2020-04-09, 07:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vilken av kurvorna är det som planar ut i stockholm ?
Jag ser det inte, är det kurvan bekräftade fall de menar, för den går ju inte att använda ?

Typiskt "Corona Bob" uttalande... PK folket behöver lite sådana uttalanden ibland för att hålla modet uppe. Vi andra har koll på Tengeles track record o tar inte det han säger på allvar
Citera
2020-04-09, 07:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Det är med trygghet vi ser storstadens kurva plana, resten av landet förljer snart o facit lär bli att Tegnell hade alla rätt i sin skolbok. Att andra länder försöker svärta oss o även skribenter här gör vi knappt en ögonböjning åt.

Tegnell förde oss i säkerhet o trots försiktigt påskfirande kan vi alla se fram emot en öppen skön sommar med fotboll, glädhe sill o nubbe. Resultatet är i nivå med vanlig säsongsinfluensa o vi kan alla tacka smittskyddsenheten o Tegnell för exemplariskt svenskt fördedömligt arbete.

Det kan tom bli en skolbok av detta i virusbekämpning för resten av världen.

Tack Tegnell, Heja sverige
Citera
2020-04-09, 07:24
Medlem
En studie i Belgien/Nederländerna visar att avståndet bör vara betydligt mer än två meter vid sportande, cykling, löpning.

https://medium.com/@jurgenthoelen/belgian-dutch-study-why-in-times-of-covid-19-you-can-not-walk-run-bike-close-to-each-other-a5df19c77 d08

Bilderna visar hur saliv och svett sprids lång väg. Skrämmande. Håll ordentligt avstånd.

Citat:

The typical social distancing rule which many countries apply between 1–2 meters seems effective when you are standing still inside or even outside with low wind. But when you go for a walk, run or bike ride you better be more careful. When someone during a run breathes, sneezes or coughs, those particles stay behind in the air. The person running behind you in the so-called slip-stream goes through this cloud of droplets.

Senast redigerad av haralltidundrat 2020-04-09 kl. 07:26.
Citera
2020-04-09, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Kondomerna är slut runt om i landet, blir det en babyboom om nio månader?

I takt med att folk håller sig hemma i större utsträckning så har kondom försäljningen ökat ordentligt, men trots det borde vi se en ökning av födslar om drygt nio månader? Det skulle i sådant fall vara en ljusglimt i dessa Coronatider.

Vad tror ni? får vi se detta eller är allt som vanligt?

Jag tror också det, funderar även på om det kommer en andra våg, när kommer den, har första vågen haft på verkan på nyfödda som föds under våg 2, kanske andra vågen främst kommer drabba nyfödda, t.ex. spanska sjukans andra våg drabbade / dödade främst 20-40 åringar, vi vet ju inte alls vad som kommer hända med detta virus, hur det utvecklas och muteras, flockimmunitet är ju ett ord men inget som bekräftat fungerar
Citera
2020-04-09, 07:25
Medlem
Jag hade återbesök på ett sjukhus nu och de slarvar en del med kontroller. När jag var här här om dagen hade de vakter utanför. Själv har jag fortfarande hosta och halsont och blev därmed behandlad som om jag hade kunnat vara smittad. Det skulle vara samma sak idag - jag skulle inte ringa på klockan osv utan någon skulle stå utanför som vakt och kunna ringa upp till avdelningen. Var tror ni vakterna är? Jo innanför och dricker kaffe 🙈 försökte vinka och ha mig men de ser inte folk om de inte står utanför. Tycker det är rätt illa faktiskt. De kommer ju personer med Coronasymtom hela tiden här och troligen ringer de på, försöker ta sig in osv. Vad är det för mening med vakter om de inte står utanför? Jag fick till slut tag på en av en slump men ja...
Citera
2020-04-09, 07:25
Medlem
Utveckling i COVID19-dödsfall de sista 5 dagarna jfr föregående 5:

+450,0% Kroatien
+167,6% Mexiko
+146,2% Ungern
+133,3% Finland
+122,2% Slovenien
+104,5% Marocko
+101,3% Brasilien
+100,0% Australien, Colombia
+79,6% Polen
+76,9% New Jersey
+73,3% Chile
+66,7% Bulgarien
+66,1% Texas
+58,8% USA
+55,9% Indien
+55,4% Irland
+54,9% Kalifornien
+54,7% Staten New York
+54,5% Bosnien
+54,1% Belgien
+53,8% Staten Washington
+53,1% Kanada
+47,1% Ukraina
+46,3% Tyskland
+46,9% UK
+42,3% Egypten
+39,5% Peru
+39,1% Florida
+38,3% Michigan
+37,9% Domin. Rep.
+35,1% Algeriet
+32,7% Sverige
+32,0% Israel
+31,6% Turkiet
+28,8% Louisiana
+28,0% Österrike
+27,3% Norge
+24,3% Tjeckien
+18,2% Sydkorea
+17,9% Danmark
+11,8% Frankrike
+11,5% Ryssland, Ecuador
+8,7% Japan
+6,9% Iran
+5,5% Portugal
+4,5% Schweiz, Argentina
+-0 Serbien, Nya Zeeland
-3,3% Rumänien
-5,9% Saudiarabien
-11,9% Indonesien
-15,4% Thailand
-16,7% Grekland
-18,2% Spanien
-23,4% Italien
-25,0% Pakistan
-29,2% Filippinerna
Citera
2020-04-09, 07:26
Medlem
Hoppas någon journalist åker upp till Stefan Löfvens sommarstuga över Påsken och kollar om dom är där.
Löfven svarade kryptiskt på frågan vad han själv skulle göra över Påsken..
Som jag brukar göra sa han...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
För att de testar bara de som de vill testa, dvs har du inte svåra givna symtom och är i riskgrupp så testas du inte = mörkertalet är stort

