2020-04-12, 17:49
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men himmel!!! Du kommer med citat som rör influensa!!!!

Redan I mitt första inlägg om denna sak så citerade jag ur Guardians artikel om artikeln, och där poängterade just att skolstängningar hade effekt för influensa, för att den sprids mindre lätt och drabbar barn hårdare och covid-19 är raka motsatsen!!!!

Hur länge tänker du använda influensa som argument för covid-19? Menar du att det är samma sak?

Och om skolstängning behöver kombineras med annat, hur mycket betyder då själva skolstängningen, tror du?

Det är lite som reklam som lockar med att "köp det här bantnigspillret, jag lovar att det hjälper om du samtidigt motionerar och äter en kalorireducerad kost under 12 - 16 veckor". Varför då inte satsa på det som ger effekt, dvs motion och kalorireducerad kost istället för ett svindyrt bantningspiller?

I mitt förra svar missade jag att du hade gjort en fetning i den citerade texten, så jag missuppfattade vad du syftade på. Artikelförfattarna har alltså jämfört resultaten i olika studier på influensa och SARS samt en simulering om covid-19. Jag hade med ett citat ur stycket om studien på covid-19, som visar att man anser att smittan sprids i skolmiljöer, om än i mindre grad än vid influensa, och att skolstängningar är lämpliga som en bland flera åtgärder, också vid covid-19. Jag kan nog inte göra mer för dig nu.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Vi har över 2 miljoner pensionärer i Sverige, sossarnas trognaste väljare, tror du planen är att alla de ska dö?

80% kommer överleva med sjukvård, i sverige får de dock ingen sjukvård så då kommer en betydligt högre andel dö. Att asymptomatiska smittar har varit kännt sen i januari och Tegnell har ljugit i rutan att så inte är fallet, FHM har sagt att bara symptomatiska smittar.

Klarar du inte av att lägga ihop 1+1?
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jo det vet vi.
Ok jag gör ett seriöst försök till en diskussion med dig.
Hur vet NI det? och vilka är VI som du skriver om?. LÄNKA TILL KÄLLAN TACK!
hoppsan jag glömde ju det viktigaste...Tack Dr Jeff forrrskare i medicin för ditt svar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Oj då.

"y Park Si-soo

South Korea has confirmed 111 cases of coronavirus reinfection (as of Sunday noon) with most cases reported in Daegu and North Gyeongsang Province, two epicenters of the domestic outbreak.

Jung Eun-kyeong, director of Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC), said on Sunday the organization was exploring possible causes of reinfection.

"For now it is uncertain what led to reinfection ― revived virus that survived treatment or fresh exposure to the virus after recovery," Jung said.

The director said an extensive research was under way and the KCDC would share the result with WHO and other nations battling coronavirus.

Earlier health authorities here have said the virus was highly likely to have been reactivated, instead of the people being reinfected, as they tested positive again in a relatively short time after being released from quarantine.

They also said the COVID-19 virus may remain latent in certain cells in the body and attack the respiratory organs again once reactivated.

A COVID-19 patient is deemed fully recovered after showing negative results for two tests in a row within a 24-hour interval. The country's COVID-19 infections reported 32 additional virus cases, bringing total infections to 10,512."

https://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=287752&fbclid=IwAR0Hy7bdU0I1yJ IGwqgN_wcbD5EUmfmGjBgaFOo2LhGh8WU-0lhsaiulhX4
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Kan man uppnå flockimmunitet utan att äldre och svaga dör?
Nej...
Men det betyder inte att man aktivt vill att äldre skall dö som det påstods.
Jag tror absolut att man vill skydda de äldre men man har misslyckats totalt. Sannolikt pga större asymptomatisk spridning än man har räknat med (och brist på skydd/tester såklart).
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Ärligt talat, käften med dig nu.

Du har blivit påkommen om och om igen med att skriva här som sakkunnig, när det visat sig att du bara kört Google translate på artiklar.

