2020-04-13, 10:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Otäck skildring från sjuksängen av en 48-årig kvinna.
Jobbade hemifrån, gick och handlade och skjutsade sina barn till danslektioner. Smittad av sitt barn, en påminnelse till den som tror att barn inte smittar.

https://www.facebook.com/maria.jared/posts/10157199600100905
Ja du Siegfried jag förstår inte människor som tror att barn inte smittar. Det handlar väl mer om att barn inte blir allvarligt sjuka utav covid-19, men smittar gör de definitivt.
Vi måste väl förklara för alla, gång på gång, att barn faktiskt smittar, men jag tror inte att det fastnar ändå tyvär.
Citera
2020-04-13, 10:38
Medlem
Sverige har ett dödsorsaksregister.

Man har hunnit fram till V11 2020. V12 kommer nog öka lite. Jag har inte sett något för senare. Detta publ 2020-04-08

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-relaterad-till-covid-19/

Normalt så saknar 1-2 procent dödsorsak. Men "alla" som dör registreras med normalt med en dödsorsak. Jag gissar att sjukhus är väl snabbast att registrera orsak. Sen är det upp till läkaren (I bland andra) att skriva ut ett dödsorsaksintyg. Problem uppstår väl främst när det gäller äldre med flera sjukdomar. Om jag förstår så finns det någon slags WHO-standard.

Jag vet att när det gäller influensa så har man 30 dagars period efter sjukdomen, som FHM säger att personen dog av influensa om personen dog av en följdsjukdom ex lunginflammation. Vet inte hur det ser ut hos Dödsorsaksregistret.

Jag är ganska säker att Sverige har ett relativt bra dödsorsaksregister men givetvis missar man. Det gör man nog i alla länder.

Efter detta år är slut så kan vi jmf med tidigare död och se om vi har haft en generell överdödlighet. Det kan ju vara så att färre dog influensa, bilolyckor och annat i år jmf med andra år på grund åtgärderna. Så det kan sluta med ingen överdödlighet. Men det vet vi om cirka ett år.

Sen kommer vi nog få framtida dödsfall kanske så långt, som fem år framåt, som beror på pandemin och våra åtgärder.
Citera
2020-04-13, 10:38
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt rätt, så är det. Vissa här i tråden förstår inte detta. För några veckor sedan pratade man om att IVA-platserna skulle ta slut i Stockholm. Sedan dess har antalet som blir allvarligt sjuka ökat hela tiden, men antalet IVA-inlagda har plötsligt stannat på 80% av den utbyggda kapacitet som finns, och samtidigt har det kommit ut ett dokument som säger att alla över 80 ska prioriteras bort, alla över 70 med en annan underliggande sjukdom och alla över 60 med två underliggande sjukdomar.

Detta är personer som man i normala fall skulle ha IVA-vårdat alla dagar i veckan, och som skulle kunna ha en ganska god chans att överleva behandlingen och kanske leva 1-2 decennium till.

För mig är det att IVA har tagit slut. Det är inte värdigt att köra på det sättet.

Är det här det omtalade interna dokumentet eller socialstyrelsens direktiv? Länk?

Edit: nvm. Hittade det. Hade missat att dom varit så jävla specifika...
Senast redigerad av milofo 2020-04-13 kl. 10:41.
Citera
2020-04-13, 10:39
Medlem
urgts avatar
Överödligheten är just nu mycket kraftig i t.ex. Storbritannien, Frankrike, Spanien och Italien. Där ingår allt folk dör av, och man bör komma ihåg att vi inte enbart försöker förhindra dödsfall från Covid-19 utan även annat.

Undrar vad nästa grej man backtrackar till blir...
Citera
2020-04-13, 10:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Otäck skildring från sjuksängen av en 48-årig kvinna.
Jobbade hemifrån, gick och handlade och skjutsade sina barn till danslektioner. Smittad av sitt barn, en påminnelse till den som tror att barn inte smittar.

