2020-04-12, 12:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Fattar inte det heller. Bästa är att vänts tills Stockholm släpper sina siffror, tycker jag.
Det är så många nya personer som registrerats. Kollar du på antal nyregistreringar ser du ett eftersläp. Snitt blir det naturligtvis korrekt men vilket datum de skrevs in ser du först i efterhand eftersom rapporter från vissa regioner kan vara flera dagar sena:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Detta inlägg är riktat till de som försvarar flockimmunitet.

Först måste jag fråga, hur många känner ni som aldrig har haft influensan och inte är små barn? Förmodligen noll st. Influensan har ett R0 värde på 1-2

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-har-vet-vi-om-det-nya-coronaviruset/

Corona har ett R0 högre än 2, alltså värre än den vanliga influensan. Detta innebär att när tiden går emot oändligheten, så kommer alla fått corona. Det finns ingen flockimmunitet som fungerar på det sättet som dr death påstår. I så fall skulle man kunna hitta människor som aldrig haft influensan. Men det gör man inte.

I slutändan så innebär detta att alla kommer få corona. Hög som låg, rik som fattig. Gammal som ung.

Min fråga till er som vill köra denna flockgrejen är följande:
Hur skall ni kunna leva med ert agerande i framtiden? Kommer ni bara kunna skita i att x antal sjuka äldre dog i förtid och hävda att det inte rör mig?

Är intresserad utav hur ni tänker.

Jag förmodar att det ytterst handlar om etik. En del skitstövlar tänker bara på sitt eget och ger fullständigt fan i sina medmänniskor så länge de får fortsätta med sina egen dekadenta och insnöade livsstil.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Kan du inte läsa? Var skrev jag det?

Det är ju sanning att vi inte har fått det explosiva förlopp som vi fruktade. Det kanske kommer framöver men i stora drag så verkar det på sätt och vis vara under kontroll.

Sorry menade givetvis att dem du avgudar har det så du bara behöver nicka!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ännu en förnekare, hur länge ska ni?

Är väl snarare du som förnekar att hon mår utmärkt?
Sluta skräm upp dig själv i onödan.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Världen blev bedövad när Kinas regering meddelade LOCKDOWN av Wuhan, staden i mitten av ccoronavirusutbrottet.

Kantänen, utformad för att stoppa spridningen av sjukdomen, har aldrig testats i så enorm skala i modern tid.

Wuhan, i Hubei-provinsen, har 11 miljoner människor. De har äntligen fått gå ut ur sina hem efter att ha varit fast där i veckor.

Deras lidande - och regeringens spel - verkar ha betalat sig.

Inga nya inrikesfall rapporterades för den andra dagen i följd.

Så bör resten av världen vidta samma åtgärder?

Och är Kinas experiment modellen för oss alla?

Min rapport som bevisar detta släpps ikväll.

Mvh
Dr. Jeff
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Tycker synd om alla de som köpte på sig konserver och pasta. Maten fortsätter komma in i landet och nu börjar hyllorna se normala ut igen. Vad ska ni då göra med era 150 kg pasta och tomatpure?

Testa att tänka lite längre framåt. FN har gått ut och varnat för kommande matbrist.
Citera
2020-04-12, 12:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Det ser så ut ja, när rapporteringen är bristfällig och larmen från personal uteblir i stor utsträckning så kommer det fortsatt se "ok" ut.

Man väljer själv hur lite eller hur mycket man vill ta reda på i detta land, ingen media kommer serva dig med dessa rapporter om hur läget egentligen är.

Man måste lära sig att läsa mellan raderna i det här livet med den här politiken som vi lever i.
Det är rena Mello- och ESC-nivån på mediabevakningen.

Såg en stund i morse på Morgonstudion, och jag klarade inte av att se det. Rena tillbakalutade SVT-morronmyset. En kvinnlig reporter hade gjort ett coronareportage - minns faktiskt inte om vad, men det bestående intrycket var att innehållet presenterades på samma sätt som TV-sportens ”djupsinniga”, lågmälda och ”reflekterande” reportage (det var väl Zachrisson som introducerade dem).
Citera
2020-04-12, 12:07
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Om man utgår från Karolinskas IVA-chef David Konrad siffror att ca 80 % överlever IVA-vården och ca 330 patienter har man hittills avslutat IVA-vård på i Sverige. Ger att:
0.2. x 330 = 66 har dött på IVA

66/900 = 0.0733

ca 93 % av de som avlidit i Sverige har inte fått IVA-vård

"Vi ska skydda våra äldre."