"Dr Jeff" - vilket jävla skämt.

Förnekarna får det att se ut så, dom är duktiga det ger jag dom. Vrider och vränger på ord för att passa deras agenda.

Visa mig ett bevis där JAG skriver att jag skrivit en text jag publicerat, just det finns inte!

Dessa människor lever för att försöka få ner mitt anseende i denna tråd och det är ett fåtal som jobbar med detta 24/7 som dj kanske märkt.

Jag är här för att hjälpa till och sprida kunskap inte konflikter. Därför så ignorerar jag dessa herrar, dom kan dra dit solen inte skiner.

Mvh
Dr. Jeff
Citera
2020-04-12, 17:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att uppnå flockimmunitet så snabbt det går tror jag är en strategi (även om de inte säger det rakt ut).
Att man medvetet vill att gamlingar ska dö tror jag dock inte ett ögonblick på.

Förstår du hur lång tid det tar att uppnå flockimmunitet? Under tiden kommer gamlingar att dö i massor innan man nått flockimmuniteten. Men du förstår nog inte det heller.
Citera
2020-04-12, 17:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tror ingen egentligen vill se höga dödstal, då är man ondskan själv.

Det finns många som arbetar hårt i tråden för att hävda att dödstalen är större än de är. Sedan är ju dödstalen per dag i sig tämligen oväsentligt egentligen, speciellt då det handlar om inrapporterade dödsfall.

På tisdag kommer eftersläpningarna i rapporteringen gör att siffrorna ser större ut än de faktiskt är. Just nu ser de mindre ut än de faktiskt är.

Det finns bara en adekvat mätning och det är att mäta på åsrbasis.
Citera
2020-04-12, 17:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
CDC i USA har släppt en förhandsgranskning av en artikel där man konstaterar att COVID-19 har ett R0 på 5,7:

High Contagiousness and Rapid Spread of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2
Abstract

Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 is the causative agent of the 2019 novel coronavirus disease pandemic. Initial estimates of the early dynamics of the outbreak in Wuhan, China, suggested a doubling time of the number of infected persons of 6–7 days and a basic reproductive number (R0) of 2.2–2.7. We collected extensive individual case reports across China and estimated key epidemiologic parameters, including the incubation period. We then designed 2 mathematical modeling approaches to infer the outbreak dynamics in Wuhan by using high-resolution domestic travel and infection data. Results show that the doubling time early in the epidemic in Wuhan was 2.3–3.3 days. Assuming a serial interval of 6–9 days, we calculated a median R0 value of 5.7 (95% CI 3.8–8.9). We further show that active surveillance, contact tracing, quarantine, and early strong social distancing efforts are needed to stop transmission of the virus.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article#tnF1
En tänkbar förklaring till det (skenbart?) höga R0 i början är att viruset började spridas tidigare än man trott och att den kraftiga ökningen i början hade att göra med avsaknad av testning under den första tiden.

En intressant genetisk studie föreslår att viruset började spridas någon gång mellan mitten av september och början av december:

Since today’s PNAS study was conducted, the research team has extended its analysis to 1,001 viral genomes. While yet to be peer-reviewed, Forster says the latest work suggests that the first infection and spread among humans of COVID-19 occurred between mid-September and early December.

Den säger också att vi i Europa har en annan variant än de som typiskt förekommer i Asien, så man kanske ska vara lite försiktig med att tillämpa deras resultat på västerländska förhållanden:

The ‘C’ variant is the major European type, found in early patients from France, Italy, Sweden and England. It is absent from the study’s Chinese mainland sample, but seen in Singapore, Hong Kong and South Korea.

Mutated versions of ‘A’ were seen in Americans reported to have lived in Wuhan, and a large number of A-type viruses were found in patients from the US and Australia.

