Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Men Norge tror ju inte att de slipper undan pandemin utan att de har klarat sig avsevärt bättre än vad t.ex. Sverige har gjort. Alla länder drabbas ju inte lika hårt och om några år kan vi summera och se vilka som klarade sig bäst; Sverige eller Norge? Än så länge är det fördel Norge, men ingen anledning att få hybris än, om de får hybris nu och känner segervittring så kommer det att slå hårt mot dem framöver!
Ja och det är det jag menar, det går inte dra några som helst slutsatser om någonting. Vi är bara i början av en pandemi.
Jag gillar att följa utländska medier och Norge sticker ut med att de hyllar sig själva till en sådan grad att det direkt borde va farligt. Folk börjar slappna av, tänker att "det här var inte så farligt" och så vips så är det igång igen.
Sen det här med att "klarat sig bättre", det går inte heller att säga nu.
Om 1 eller 2 år, när vi har alla siffror på bordet. Hur många omkom av smittan, hur många omkom som direkt/indirekt konsekvens av åtgärderna som infördes. Först då har vi något typ av facit.
Det jag reagerar på är väl nog mer att jag tycker det är osmakligt. Folk dör runt om i världen och de har nu dämt upp en potentiell nationell katastrof, då är det inte riktigt läge att fira..