https://www.facebook.com/maria.jared/posts/10157199600100905

Numera är det nog bara Anders Tegnell som håller fast benhårt vid att barn inte kan smitta?
Citera
2020-04-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Han blev lite sur nu när det visade sig att det var hans hjältar Norge som räknade på det viset han tror Sverige räknar på :-p
Dessutom vet alla som har haft något med Norge att göra att administration tar tid där. Räkna med eftersläpningar med andra ord
Citera
2020-04-13, 10:41
Medlem
gabrielle2s avatar
När det står serious critical på worldometer betyder det att alla de personerna ligger på IVA mer eller mindre.
Någon som vet?
Citera
2020-04-13, 10:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja du Siegfried jag förstår inte människor som tror att barn inte smittar. Det handlar väl mer om att barn inte blir allvarligt sjuka utav covid-19, men smittar gör de definitivt.
Vi måste väl förklara för alla, gång på gång, att barn faktiskt smittar, men jag tror inte att det fastnar ändå tyvär.
Hemskt för den stackars flickan att veta att hon smittat mamma så att mamma nästan dog.
Citera
2020-04-13, 10:42
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Har du källa på det eller hittar du bara på?
Suck...om du tittar bakåt i tråden kommer du hitta dokument som SVD fick tag på och dessa används av sjukvården.
Där står det klart och tydligt hur sjukvården skall agera när det kommer in en person på 80+ sjuk i Covid osv.
Det är deras riktlinjer som gäller idag, fruktansvärda sådana men så är det.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är det ditt eget konstaterande?

Nej, det har jag läst. I Sverige är det tuffare krav för att räknas som avliden i Corona. Det behöver ha varit den primära dödsorsaken.

I exempelvis Storbritannien är det lättare att bli räknad som Corona-död:

Patologprofessorn John Lee, tidigare verksam vid Hull York Medical School, skriver i The Spectator att både testningsförfarandet och strategin gör det svårt att överblicka sjukdomens omfattning och dödlighet. Nu registreras dödsfall där patienten dör av cancer men med covid-19 i kroppen som ett dödsfall orsakat av corona.

https://www.fokus.se/2020/03/darfor-kan-dodstalen-kring-covid-19-bedra-riskerna-ar-sannolikt-overvarderade/
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du vänder på frågan.

Läkaren säger själv att de siffror han är så nöjd med kan bero på hårdare sortering. Tror du att andra länder plågar sina döende med vård de omöjligt kan tillgodogöra sig?
Knappast.

Björn Eriksson har redan gått ut med att patienter de tidigare skulle ha vårdat nu sorteras ut. Det är väntat, och vården kan inte göra på annat sätt, men att tycka att detta är positivt är så stört att jag saknar ord.

Att människor dessutom hyllar detta som eftersträvansvärt är äckligt.

Var finns medmänskligheten hos detta folk? Är den fullständigt väck? Är svenskarna verkligen så här själlösa?
Ja, jag vänder på frågan för att få ett annat perspektiv. Det är väl så man analyserar en situation. Man vänder och vrider på frågan.

Sen tror jag inte att någon hyllar eller ser själva sorteringen som något positivt. Man redovisar att 80 procent av de utskrivna har överlevt intensivvård i respirator. Det är det positiva.

Medmänskligheten lever nog i högönsklig välmåga även om vi kristider har en tendens att se över vårt egna hus, och dom som står oss närmast. Man ska npg inte dra för stora växlar på det här.
Citera
2020-04-13, 10:44
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Okej, jag menade bara att han talade och stod upp för att äldre ska få syrgas. Vilket inte så många andra inom vården har propagerat för, åtminstone vad jag har sett (kanske finns massor inom sociala media som har gjort det men dessa är inga som jag fått kännedom om i så fall).

Den officiella linjen från staten är ju att låta äldre bli kvar på äldreboendena. Med smärtlindring. Ej livräddande behandling. Så det var det jag gladdes över, att där var ngn som inte ville acceptera det. Brydde mig inte så mkt om ifall det skulle kommit från statligt håll eller privat håll - blir glad att NÅN öht står upp för äldres rätt....
Ok. Men vems syrgas och övrig medicinsk utrustning vill han ta av? De redan ansatta sjukhusen. För att ge till sina kunder.
Vilka pensionärer tänker han låta bli utan?

Han är en parasit som försöker leka hjälte för sin egen kundkrets.

Jag bryr mig inte egentligen om det är folklig eller vinstdriven vård. Det är bara att det visat sig att vinstdriven är dyrare, sämre kvalitet urgröpande.
Den vinstdrivna vården är cancerogen på samhällskroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in