2020-04-08, 03:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Mycket riktigt och då ska inte Anders Tegnells uppgift vara att "lugna folket" och säga att läget är "under kontroll". Det kan han överlämna till Stefan Löfven och övriga att försöka intala befolkningen. Hans uppgift borde vara att berätta sanningen och att vi ännu inte vet hur allvarligt detta virus kommer att slå mot samhällen.

Det kanske finns en anledning varför inte man ska säga sanningen, både du och jag har sett hur graferna visar hur det stiger med tiden och fördröjningen på antalet döda och där har du anledningen.

Sedan har vi slaskmedia som gissar och vill ha klick osv, men de fortsätter som vanligt med sin vinkling att nu är det över 10 000 döda i Frankrike, USA osv men det är vad de lever på, misär föder deras ådra.
Citera
2020-04-08, 03:25
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Och så stal de munskydd m.m. som var på väg till Sverige om jag förstått saken rätt...

Jag tror det var Frankrike om jag inte missminner mig.

https://www.svd.se/frankrike-vander--slapper-de-svenska-munskydden
Citera
2020-04-08, 03:26
Medlem
Citat:
Men Norge tror ju inte att de slipper undan pandemin utan att de har klarat sig avsevärt bättre än vad t.ex. Sverige har gjort. Alla länder drabbas ju inte lika hårt och om några år kan vi summera och se vilka som klarade sig bäst; Sverige eller Norge? Än så länge är det fördel Norge, men ingen anledning att få hybris än, om de får hybris nu och känner segervittring så kommer det att slå hårt mot dem framöver!
Vi kan nog summera redan i sommar.
Citera
2020-04-08, 03:26
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vet inte varför jag bemödar mig att ens svara.
Nej Tegnell är inte min hjälte
Nej jag är inte avis
Jag vet inte vad du menar att det är jag ska "göra åt saken"? Jag tar mitt ansvar och praktiserar självkarantän, mycket mer kan jag tyvärr inte göra.

Du verkar va en otroligt otrevlig, labil och känslig person. Önskar dig lycka till med de problem du nu kan tänkas ha!

Jag ber om ursäkt ifall du kände att jag hade en otrevlig ton mot dig, det var inte meningen att på något sätt sprida negativ energi.

Men jag måste poängtera att ditt inlägg var ren avundsjuka under dess högsta grad. Istället för att glädjas till att grannarna är på bättringsväg så tog du tillfället i akt och trycka ner dom, vad är du för medmänniska, visa lite medmänsklighet för i helvete det är KRITISKA TIDER!!
Citera
2020-04-08, 03:27
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Nix. Men man kan förklara det rätt enkelt. Om en smitta kommer in i t.ex. en stad som givetvis har en begränsad folkmängd, så sprids den först snabbt. Men allt eftersom folk blir smittade så mattas smittspridningen av, helt enkel eftersom antalet mottagliga (inte redan sjuka) minskar. Därtill de tillfrisknade som i regel har någon form av immunitet

Man får naturligt en form av puckel och epidemin klingar av.

Det spekuleras ju om att det har hänt i Wuhan. Där utbrottet startade och lamslog hela området.

Vissa påstår att Wuhan har uppnått sin flockimmunitet nu (ca. 50% smittade) och staden kommer att bli bland den första indikationen på hur länge man är immun om man inte är immun under en livstid. Börjar det ta fart i staden igen så kan man anta att immuniteten börjar släppa och det vore förrädiska nyheter.

Då kommer jag att be om att få testas och har det visat sig att jag haft coronaviruset en gång och kan smittas igen (med svårare symtom) då kommer jag att bli lika skraj som pensionärerna kanske är just nu!
Citera
2020-04-08, 03:28
Medlem
Citat:
Men Norge tror ju inte att de slipper undan pandemin utan att de har klarat sig avsevärt bättre än vad t.ex. Sverige har gjort. Alla länder drabbas ju inte lika hårt och om några år kan vi summera och se vilka som klarade sig bäst; Sverige eller Norge? Än så länge är det fördel Norge, men ingen anledning att få hybris än, om de får hybris nu och känner segervittring så kommer det att slå hårt mot dem framöver!

Ja och det är det jag menar, det går inte dra några som helst slutsatser om någonting. Vi är bara i början av en pandemi.

Jag gillar att följa utländska medier och Norge sticker ut med att de hyllar sig själva till en sådan grad att det direkt borde va farligt. Folk börjar slappna av, tänker att "det här var inte så farligt" och så vips så är det igång igen.