Wuhan’s major virus type, ‘B’, was prevalent in patients from across East Asia. However, the variant didn’t travel much beyond the region without further mutations – implying a "founder event" in Wuhan, or “resistance” against this type of COVID-19 outside East Asia, say researchers.

https://www.cam.ac.uk/research/news/covid-19-genetic-network-analysis-provides-snapshot-of-pandemic-origins?fbclid=IwAR3Cjo-1Uw63RQjClDV r0SUE_fOg426DXBudVMF9yPgUzw69GTYBrBbsGrE
Citera
2020-04-12, 17:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Med tanke på att du har en hel drös med förnekare som inte alls vill diskutera frågan. utan maler på vad som stämmer överens med deras verklighet så är det ganska oundvikligt att inte skriva sådana här inlägg.

Du har ju flera stycken som har sjungit att "nu dog bara 12 stycken, Sverige går neråt i tal". Vilket de även har gjort förra veckan, och sedan ännu en vecka tidigare. För att sedan komma tillbaka och säga samma sak.

Det om något polariserar.

Att mala på med vad som passar deras verklighet är tyvärr sant för såväl alarmister som förnekare. Denna tråd består av 220000 inlägg eller mer, skulle kunna rensas ner till 1000 om man tog bort all cirkelargumentation. Jag tänkte skriva att det vore bra om tråden kunde diskutera fakta, men det ju problemet idag. Vad som är fakta är självvalt, och behöver inte försvaras. Det är bara att slänga sig med ord som vänster/troll/förnekare/alarmist om nån inte håller med så här man dödat debatten.
Citera
2020-04-12, 17:52
Medlem
EnergizerBunnys avatar
"Coronaviruset kan spridas dubbelt så snabbt mot vad man tidigare trott enligt en ny studie av läget Wuhan i Kina, rapporterar Daily Mail.

Enligt siffror som släpptes under virusutbrottets start, uppskattades en sjuk person sprida smittan vidare till mellan 2,2-2,7 personer.

Men nu har forskare från Los Alamos National Laboratory i New Mexico, som studerat det tidiga skedet av utbrottet i Wuhan, funnit att en smittad person snarare spred viruset vidare till 5,7 personer.

Virusets fördubblingstakt, det vill säga den tid det tar från viruset att smitta vidare från en person till nästa, har tidigare bedömts vara mellan sex till sju dagar. Men enligt det amerikanska forskarteamet handlar det i själva verket om 2,3-3,3 dagar.

"En betydligt snabbare spridningstakt än vad som initialt uppmättes", står det i rapporten. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-12, 17:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte detaljstuderat siffrorna från olika länder idag. Men jag är överraskad över att dödligheten i Sverige inte är högre. Jag menar vi har ju släppt in viruset på äldreboendena och att hemtjänstpersonal drar runt smittan vid sina besök. För att inte tala om utländska familjer där gammelfar smittas av sina familjemedlemmar. Ja det är överraskande men jag gillar inte alls att man samlar ihop eftersläpningar, då håller ju inte Tegnells tidigare uttalanden om att eftersläpningen är liten. Det finns väl ingen chans då heller att ta tillbaka eftersläpningarna ens på tisdag eller onsdag?

Jag hade faktiskt väntat mig ändå att fler skulle dö. Då blir det istället ett utdraget lidande för Sverige, det blir en helt ny värld en helt ny nation och jag vänder mig emot att våra skattepengar skall lämnas till EU för krispaket som tillfaller Italien och Spanien. EU-avgiften måste sänkas, vi klarar inte detta.

Jag tror att det kommer en till våg av många döda nu om ca 2 veckor.

Det var ju runt 20 mars som alla började sitta inne efter Löfven gav sitt tal till nationen och folket tog det någorlunda seriöst. Men nu har ju vårsolen varit framme under en veckas tid plus att folket började röra sig utåt igen under denna påskhelg.

Så min amatörgissning är dock att det kommer att bli värre nu under hela April och eventuellt dag 0 i slutet.

Killgissar förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in