Väldigt få 70+ läggs in på IVA numera. Vi får även räkna med att åldern för intensivvård kommer sjunka kanske ner mot 40 års åldern är man äldre än så är det meningslöst att lägga in folk.

Skulle ex. stockholm samtidigt få allvarligt sjuka 2000st 70-99 åringar 2000 60-69 2000 50-59 plus den vanliga dosen på 3-4000 st under 50 så blir det enbart folk under 50 som kommer få vfård om ens det. På några hundra platser så blir det väldigt svårt om 6000 svårt sjuka behöver intensivvård samtidigt. Och dit verkar Sverige vara på väg med stormsteg. Att det ser ok ut nu beror på att folk över 75 lämnas att dö hemma eller på vårdhemmen de syns inte i intensivvården över huvud taget då rekommendationerna till äldrevårdens boenden är att inga över 70+ tas emot längre. Dessa ombeds vänta på att någon kommer och tar prov på dem.. vilket kan ta veckor..på den tiden så kommer de flesta att dö på sina vårdhem eller hemma ensamna eller med sin make/maka alt släktingar om de vågat sig dit.

Jag kan garantera via mitt jobb som frivillig i mitt landsting att det är väldigt många äldre som dör eller är döende i hemmet och som aldrig kommer att registreras som covid-19 döda. Jag och min också frivilliga arbetskamrat åker hem till äldre inom länet med mat och mediciner upp till 30st på en dag kan det bli för vår del. Många är sjuka hur svårt går inte att avgöra då man ser dem men många är så dåliga att vi får gå in då de är sängliggandes. Hostande och med feber är absolut inget ovanligt.
Citera
2020-04-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Någon som läst mer om larmet som Expressen rapporterade igår angående forskare som hittat att viruset återaktiverats i redan tillfrisknade?

Väldigt lite information i media om detta trots att WHO är medvetna om dessa larm. Inte för att jag tror att det är en konspiration men det var ju definitivt intressant information att få ta del av.
Mycket av det tidningarna rapporterat på sistone, som rapporter om permanenta lungskador, har varit känt i veckor eller månader. Så även detta.

Däremot finns viss skillnad här. Det råder stor osäkerhet kring vad återinsjuknande beror på - det har inte rapporterats om särskilt stor andel såna här fall. Det kan vara ren och skär otur att en liten andel smittade råkar ut för detta, i form av återaktivering/återinfektion. Det kan också vara bristfällig testning åt ena eller andra hållet, som gör att befintlig data helt enkelt inte är tillförlitlig.

Forskare jobbar febrilt för att få fram svar här, vill jag tro. Men att genomföra studier och författa rapporter kan ta en stund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246

2. Att man har råd att masstesta. Sverige har absolut inte det.

Och att i Sverige betalas bland de högsta skatter i världen. Helt otroligt
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att han var nära döden är inte bara hans egen åsikt utan även andra personers åsikt.

Det var på håret att de hade startat igång en respirator. Det var på håret.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8211051/Boris-Johnson-came-close-death-battle-against-coronavirus.html
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/breaking-boris-johnson-says-owes-21852830

Hade nog tycket att en respirator vore bevis på att han kunde ha dött. Utan respirator nej han klarade det ju utan.
Citera
2020-04-12, 12:09
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Tjeckien rörde snabbt för att införa restriktioner för resor, förbjuda stora evenemang och stänga icke-väsentliga företag, efter att de förklarade en nödsituation den 12 mars.

Tjeckien var smartq ocjh krävde dessutom 10,7 miljoner människor att täcka sina ansikten med masker eller halsdukar när du är utanför hemmet från 19 mars.

De stränga inneslutningsinsatserna verkar nu betala sig, eftersom regeringen meddelade på måndag att den skulle börja slappna av vissa coronavirusbegränsningar den här veckan.
Sedan tisdag har människor fått träna ensam utan ansiktsmasker. Butiker som bygg- och järnaffärer, cykelaffärer och cykelreparationscentra är bland de som får öppna igen från torsdag.

Utomhusfaciliteter för individuella sporter öppnar också igen, men bara till viss del - högst två personer kan vara i samma utrymme och de kan inte använda duschar eller skåp.
Väsentliga resor utanför Tjeckien kommer att tillåtas från och med den 14 april.

Lockdown har fungerar ännu en gång.
Grattis Tjeckien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in