2020-04-09, 18:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Att när väl smittan tagit fart i ett land har en lockdown väldigt liten effekt, om någon ens.

Precis som epidemiologerna och FHM försökt förklara i veckor nu.

Svar som "ja men Kina då" undanbedes. Deras tillvägagångssätt är inte tillämpliga här.
Jämför Finland, Norgem Nya Zeeland, Sydkorea, Baltikum etc. verkar gå utmärkt att hålla nere antalet döda. I Sverige går vi mot massdöd, Anders Mengele ligger hemma och myser vid tanken.
Citera
2020-04-09, 18:51
Medlem
Citat:
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.

Bor mer människor i Italien. Per capita är vi mer eller mindre i nivå med dem nu. Deras trend är sjunkande vår ökande. Vi ligger 2-3 veckor bakom dem.

Allt enligt plan för ett land som Sverige som inte tagit detta på allvar.
Citera
Medlem
Masspsykos i världen där man skyller dödsfall på virus från Kina. Relax!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Försök se det så här, dom som håller presskonferenserna är förmodligen bara marginellt mer kunniga än dig och mig. Dom har förmodligen sprungit på alltför många genus- och hbtq-kurser istället för att fortbilda sig i det dom borde vara bra på. Eftersom du är aktiv fotbollsspelare är du förmodligen för ung för att minnas detaljer kring palmemordet. Där satt Hans Holmér och höll presskonferenser och duperade en hel nation som trodde att han var en massiv expert. I själva verket var han en politiskt tillsatt politruk som inte kunde någonting om spaningsarbete. Det är nog inte lika illa idag med våra "experter" men ganska dåligt ändå.

Precis som dig stör jag mig på inkonsekvensen i samhället. Något som förmodligen är en direkt orsak till att det tydligen inte går att peka med hela handen.

Skolor och förskolor håller öppna men gymnasier och universitet håller stängda. Detta trots att det sedan länge är bevisat att barn kan smitta vuxna. Många smittar också asymptomatiskt vilket gör att myndigheternas råd att stanna hemma vid symtom blir tämligen verkningslöst.

I min stad håller museerna stängda men biblioteken öppna. Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad?

Löfven gapar och hotar krogarna som inte beivrar trängsel men samtidigt låter han badhusen vara öppna. Än en gång, vad är skillnaden?

Vi har inte sett slutet på detta och fram till dess när vi har facit i hand ska jag vara ödmjuk men jag kan inte skaka av mig känslan av att vi är i händerna på dårar.

Håller med, kan du tänka dig skrattanfallen i Europa när dom läser nedan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-ska-trangseln-pa-stockholms-uteserveringar-bort-riktad-insats-i-pask
Citera
Medlem
Citat:
Blir onekligen intressant att se när Grekland, landet av utmärkt pappersarbete och statistik (ironi) behöver lätta på restriktionerna. När vi gjort bort skiten kommer det brinna runt om oss.
Det handlar om att bromsa smittan så sjukvård hinner med. Och under tiden kommer säkert något att komma inom snar framtid. Värmen tex eller blodtransfusion från redan botade corona sjuka som har bildat antikroppar i slutändan kommer Sverige att vara en av de största förlorarna. Angående papperarbetet kan jag hålla med om men de har krigat i så många år och folk är inte obekanta med karantän.
Citera
2020-04-09, 18:52
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Med andra ord så har fhm tagit fel beslut och de vågar inte erkänna det. Och jo det hade visst hjälpt om 08orna hade haft lock down. Nu kommer det att spridas Hej vilt i alla regioner.

Jag väljer att skylla på WHO som inte tog Taiwans varningar på allvar. Där hade man kunnat göra skillnad på riktigt, globalt sett.

FHM hade kunnat införa starkare åtgärder för en månad sen kanske. Men det kommer en tid för granskning när epidemin klingar av.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Hade såklart varit fler döda utan.

Finland har lockdown i huvudstaden.
Idag dog 2 i Finland. I Sverige dog 107.

Exakt. Här ser man skillnaden. Finland kommer strypa viruset, precis som Norge gjort. Svea rike kommer fightas med viruset i ett år, med stympad ekonomi.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror du seriöst på Rysslands siffror?
Är det därför det flödar in virus i kina via Ryssland?

https://www.nsk.se/2020/04/06/kina-oroar-sig-for-importerade-fall-av-corona/

Nordkorea har 0 fall rapporterade.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Påskresandet har minskat kraftigt bland Stockholmare

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7449253

Ännu en seger för den svenska modellen som visar att Sverige snart ridit ut stormen, och samtidigt behållit ekonomin?
Vilken ”svensk modell”? Att inte göra nånting och vältra över det på medborgarna och andra stater?
Folk har väl själva börjat fatta hjälpligt att det är problem, synd bara att det har tagit sån tid.

Vi får väl se hur det blir med ekonomin. Det beror väl på vilket parti man frågar när stormen väl lagt sig ...
Citera
2020-04-09, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Den har bromsat ner smittan mycket i södra Italien. De har inte alls hamnat i samma katastrofläge som i norra (där lock down kom för sent). I södra Italien har sjukhusen inte haft något kaos, och betänk då att de har sämre vård än i norr, fler gamla än i norr, mer generationsboende än i norr, är mer sociala än i norr.

Fast det är väl egentligen södra Italien som sitter lite i rävsaxen nu när landet skall börja öppna upp igen? Norra Italien var ju tvungna att minska smittspridningen drastiskt med tanke på hur smittan spred sig där och dom lär ha många fler immuna när dom börja öppna upp igen.

Södra Italien däremot riskerar ju en större smäll om dom inte lättar på sina restriktioner jäkligt försiktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nordkorea har 0 fall rapporterade.

Fan, vi får skicka ner några experter från FB så vi kan lära oss lite av Kim
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Att när väl smittan tagit fart i ett land har en lockdown väldigt liten effekt, om någon ens.

Precis som epidemiologerna och FHM försökt förklara i veckor nu.

Svar som "ja men Kina då" undanbedes. Deras tillvägagångssätt är inte tillämpliga här.

Därför skulle en nedstängning ha gjorts omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in