2020-04-12, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men snälla spån, om det dött 10 000 "friska" 80-åringar så skulle vi vet det redan nu. Begriper du inte det? I ditt fall kan du nog puckla på bäst du vill, värre kan det inte bli.

Men snälla förståndshandikappad det var bara ett exempel. Gå och mata dina höns nu.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har bara kommenterat vad jag tror AT:s strategi är, inte vad jag själv anser. Lär dig läsa.

Om det var hans strategi har han säkert övergivit den nu och hoppas på ett under.

Känner mig som en gladiator, tvingade att säga; -"Vi som ska dö hyllar dig kejsar Anders", inte en chans till respiratorvård inte ens syrgas så fort de läst journalen läggs man in i kylrummet att dö.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har vänner inom ambulandvården och använder en artikel i slaskpressen som bevis för vad då egentligen? Är det sjukvården du vill kritisera för att de inte vet vad de ska göra eller är det den fåfänga trådkampen om att till varje pris hitta det absolut värsta och göra det till regel?
Men för h-vete, jag har suttit med i möte där man lagt fram vårdprotokollet för min mor. Jag vet exakt hur man hanterar våra gamla.

Gå och häng dig någonstans så vi slipper ditt svamlande i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nja, så här snarare. Inget land i Europa kommer att bli av med detta helvete idag. Möjligen hade man kunnat undvika det när det exploderade i Italien genom att införa total lockdown överallt, men då hade man också varit tvungen till att vänta in alla andra länder till att göra så innan man öppnar upp mot andra länder.

Men nu när viruset är ute, så finns det inte mer att göra än att antingen köra en total lockdown i 1-2 månader, tills viruset utrotas - något som för övrigt NUMERA är en dålig idé för varje land eftersom ju viruset bara skulle komma tillbaka från något annat land via resor.
ELLER att man helt enkelt låter större delen av befolkningen bli smittad tills flockimmunitet uppnås. Och det är det Sverige håller på med nu.

Det sistnämnda kan göras på två sätt.
1. Inte agera utan släppa smittspridningen fri = total katastrof som i Italien och Spanien TROTS lockdown, där väldigt många dör i onödan p.g.a underkapacitet och kaos i vården.
2. Plana ut kurvan så färre är smittade åt gången, så vården hinner med så det slipper bli kaos. Detta är mer utdraget men människor slipper att dö i onödan.

PARADOXALT nog, har Sverige hittills haft effekten av alternativ 2, med en hyfsat plan kurva, TROTS att man inte har infört lockdown.
Tittar man på andra länder, så borde vi ha fått alternativ nr 1 för länge sedan.

Vad i helvete som gör att vi inte har fått det hittills är som sagt förbi mig, men jag har gissat på dels större social distans människor emellan här, eller möjligen bättre handhygien än alla andra länder (mindre troligt).

Därmed inte sagt att detta drar iväg åt helvete snart så kaoset blir ett faktum här också. Men än så länge verkar kurvan vara hyfsat kontrollerad. 2-3 dagar efter de röda dagarna nu i påsk, får vi se om kurvan blir fortsatt "lugn" eller om den drar uppåt exponentiellt med en ökning på 17-20% per dag.

Än är dock ej den här historien över, såpass kan vi nog vara överens om.

Bra skrivet.
Tror vi har några till fördelar.
Som nedan:
1)Vi har inte överdrivet stor fattigdom i vårt land. Man ser ju hur de mest fattiga blir väldigt hårt drabbade. Som tex i New York och Bronx.
Vi har ju våra områden som står för stor andel av statistiken. Som Tensta och Rinkeby. Där många människor lever lite utanför samhället. Bor tätt och samlas i stora grupperingar.

2) Naturlig social distansering. Exempelvis: Många av våra äldre bor ensamma hemma.
Många ”yngre” är singlar och bor själva. (I Sverige har man råd med detta oavsett kön.)

3) Vi blev inte tagna på sängen med detta. Som Italien blev. Så vi hann till viss del göra en del åtgärder.

4) Många företag satte anställda att arbeta hemifrån långt tidigare än rekommendationerna från myndigheterna kom om detta.

Det finns fler saker än ovan.
Men sammantaget av alla dessa saker så påverkar ju det antalet kontakter människor gör varje dag.
Och detta bromsar ju självklart smittspridningen.

Generellt är också ”svenskens” hälsa bättre än i många andra länder. Och det har ju delvis med att vi generellt har mindre fattigdom i vårt land.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
I mitt förra svar missade jag att du hade gjort en fetning i den citerade texten, så jag missuppfattade vad du syftade på. Artikelförfattarna har alltså jämfört resultaten i olika studier på influensa och SARS samt en simulering om covid-19. Jag hade med ett citat ur stycket om studien på covid-19, som visar att man anser att smittan sprids i skolmiljöer, om än i mindre grad än vid influensa, och att skolstängningar är lämpliga som en bland flera åtgärder, också vid covid-19. Jag kan nog inte göra mer för dig nu.
Kom ihåg att i UK så går 3-åringar i skolan. Lite svårare att hålla reda på än jämförelsevis mogna 7-åringar och uppåt. Dessutom har Sverige stängt universitet och gymnasium. Alltså har man stängt skolor, bara inte alltihopa. Och dessutom sagt att alla barn med minsta lilla förkylningssymptom ska stanna hemma. Barn får ofta förkylningar, så det gallrar i klassrummen. Man har alltså även i Sverige på flera sätt en partiell skolstängning, och man har gallrar bort de som sprider mest, dvs barn med någon form av förkylningssymptom. Kan inte det ses som en ganska balanserad lösning? Det handlar inte alls om något så polariserat som att stänga eller inte stänga. Det går hitta mellanting, och det har man valt att göra i Sverige. Sen finns de fortfarande som skriker efter skolstängning för att bara det extremaste är gott nog åt dem.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-12 kl. 18:04.
Citera
2020-04-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag tror att det kommer en till våg av många döda nu om ca 2 veckor.

