonera med en 12-åring.

Hittar på att man har sagt något men kan inte citera vad det är

Bra nivå du sätter för dig själv. Folk kommer verkligen ta dig på allvar eftersom du väljer att komma med lögner för att svartmåla andra, men klarar inte av att backa upp dina påståenden.

Sjukt låg nivå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Skolvärlden berättar att flera grundskolor i Stockholmstrakten stänger. Huvudsakligen högstadiet än så länge får hemundervisning, vad jag kan utläsa. Verkligheten hinner ikapp...

” Vi har högstadieskolor där 50 procent av lärarna är borta, och kvarvarande lärare tvingas vicka för sjuka kollegor när de egentligen ska planera sina egna lektioner, och det går ju inte.”

https://skolvarlden.se/artiklar/flera-grundskolor-stanger-helt-eller-delvis-efter-pask

Tycker faktiskt riktigt synd om lärarna. De blir ett bricka i spelet i "lagom smittspridning". Två av mina barns lärare är dessutom i riskgrupp. Önskar att de också fick möjlighet att distansera sig. Just nu står de mitt i smittan. Barn från mellanstadiet och uppåt har hade faktiskt kunnat köra hemskola/distansundervisning.
Citera
2020-04-13, 19:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja men detta att man antar är ju inte samma som att man kan veta tvärsäkert. Så då tycker jag inte heller man kan hävda just tvärsäkert att det visst smittar från djur till människa.
Nej, det verkar mer vara ett försiktighetstänkande. Fast det är klart, viruset har sitt ursprung i djur, men inte vilka djur som helst.
Citera
2020-04-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Tycker faktiskt riktigt synd om lärarna. De blir ett bricka i spelet i "lagom smittspridning". Två av mina barns lärare är dessutom i riskgrupp. Önskar att de också fick möjlighet att distansera sig. Just nu står de mitt i smittan. Barn från mellanstadiet och uppåt har hade faktiskt kunnat köra hemskola/distansundervisning.

Jag håller med.

De borde liksom vårdpersonal få testas.
Citera
2020-04-13, 19:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettachi
Kanske varit uppe i tråden redan, men bara i Sörmland är det tjugo coronarelaterade dödsfall i påsk.

Har för mig att det var Sörmland som ganska tidigt fick in det på äldreboende. Kan vara en förklaring
Citera
2020-04-13, 19:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Dan Eliasson tog tanten i örat?
Eller någon annanstans😂

Märkligt allt. Man förbereder sitt tal. Helst ska man kunna det utan att ens snegla i papperen.
Hon ska veta vad hon pratar om innan hon pratar.
Det här var inga felsägningar.
Citera
2020-04-13, 19:36
Medlem
Samtidigt i USA...

En läkare har förlorat tillfälligt vårdnaden över sin dotter pga att hon jobbar med CoVid-19 patienter.

Man motiverar beslutet att hon utsätter sin dotter för fara.

För ett par veckor sedan läste jag att man försökte locka sjuksköterskor till just att ta hand om de smittade med en månadslön på 200.000kr.

Lycka till om de samtidigt riskerar att mista vårdnaden över sina barn :-o

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakare-forlorar-vardnaden-for-att-hon-jobbar-med-corona/
Citera
2020-04-13, 19:37
Medlem
Er disse dødsfallene i Stockholm regnet med i de 20 dødsfallene i Sverige som det ble opplyst om tidligere i dag?
2 h Amanda Möller Berg - EXPRESSEN
STOCKHOLM. En lägesrapport från Stockholm visar att ytterligare 15 coronasmittade personer har dött, skriver regionen i ett pressmeddelande.
https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in