Sen det här med att "klarat sig bättre", det går inte heller att säga nu.
Om 1 eller 2 år, när vi har alla siffror på bordet. Hur många omkom av smittan, hur många omkom som direkt/indirekt konsekvens av åtgärderna som infördes. Först då har vi något typ av facit.

Det jag reagerar på är väl nog mer att jag tycker det är osmakligt. Folk dör runt om i världen och de har nu dämt upp en potentiell nationell katastrof, då är det inte riktigt läge att fira..
Citera
2020-04-08, 03:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Lite kort kan man säga att i Tyskland så får patienter med påbörjad lunginflammation hjälp och medicin tidigare, i Sverige får du hjälp med din lunginflammationen när den är långt gången.

Så när pandemin kom, blev det så att chansen att klara sig berodde på hur gammal jag var, i vilket land jag bodde, hur bra beredskap det landet hade, och hur skickliga myndigheterna var på att hantera pandemin, och jag hade oturen att bo i Sverige vem hade trott det?

Jag blev aldrig densamme efter Pandemrix.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-08 kl. 03:32.
Citera
2020-04-08, 03:30
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo visst jag vet. Ökningen är exponentiell i början för att sedan avta. Avtagandet är ändå inte lika lagbundet eftersom insatta åtgärder påverkar hastigheten.

Därav hänvisningen till filmen som visar en rätt enkel matematisk modell över förloppet.

Den logistiska funktionen beskriver inte andelen sjuka i en population, snarare andel insjuknade (inbegripet de tillfrisknade och därmed i varierande mån immuna).
Citera
2020-04-08, 03:32
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi kan nog summera redan i sommar.

Ja, det är så mycket information om hur det går, tiden får visa hur det gick i slutändan, men det finns inga vinnare.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Det spekuleras ju om att det har hänt i Wuhan. Där utbrottet startade och lamslog hela området.

Vissa påstår att Wuhan har uppnått sin flockimmunitet nu (ca. 50% smittade) och staden kommer att bli bland den första indikationen på hur länge man är immun om man inte är immun under en livstid. Börjar det ta fart i staden igen så kan man anta att immuniteten börjar släppa och det vore förrädiska nyheter.

Då kommer jag att be om att få testas och har det visat sig att jag haft coronaviruset en gång och kan smittas igen (med svårare symtom) då kommer jag att bli lika skraj som pensionärerna kanske är just nu!

Pensionärerna har det inte roligt just nu kan jag lova. De vet inte vem i personalen som kommer bli deras lönnmördare och föra in viruset, men de vet att det bara är en tidsfråga. Högoddsaren(eller är det lågoddsaren?) är att det är trebarnsmamman Lisa som blivit smittad av sina barn snarare än änkan Agda som haft 2 missfall innan hon blev frigid för 20 år sedan, men man vet ju aldrig, även hon kan ha blivit smittad i matbutiken eller hemma hos Lisa när hon var med och firade hennes 40 årsdag förra helgen.

Det räcker med att smittan kommer in så kommer många av dessa pensionärer sedan att bita i det sura gräset inom kort.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-04-08 kl. 03:35.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det kanske finns en anledning varför inte man ska säga sanningen, både du och jag har sett hur graferna visar hur det stiger med tiden och fördröjningen på antalet döda och där har du anledningen.

Sedan har vi slaskmedia som gissar och vill ha klick osv, men de fortsätter som vanligt med sin vinkling att nu är det över 10 000 döda i Frankrike, USA osv men det är vad de lever på, misär föder deras ådra.

Misstänker du alltså att en av anledningarna till att man inte går ut med exakt antal döda i realtid är för att människor i Sverige inte ska få panik? Dvs. att det finns den här fördröjningen som vi inte ser i många andra länder?

Jag misstänker att FHM försöker att göra allt för att förklarar dödsfall som naturliga om det inte finns bevis som de inte kan motsätta sig att covid-19 var orsaken. Kanske det förekommer lite mutor också, för att förhindra att vissa coronadödsfall i hemmen uppdagas. Nu kanske jag vart lite för konspiratorisk så ber om ursäkt för det, känns onödigt att radera texten när man ändå har skrivit den hahah.
Citera
2020-04-08, 03:36
Medlem
Proras avatar
Citat:

Ja, det intressanta blir ett test av om man har antikroppar och alltså varit smittad. Jag har för mig att professor Matti [efternamn] på Karolinska hävdade att ett säkert sådant kunde finnas framme om en månad eller så.

Vissa hyllar Taiwan och andra länder som resolut stoppat smittan. Men de kan inte återgå till vardagen utan att riskera att det hela tar fart igen.

Så test mot antikroppar (immunitet i någon form) vore en välsignelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in