Dom testar bara dom som är såpass sjuka att dom behöver vård. Denna del av dom totalt antal smittade är nog ganska konstant så därför är den siffran ändå intressant. Sedan är det skitsamma hur många som får milda eller inga symptom alls när fokus just nu ligger på hur hårt tryck det är på sjukhusen och dödstalen. Totalt antal smittade är mer intressant om några månader när man kan börja se tendenser till flockimmunitet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Precis, jag länkade artikel från El Pais om det här ämnet för ett par dar sen också. Sen kom det ngn i tråden och postade en svensk källa som indikerade på samma problematik här i Sverige. (jag tror källan var SR lite osäker).

Hoppas media frågar FHM om detta med ev. mörkertal gällande dödsfall på äldreboenden i Sverige och hur det i så fall kan hanteras etc. Det kanske har lyfts på någon PK men jag har missat det i så fall. Det vore bra att frågan lyfts så att det finns en medvetenhet om problematiken.
(Det har varit liknande problem och farhågor i flera länder, talien, Spanien, Nederländerna och USA).
Man testar inte de som dör utanför sjukhusen:

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
Ca 26% av IVApatienter är kvinnor, men mortaliteten i denna grupp är ca 40%.
Vet inte vad detta beror på.
Märkligt att man inte tar prov på de som dör hemma, för att se om liknande skillnad även finns där.
Borde vara epidemiologiskt intressant.
https://twitter.com/uppsalamats/status/1245630620794908673?s=20

Tänk om vi hade riktiga journalister i Sverige.
Citera
2020-04-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Typiskt "Corona Bob" uttalande... PK folket behöver lite sådana uttalanden ibland för att hålla modet uppe. Vi andra har koll på Tengeles track record o tar inte det han säger på allvar

Det var väl det jag tänkte, fattar inte hur folk ombeds lyssna på en sådan, skulle han gå ut och säga att vi alla måste ta vårt ansvar och befria världen från alla kottar i skogen och det skulle leda till flockimmunitet så skulle väl folk göra det, helt sanslöst
Citera
2020-04-09, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag håller med dig. Det är dock inte lika många som skriver så längre. Däremot verkar det som att trådens domedagssekt ökat i antal.

Vilket jag kan tycka är konstigt då iallafall jag känner mig lugnare än för en månad sedan även om jag fortfarande tycker läget är allvarligt såklart.

När det var som värst för mig hade jag allvarliga tankar på att stänga ned min butik och mura igen alla ingångar så det skulle bli svårare för plundrare att rensa butiken under nedstängningen.

Förstår hur du menar. Jag tror inte det är domedagen, de flesta kommer ju att överleva men det är en väldigt stor kris och jag tror det kommer påverka samhället väldigt mycket.

Tidigare har nog många levt med en annan slags känsla av trygghet i Sverige, man betalar skatt men man vet att man får nåt tillbaka, att man får hjälp då det verkligen behövs, och man litar på myndigheter osv. (Nåväl, i stora drag). Jag tror denna tillit kan sargas rejält, i spåren av denna kris. För att inte tala om så klart allt lidande för anhöriga till avlidna, de globala och lokala ekonomiska problemen i spåren av detta osv.

Men mänskligheten brukar ju klara sig. Vi har stark överlevnadsvilja många gånger och efter kriser bygger man upp igen osv. Du får ursäkta men jag drog lite på smilbanden då du beskrev att du skulle stänga in din butik så. Inte för att jag förringar din oro alls, utan för att jag fick en lite lustig bild i huvudet av det. Skönt att du känner dig lugnare nu!
Citera
2020-04-09, 07:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det är med trygghet vi ser storstadens kurva plana, resten av landet förljer snart o facit lär bli att Tegnell hade alla rätt i sin skolbok. Att andra länder försöker svärta oss o även skribenter här gör vi knappt en ögonböjning åt.

Tegnell förde oss i säkerhet o trots försiktigt påskfirande kan vi alla se fram emot en öppen skön sommar med fotboll, glädhe sill o nubbe. Resultatet är i nivå med vanlig säsongsinfluensa o vi kan alla tacka smittskyddsenheten o Tegnell för exemplariskt svenskt fördedömligt arbete.

Det kan tom bli en skolbok av detta i virusbekämpning för resten av världen.

Tack Tegnell, Heja sverige

Jag kan tänka mig att länder som Italien, Spanien och Frankrike inte håller med. Hade Donald Trump talat om "flockimmunitet" hade han blivit kallad för fascist/nazist av hela mediakåren. Det är tydligen inte viktigt vad som sägs utan vem som säger. Rätt tydligt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in