Det var ju runt 20 mars som alla började sitta inne efter Löfven gav sitt tal till nationen och folket tog det någorlunda seriöst. Men nu har ju vårsolen varit framme under en veckas tid plus att folket började röra sig utåt igen under denna påskhelg.

Så min amatörgissning är dock att det kommer att bli värre nu under hela April och eventuellt dag 0 i slutet.

Killgissar förstås.

Det kan mycket väl bli som du säger. Men friska människor i 70-årsåldern har nog blivit väldigt försiktiga och det kanske drar ned dödligheten. Det finns säkert många dödsfall i corona dessutom där man inte bryr sig om att fastställa corona. Där ligger mörkertalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Helt sjukt, och folk har mage att hylla Sverige..

Det är väl bara en del regimtrogna svenskar som hyllar regeringen och myndigheterna, en del länder använder oss som skräckexempel.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast vad menar du med det?
Poängen är att det sannolikt dör många i Covid-19 som aldrig testas och som därför inte kommer med i just den statistiken. Hur många är ju oerhört svårt att veta just nu, men att det förkommer verkar uppenbart när man läser vissa vittnesutsagor.

Det gör det säkert, men ALLA som DÖR registreras lik förbannat.
Det är f ö så de flesta länder i efterhand kommer kunna uppskatta dödligheten i denna pandemi.
Och vi är bättre rustade för detta än de flesta med vårt register.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Och du bara fortsätter att undvika VARJE fråga, som en obstinat tonåring. Kommer jag få några svar? Kommer du presentera några källor?
Tack,
Din första länk adresserar frågan om (skol)barn ger följande referens på barns insjuknande:

Citat:
Close contact with symptomatic cases and asymptomatic cases with silent infection are the main transmission routes of 2019-nCoV infection in children.
https://link.springer.com/article/10.1007/s12519-020-00343-7
I övrigt anser din länkade artikel att bevis saknas. Men brist på bevis är inte ett bevis för att något inte finns.
Artikeln handlar främst om ekonomiska och andra effekter av skolstängningar.

Din andra länk är WHO:s rapport från Kina och jag citerar:
Citat:
From available data, and in the absence of results from serologic
studies,
Citat:
it is not possible to determine the extent of infection among children, what role
children play in transmission,
whether children are less susceptible or if they present
differently clinically (i.e. generally milder presentations).
Vidare att det saknas anekdotiska bevis för att barn smittat vuxna. Kan det bero på att skolorna varit stängda i Wuhan (skollov vid det kinesiska nyåret och sedan stängning efter det)? Kanske ett bevis för att skolstängningar fungerar?

Tack ändå för att du till slut presterade dina källor, det är viktigt att veta vad som bygger på känsla och vad som bygger på fakta i debatten.

Du frågar mig efter källor, men var har jag skrivit att jag har några specifika källor?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag kan förklara det! Det är för att man inte har en kurva som behöver plattas till vid den vanliga säsongsinfluensan. Jag har för mig att jag har tagit upp just den saken i en diskussion med nån här på forumet nyligen, men jag kanske minns fel.
Men folk dör ju!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Jag tror du har fel. Men inte bara du. De flesta.
Man tror att Sverige har "en hyfsat plan kurva".

Detta är inget som går att få bevis på.

Sverige har spelat fult från början genom att bara testa dem som är inlagda på sjukhus.
Man testar bara om man är tvungen till det. Och ofta inte ens då.

Det är bara killgissningar om hur många som är smittade.

På samma sätt, när det gäller antal avlidna. Där är det egentligen även värre om det nu är möjligt.
Hur många biologiska 80-åringar har dött senaste månaden?
Det finns ingen statistik om det.
När man får den globala statistiken för döda kan man få en hum. Men det dröjer lite.

Men i dagsläget vet ingen hur många 80åringar som har dött senaste månaden.
Eller vet du nån som vet det?

Hittills kan det ha dött förslagsvis:

10 biologiska 80åringar
100 biologiska 80åringar
1000 biologiska 80åringar
10000 biologiska 80åringar

Och allt däremellan.

Har du nån källa som bestrider detta?
Om du har en säker källa tar jag tillbaka det jag sagt.

Om du inte har det, kan det alltså vara vad som helst.

Så, om vi nu ponera katastrofscenariot, dvs att det hittills har dött 10 tusen 80åringar, räkna då ut igen hur kurvan ser ut. Är den fortfarande en plan kurva?

Skulle väl för fan märkas om det dog 10000 80-åringar din dumme fan.
Citera
2020-04-12, 18:03
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Strategin är ju att alla ska bli smittade och pensionärerna ska dö. Detta kommer de såklart aldrig erkänna, utåt låter det ju som att vi ska skydda pensionärerna, men det är bara en skenmanöver. Hur kan du inte ha listat ut detta än?

This!

Senaste studien säger att flockimmunitet uppstår då 82% av befolkningen blivit smittade.
Om folk kände till detta skulle många sätta sig på tvären och då skulle förloppet dra ut på tiden.

Nä, bättre då att mumla runt i cirklar och komma med råd som låter förnuftiga och tilltalar folk i allmänhets livsstil så att ingen börjar gräva närmare i det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in