2020-04-11, 09:48
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Och 2 % var smittade, så 16 % av byn har eller har varit smittade.
Ja, fast lustigt nog så rapporterar de 15% och inte 16%.
Det kan kanske handla om avrundning?

Men man ska komma ihåg att skolor och daghem stängdes där redan den sista veckan i februari. Nu diskuterar man att två månader senare långsamt börja öppna dem igen.
Citera
2020-04-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Retorisk glidning och fokusförflyttning är deras modus operandi.

Viktiga frågor minimeras i betydelse, oviktiga slås upp bortom proportioner. Felciteringar, vridningar. Allt för att få den bekymrade att framstå som en jubelidiot.

Att ägna sig åt whatsboutism och peka åt USA blir bekvämare än att ta tag i vad deras ledare ställer till med här hemma.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=71140664&posted=1#p71140664 Finns en tråd om USA och corona.
Citera
2020-04-11, 09:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
NY Times (March 16, 2020)
White House Takes New Line After Dire Report on Death Toll

Sweeping new federal recommendations announced on Monday for Americans to sharply limit their activities appeared to draw on a dire scientific report warning that, without action by the government and individuals to slow the spread of coronavirus and suppress new cases, 2.2 million people in the United States could die.
https://www.nytimes.com/2020/03/16/us/coronavirus-fatality-rate-white-house.html
Jag räknade bara om antal döda i Sverige som jämförelse. Än så länge leder vi.
Citera
2020-04-11, 09:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Om dina övriga 25636 inlägg är lika korkade måste du ha en plats Guiness rekordbok !!

Jag är för åsiktsfrihet och rösträtt för alla, men fan vet om jag måste ändra mig när man inser att du varit med och skapat det Sverige vi har idag.

Ett mått per capita är inte per automatik relevant. Vid terrordåden i Norge 2011 dog fler per capita jämfört med vid terrordåden i USA 2001 (ok, inte dubbelkollat...men du förstår poängen ). En i de flesta sammanhang helt ointressant jämförelse.

Gällande pandemin kan man jämföra per capita, beroende på vad man vill ha fram. Jag menar dock att det kanske sällan är så relevant.

Vad är det du menar att en jämförelse vad gäller antalet döda per capita i olika länder ska visa? Varför tycker du sådana jämförelser är intressanta?
Citera
2020-04-11, 09:50
Medlem
Brittiskt vaccin redan i september om allt går väl.

https://jyllands-posten.dk/international/ECE12071193/coronavaccine-kan-vaere-klar-til-september-hvis-alt-altsaa-gaar-perfekt/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2020-04-11, 09:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Flockimmunitet hahahaha. Flockimmunitet blir de sthlm de närmsta dagarna... Hahahaha.
Trodde du hade slutat supa ner dig?
Citera
2020-04-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart ser du slutresultatet? Jag ser bara en siffra för dagens datum.
Om du kollar i din spåkula, så är nog många tidningar intresserade av hur det kommer sluta.
Du kan få bra betalt för dom siffrorna.

Jag är ingen alarmist. Men du ville ha fakta på hur Sverige var värre. Jag siar inte. Tror som många andra att dödstalen per capita kommer vara ganska jämna i de flesta länder när det är över. Men just nu är det inte bra i Sverige. Men finns många faktorer bland det. Bland annat att vi är väldigt bra på siffror.... vi är nog för bra för vårt eget bästa att rapportera döda....
Citera
2020-04-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag räknade bara om antal döda i Sverige som jämförelse. Än så länge leder vi.

Det tar längre tid för viruset att sprida sig i ett stort land som USA. Sverige är mindre och "närmare".

https://www.flashback.org/showthread.php?p=71140664&posted=1#p71140664
Citera
2020-04-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Helt otroliga uttalanden var för sig, men tillsammans blir det absurt. Han har bortförklaringar till allt. Nu har våra äldreboenden fel modell också! Detta börjar bli komik på hög nivå. Vad blir nästa uttalande, många dör i Sverige eftersom vi har invandrare från kulturer som smittar varandra mer än vad invandrarna gör i Tyskland?

Tegnell uttalar sig utifrån sina intressen. Vi kommer aldrig att få sanningen av honom. Det är bara att sluta irritera sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Italien var också tidig med att stoppa flyg från Kina. Med tanke på vad som hänt i USA och Italien så kan vi konstatera att flygstopp inte är detsamma som vaccin utan det är bara en åtgärd bland många andra.

Vad gäller direktsmitta från Kina till Sverige så finns bara en konstaterad. FHM stoppade Air Iran med hänvisning till att något grumligt om att folk inte hade följt sjukvårdens instruktioner. Kan därför tänka mig att en del smitta kommit den vägen.

Italien har levererat mycket smitta men har den smittan spridit sig? Jag skulle tro att medelklassturister är mer benägna att ta FHMs rekommendationer ad notam och stoppa smittan själva. Med tanke på att FHM missat att asymptomatiska smittar (varit känt länge) så har italienresenärerna som känt sig friska kunnat sprida smittan ändå. FHM har väntat på vetenskap. Gör man det då är man sen på bollen då det handlar om ny sjukdom. Då bör man notera surret och anekdotisk bevisning och utgå från försiktighetsprincipen. Politiska hänsyn till Schengen har sänkt Europa.

Har du en källa med länk som bekräftar det fetstilta?
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump: USA hade kanske haft två miljoner döda om vi följt Sveriges coronalinje...
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-usa-hade-haft-tva-miljoner-doda-om-vi-foljt-sveriges-coronalinje
...men om Sverige istället hade följt Trumps råd så hade vi inte haft några döda
Det är ju precis det vi gjort! Trump sa ju att coronaviruset inte var något att oroa sig över. Det försvinner i april....
Citera
2020-04-11, 09:55
Medlem
Uppsala

Äldreboenden är inte beroende av regeringen för att hantera krishygien och besöksförbud.

I mitten av mars (alldeles för sent) införde flera boenden egna besöksförbud. När detta är över får varje beslutsfattare diskutera sin egen inkompetens. Eller borde, ska jag väl skriva.

Ingen kommer att ta ansvar.

Vet någon vilka boenden i Uppsala som fått in Covid19?

Ebbagården (i centrala Uppsala) har iaf fått in Covid19.

Jag har morsan på demensboende i Uppsala och det ser fan inte bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in