2020-04-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är både unga och gamla som skiter i alla rekommendationer. Jag joggade i dag i en av Stockholms större parker idag och ingen, jag säger ingen brydde sig ett skit att försöka hålla avstånd till varandra.

På en smal gångväg kan jag möte fyra pers som går i bredd och de fortsätter helt hänsynslöst att fortsätta gå i bredd, trots att jag kommer emot dem. Enda chansen är att springa ut i terrängen och runda dem eller konfrontera...
Förmodligen bekanta eller bekantas bekanta till några av trådens domedagsepidemiologer, enligt flera av dessa har de fullt av människor in sin omgivning som nonchalerar myndigheternas rekommendationer och restriktioner.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan366
Jag är glad att bo här med tanke på hur mitt hemland utvecklats.

Eran statsminister står och leker med löskukar på bögfestival. Haha.

Visst serru. Så hur hade du inside info om "kaoset" på Gbgs fältsjukhus nu igen..? Fjant.
Citera
Medlem
Varför Sverige har valt en annan linje än övriga världen är för att Sverige har inte råd att stänga ner. Sverige betalar mängder med bidrag för alla de som kom hit under "flyktingvågen" samt att Löfvens våta dröm är att så många pensionärer som möjligt dör för de kostar bara pengar i form av pension och röstar ändå inte på honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag förstod att du försökte vara rolig.😊

Men det är inte bara skador på ekonomin som orsakar dödsfall. Även andra sjukdomar sätts på vänt och det kommer också att orsaka dödsfall.
Just d, inställda operationer osv. Läste även någonstans att ex både mammografi- samt prostatacancer (PSA) undersökningar ställs in. Kommer säkert också kosta liv i slutändan. Riktigt elände, moment 22, där liv måste ställas mot varandra. Just nu i striden/krisens hetta finns ju inga möjligheter att göra en gedigen analys för att hitta den optimala lösningen (alldeles för mkt som är osäkert) Men jag är ganska säker på att det inte är optimalt att låta politiker (och indirekt opinion) gör vägvalen iaf.
Citera
2020-04-11, 22:01
Medlem
1,5 meter ok då man pratar med varandra. Men akta er för frustande joggare eller cyklister. 4 meter behövs. Minst. Belgiska Leuven och holländska Eindhoven Unis har gjort en undersökning om utandningsluften och hur den beter sig i olika situationer.

Lite av resultaten ser man här

https://twitter.com/BertBlocken/status/1247540730425249799
Citera
2020-04-11, 22:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jag är glad att bo här med tanke på hur mitt hemland utvecklats.

Eran statsminister står och leker med löskukar på bögfestival. Haha.
Så kan det vara, men det är ialla fall något som man inte blir utknuffad från tredje våningen för i detta landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Viruset blir till slut för svagt och dör. Ungefär som vinterkräksjuka.

Förhoppningsvis. Det verkar ju tyvärr vara någonting väldigt nytt och annorlunda detta.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnells största mål var att skydda de äldre sa han. Smittan är på ålderhem och även yngre dör i sverige, han har misslyckats totalt.

TEGNELL MÅSTE AVGÅ OCH ÅTALAS FÖR FOLKMORD.
Etc.
När det finns såna som försöker uppvigla folk så faller det sig nära till hans att tänka sig att det finns en hotbild mot Tegnell.
Någon som läst något om det? Bevakning?
Citera
2020-04-11, 22:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Trodde de var standard utrustning för befolkningen i världen med tanke på situationen..?

Jo, det är förvånande när man ser att folk i betydligt mindre smittdrabbade länder än Sverige använder munskydd överlag men knappt någon här.
Citera
2020-04-11, 22:03
Medlem
Jag och min familj har ändrat vårat liv helt och hållet på grund av en multisjuk person inom familjen. Idag fick vi veta att en mycket god vän till familjen, som varit "troligtvis" sjuk i COVIID-19 för svaret han fick när han ringde 1177 var att stanna hemma tills du får riktigt svår andnöd. Problemet är eller rättare sagt nu är var att denna personen levde ensam. Jag och några andra var där och lämna mat utanför dörren. Hans dotter ringde för ngn timme sedan och då hade dom hittat honom i sängen död. Denna person var bara ngt år över 50 och mig veterligen inga sjukdomar utan jobbar normalt 100%. Så när folk säger att inte bara +70 får vård så är ju detta fel, för i alla fall våran goda vän fick rådet att stanna hemma och som många +50 gör följde han rådet. För så är många uppfostrade att man stör inte mer än i onödan och man litar på dom råden man får av "läkare" eller "Polisen" osv osv.
Citera
2020-04-11, 22:05
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det är faktiskt säkrare att bromsa lagom hårt, ja.

WHO rekommenderar väl att viruset utrotas (realistiskt?)? Jag tror knappast att WHO rekommenderar att man ska tokbromsa, och därefter lätta på restriktionerna samtidigt som viruset fortfarande är i omlopp.

På lång sikt behöver världen en paus-knapp för att kunna bekämpa pandemier. Dvs att alla länder samt marknader samtidigt stänger ner i några veckor för att kväva viruset en gång för alla. Alternativt, att alla länder har beredskapslager med fullgod skyddsutrustning som tillåter alla medborgare att under en begränsad period följa ett strikt protokoll på samma sätt som man gör i vården.
Citera
2020-04-11, 22:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Titta framförallt på Frankrikes kurva över antalet döda/miljon!
Man hade kunnat förvänta sig mera resultat av deras rätt stränga utegångsförbud.

Men..., i denna punkt så är jag lite mer optimistisk än i andra frågor kring corona. I början så ryckte folk på axlarna (även jag), men samhället har förändrats.., och det märks :

-Stängda gränser.., permitteringar eller uppsagd..
-Folk dör.., eller blir allvarligt sjuka..
-Asymptomatisk smitta..
-Folk börjar gå med munbind, plexiglas i matbutiken..
-En ev. andra våg..
-Bristande kännedom om viruset..

Det tar en tid, tills folk uppfattar och tar in det i sig, och börjar leva som man bör. Allt har ju gått med en otrolig fart, ifrån fladdermusätande Kineser, till den situation som hela världen börjar befinna sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in